125 490 läst ·
1 757 svar
125k läst
1,8k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Frekvenshoppning i mobilssystemen är begränsad och används främst för att hantera smalbandiga störningar och fädning. Den är inte alls av samma typ som i exempelvis Bluetooth där man byter upp till 1600 ggr per sekund. I GSM hade man 217 byten per sekund (då det användes), medan man i modernare standarder istället har adaptiv styrning, men inte i närheten av så frekvent som i bluetooth.K karlmb skrev:
Det är ett jätteplus för er som har mobilt att de flesta är uppkopplade via fiber. Som jag skrivit några gånger redan, när fibernätet går ned så blir det sirap i mobilnätet.nikasp skrev:
Jag märker som sagt noll och ingen skillnad och vi är två som jobbar hemifrån väldigt mycket. Jag kör tre dagar hemma per vecka och damen i huset 4-5 dagar. Det är ju inga tunga applikationer på något vis.
Kritiken känns så klurig. Förstår inte om det menas att ”det borde inte gå” (en humla borde inte kunna flyga) eller det kommer snart att strula mycket. Märker som skrivet inte någon skillnad sedan 1,5 månader. Barnen brukar vara som ett flöte, dvs. de märker genast om det laggar eller man tappar uppkoppling och inte hört något från dem heller.
Det är ju rätt många som är uppkopplade via fiber i kommunen vilket säkert är ett plus för oss som kör via 5G-nätet.
@nikasp Kan jämföra lite med ett större område i Järfälla där dom drog in fiber 2015 det skulle kosta
35 000kr att ansluta sig, något år senare satte en stor 4G mast upp som fungerade riktigt bra under pandemin.
4 år senare så var anslutningsavgiften 30k men om man väntade 6 månader så skulle det kosta 6000kr då det var flera som skulle ansluta sig, leverantören återkom och levererade det efter 2 månader.
Så att det helt plötsligt skulle kosta mer än dina 30k som du får betala idag är inget jag skulle ligga sömnlös över.
35 000kr att ansluta sig, något år senare satte en stor 4G mast upp som fungerade riktigt bra under pandemin.
4 år senare så var anslutningsavgiften 30k men om man väntade 6 månader så skulle det kosta 6000kr då det var flera som skulle ansluta sig, leverantören återkom och levererade det efter 2 månader.
Så att det helt plötsligt skulle kosta mer än dina 30k som du får betala idag är inget jag skulle ligga sömnlös över.
Fibernätet var nere en timme 28:e maj och sambon märkte inga problem med 5G så tveksam till det påståendet. Belastningen ökar men nån sirap blev det inte då.pacman42 skrev:
Jag tror att de bara vill ha in fler. Det kostade 18500 kr 2016 när jag grävde till förra villan. Nu 9 år senare kostar det 24000 kr. Man får hämta markrör gratis och sen gräva själv eller köpa in tjänsten. Då det funkar så bra med 5G nu så känns det inte aktuellt men har det som Plan B om det plötsligt skulle börja fungera dåligt. Kommer att uppdatera tråden löpande över tid.A A-Man_08 skrev:@nikasp Kan jämföra lite med ett större område i Järfälla där dom drog in fiber 2015 det skulle kosta
Så att det helt plötsligt skulle kosta mer än dina 30k som du får betala idag är skulle jag inte ligga sömnlös över.
Det beror helt på hur bra täckning det är och hur många som faktiskt har fiber. I praktiken kan man kanske anta att ett område med dålig täckning innebär att fler väljer fiber, vilket gör situationen ännu sämre för mobilanvändare när de med fiber faller över på mobilt bredband.A A-Man_08 skrev:
Exakt men det är ju inte en vanlig dag så det kanske man kan ta när det är driftproblem?, det finns ju inget annat att ha valt fiber hade ju inte bidragit till en bättre uppkoppling då den inte fungerar alls.pacman42 skrev:
Man får räkna med tjänsterna krånglar ibland helt enkelt det kan man ju inte göra så mycket åt.
För mig fungerar fibern då jag har UPS.A A-Man_08 skrev:Exakt men det är ju inte en vanlig dag så det kanske man kan ta när det är driftproblem?, det finns ju inget annat att ha valt fiber hade ju inte bidragit till en bättre uppkoppling då den inte fungerar alls.
Man får räkna med tjänsterna krånglar ibland helt enkelt det kan man ju inte göra så mycket åt.
Du upplever inte att 4G/5G fungerar bra för det du gör generellt? om vi bortser från när det går ned.pacman42 skrev:
Jag har ett 5G-modem i laptopen, men min erfarenhet är att det nätet fungerar riktigt dåligt vid strömavbrott pga att alla mobiler hoppar över till det nätet istället för att använda WiFi/Fiber (senast det hände så hade jag under 0,9/0,14 i hastighet från mobilen när jag stod ute på altanen och tittade på masten, detta var dock i snitt och det var i praktiken omöjligt att surfa in på elbolagets hemsida pga alla omsändningar). Så i praktiken så finns det inget fungerande alternativ vid längre strömavbrott då även fibernätets routrar blir utan ström efter någon timme.
Jag personligen har det som enda uppkoppling när jag är på landet eller åker runt på olika platser i skärgården bla och kopplar upp mig med datorn kan inte minnas att det fungerat riktigt dåligt under normalfall.
På tåget hem har det lagga lite någon gång under en minut vid surfande från mobilen det är nog det enda stället jag inte skulle göra något livsviktigt på över mobilen.
OK. Att man byter mer sällan är väl iofs mer en detalj, i en svår miljö, typ nere i Ukraina lär det väl ske lite oftare?pacman42 skrev:
Frekvenshoppning i mobilssystemen är begränsad och används främst för att hantera smalbandiga störningar och fädning. Den är inte alls av samma typ som i exempelvis Bluetooth där man byter upp till 1600 ggr per sekund. I GSM hade man 217 byten per sekund (då det användes), medan man i modernare standarder istället har adaptiv styrning, men inte i närheten av så frekvent som i bluetooth.
För sista gången, det vi skriver är att det kan mkt väl fungera tillräckligt bra för de krav ni har.nikasp skrev:
Kritiken känns så klurig. Förstår inte om det menas att ”det borde inte gå” (en humla borde inte kunna flyga) eller det kommer snart att strula mycket. Märker som skrivet inte någon skillnad sedan 1,5 månader. Barnen brukar vara som ett flöte, dvs. de märker genast om det laggar eller man tappar uppkoppling och inte hört något från dem heller.
Poängen är att det av olika skäl bli ett annat läge helt plötsligt.
A A-Man_08 skrev:Du upplever inte att 4G/5G fungerar bra för det du gör generellt? om vi bortser från när det går ned.
Jag personligen har det som enda uppkoppling när jag är på landet eller åker runt på olika platser i skärgården bla och kopplar upp mig med datorn kan inte minnas att det fungerat riktigt dåligt under normalfall.
På tåget hem har det lagga lite någon gång under en minut vid surfande från mobilen det är nog det enda stället jag inte skulle göra något livsviktigt på över mobilen.
På laptopen i kontoret just nu, då ser jag två master från huset...
...men nu är jag ju inomhus. Går jag ut med mobiltelefonen så får jag 38/8. Detta är då på samma plats där jag hade 0,9/0,14 när det var strömavbrott. Fri sikt till masten (jag tittar på den under mätningen).
Du måste ha extrem otur om det alltid är så dåligt.pacman42 skrev: