112 200 läst ·
1 437 svar
112k läst
1,4k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Telenät är i första hand byggda för täckning, inte kapacitet. Att bygga för kapacitet kräver mindre celler vilket innebär nya antennplatser. Det är dyrt, mycket dyrt och något våra kunder undviker till varje pris.
Att vi har relativt god prestanda på mobilnäten i Sverige beror på att näten utnyttjas så lite eftersom i princip all trafik här går i fastnät. I andra delar av världen där större del av trafiken går i mobilnäten är prestandan betydligt sämre.
I praktiken köper slutkunder täckning, inte kapacitet. Så länge det mönstret håller i sig ökar kapaciteten inte nämnvärt. Vill man ha mer så måste betalningsviljan öka rejält.
Att vi har relativt god prestanda på mobilnäten i Sverige beror på att näten utnyttjas så lite eftersom i princip all trafik här går i fastnät. I andra delar av världen där större del av trafiken går i mobilnäten är prestandan betydligt sämre.
I praktiken köper slutkunder täckning, inte kapacitet. Så länge det mönstret håller i sig ökar kapaciteten inte nämnvärt. Vill man ha mer så måste betalningsviljan öka rejält.
när den dagen kommer bör ju priset på "flatrate abonnemang" bör öka så pass mycket så efterfrågan minskar d.v.s marknaden löser problemetP petersv skrev:Telenät är i första hand byggda för täckning, inte kapacitet. Att bygga för kapacitet kräver mindre celler vilket innebär nya antennplatser. Det är dyrt, mycket dyrt och något våra kunder undviker till varje pris.
Nej så verkar det inte fungera. Givetvis försvinner siter här och där men att man systematiskt slår ut enskilda siter det första man gör verkar inte alls stämma.K karlmb skrev:
Om mobilnätet fungerar eller inte styrs i större utsträckning av hur nära frontlinjen du är. I den absoluta fronten går det dåligt pga störutrustning som inte tillåter kommunikation med annat än frekvenshoppande radio, men en bit bakom frontlinjen (dvs hela sverige) så är mobilnätet en utmärkt kommunikationsplatform pga mångfaldig redundans (vi har flera rikstäckande oberoende mobilnät i sverige)
Frekvenshoppande radio har man för försvåra att bli avlyssnad dom går hur bra som helst att störa ut.MathiasS skrev:
Nej så verkar det inte fungera. Givetvis försvinner siter här och där men att man systematiskt slår ut enskilda siter det första man gör verkar inte alls stämma.
Om mobilnätet fungerar eller inte styrs i större utsträckning av hur nära frontlinjen du är. I den absoluta fronten går det dåligt pga störutrustning som inte tillåter kommunikation med annat än frekvenshoppande radio, men en bit bakom frontlinjen (dvs hela sverige) så är mobilnätet en utmärkt kommunikationsplatform pga mångfaldig redundans (vi har flera rikstäckande oberoende mobilnät i sverige)
Det kommer absolut hända något någon gång där internet vi fiber slutar fungera och även det mobila men den är nog väldigt liten då du bor så centralt och inte på landsbyggden.nikasp skrev:
Det blir ju lite tokigt när vissa skriver ner 5G som att det är dåligt när min upplevelse i Sollentuna, som tråden gäller, är att upplevelsen är helt i par med fiber. Och billigare.
Idag satt jag cirka 9 timmar uppkopplad mot jobbet och som vanligt funkade det helt perfekt.
Tror det är större risk att man upplever strul pga krock med grannarnas WiFi. Scannade för kul skull igår och flyttade för säkerhets skull både 2.4GHz och 5GHz till kanaler utan överlapp.
Under de 10 år där jag bott nu så har internet via fibern legat nere 3 ggr av olika orsaker en av ggrna berodde det på ett stort elavbrott hela området var helt utslaget, dock fungerade mobilnätet utan problem även för internet.,
Men det beror nog på att det finns så många master här än ute på landsbygden eller i skärgården kanske det hade upplevts problem med mobila nätet om samma sak skett där.
Inga problem vid högtider och då är vi många i området.
Men räkna med att det kanske krånglar någon gång, men att det skulle ske så mycket användande vid normal drift att det ej går att använda för vardaglig surf hade jag inte gått runt och oroat mig för.
Man sa ju samma sak om 4g när det lanserades "det fungerar bra nu men kommer korka igen" ändå har folk använt det som sin primära uppkoppling i flera år tex under pandemin och använder det fortfarande som sin enda uppkoppling.
Och det är som du säger, fibern finns ju där när du vill ansluta dig senare, det finns alltid en risk att det är dyrare än 30k men det skulle jag inte gå runt å ligga sömlös över utan ta det den dagen jag måste ansluta mig.
Det är ju bara köra på om det funkar för dig, vad andra väljer är inget jag skulle bekymra mig över då det är olika faktorer som spelar in.
Med tillgång till dagens drönarteknik ser jag inte varför man inte skulle köra några till typ 5 master för att slå ut dem inför en framryckning.MathiasS skrev:
Nej så verkar det inte fungera. Givetvis försvinner siter här och där men att man systematiskt slår ut enskilda siter det första man gör verkar inte alls stämma.
Hej A-Man_08A A-Man_08 skrev:
När det gäller kommunikation till sin bostad så bör man satsa på redundans (reservlösning) om något händer.
För mobilnäten så är kravet på reservkraft från MSB 1 timma i tätbebyggelse och 4 timmar i glesbygd. Vid strömavbrott (och allvarliga händelser) så är erfarenheten att telefontrafiken ökar och när man inte når fram sker upprepade försök att nå kontakt. Se tex inlägg #954
Till slut når man inte alls fram och efter 1-4 timmar slutar reservkraften för mobilmasterna att fungera.
Man kan kontakta den som driver fibernätet och undersöka dess reservkraftberedskap.
Man får sedan se till att man har egen uppbackning för strömförsörjning till mobiltelefon och till de enheter som behövs för fiberkommunikation (till exempel fiberkonverter) från huset.
Detta bör ingå i att klara sig själv och sina närmaste vid krig och kris en vecka.
Redigerat: