125 486 läst ·
1 757 svar
125k läst
1,8k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Ok vad har det med frekvenshoppande radio att göra? Jag utgår från att du egentligen vet vad jag menar när jag säger "frekvenshoppande radio".G Greger_08 skrev:
https://foi.se/rapporter/rapportsammanfattning.html?reportNo=FOI-R--5459--SE
Backupen till fiber är en mobil uppkoppling något annat har jag inte att välja det skulle vara starlink isåfall men det låter lite onödigt.M Martin Lundmark skrev:Hej A-Man_08
När det gäller kommunikation till sin bostad så bör man satsa på redundans (reservlösning) om något händer.
För mobilnäten så är kravet på reservkraft från MSB 1 timma i tätbebyggelse och 4 timmar i glesbygd. Vid strömavbrott (och allvarliga händelser) så är erfarenheten att telefontrafiken ökar och när man inte når fram sker upprepade försök att nå kontakt.
Man kan kontakta den som driver fibernätet och undersöka dess reservkraftberedskap.
Man får sedan se till att man har egen uppbackning för strömförsörjning till mobiltelefon och till de enheter som behövs för fiberkommunikation (till exempel fiberkonverter) från huset.
Detta bör ingå i att klara sig själv och sina närmaste vid krig och kris en vecka.
UPS hjälper ju bara att driva ens egna grejer om det är nere på stationssidan så hjälper det inte alls.
I mitt fall hjälper inte en ups lokalt då jag bor i lägenhet.
Sedan om det handlar om krisläge så är nog behovet inte samma som när jag jobbar, utan då används internet för mer samhällsinformation som kan göras från mobilen.
Rörande UPS så beror det ju naturligtvis på hur länge strömavbrottet pågår. När hela min kommun var strömlös så hade jag fortfarande fungerande fiberanslutning, detta eftersom jag hade UPS och även routrarna i fibernätet hade batteribackup. Min UPS räcker en timme och det tycker jag är rätt lagom faktiskt. Det är en prisvärd nivå.A A-Man_08 skrev:Backupen till fiber är en mobil uppkoppling något annat har jag inte att välja det skulle vara starlink isåfall men det låter lite onödigt.
UPS hjälper ju bara att driva ens egna grejer om det är nere på stationssidan så hjälper det inte alls.
Sedan om det handlar om krisläge så är nog behovet inte samma som när jag jobbar, utan då används internet för mer samhällsinformation som kan göras från mobilen.
...men jag antar att du inte kallar någon av 3-6G för "frekvenshoppande" bara för att man använder ett bredare spektrum eller byter band om flera finns tillgängliga.pacman42 skrev:
Hur utför du ditt arbete resten av timmarna om det ligger nere en längre tid?pacman42 skrev:
Rörande UPS så beror det ju naturligtvis på hur länge strömavbrottet pågår. När hela min kommun var strömlös så hade jag fortfarande fungerande fiberanslutning, detta eftersom jag hade UPS och även routrarna i fibernätet hade batteribackup. Min UPS räcker en timme och det tycker jag är rätt lagom faktiskt. Det är en prisvärd nivå.
Hej A-Man_08A A-Man_08 skrev:Backupen till fiber är en mobil uppkoppling något annat har jag inte att välja det skulle vara starlink isåfall men det låter lite onödigt.
Du skriver ”UPS hjälper ju bara att driva ens egna grejer om det är nere på stationssidan så hjälper det inte alls.”
Jag bor i villa med fiber. I ett sådant fall kontaktar man naturligtvis; ”den som driver fibernätet och undersöka dess reservkraftberedskap” som jag skrev.
Sedan MSB gick ut och beskrev att man skall se till att ”klara sig själv och sina närmaste vid krig och kris en vecka” då bör man även undersöka dessa saker. Jag saknar idag en aktivitet gällande detta.
I ett krisläge behöver du tvåvägskommunikation med de anhöriga du ansvarar för och naturligtvis även envägs samhällsinformation via radio (P4)
Jag har ett 5G-modem i laptopen, men min erfarenhet är att det nätet fungerar riktigt dåligt vid strömavbrott pga att alla mobiler hoppar över till det nätet istället för att använda WiFi/Fiber (senast det hände så hade jag under 0,9/0,14 i hastighet från mobilen när jag stod ute på altanen och tittade på masten, detta var dock i snitt och det var i praktiken omöjligt att surfa in på elbolagets hemsida pga alla omsändningar). Så i praktiken så finns det inget fungerande alternativ vid längre strömavbrott då även fibernätets routrar blir utan ström efter någon timme.A A-Man_08 skrev:
För det blir ett frekvenshopp..MathiasS skrev:
Som många andra har jag även knappat in massa siffror från ett A4 blad i skogen för att kommunicera "säkert" med mina grönklädda vänner i skogen så jag vet vad frekvens hopp är
Menar du att frekvenshoppande kan vi bara tala om ifall det sker flera ggr per minut eller nåt, så som det ursprungligen skapades av Hedy Lamarr?MathiasS skrev:
Jag håller inte med:
AI-översikt
Hedy Lamarr, the Hollywood actress, co-invented frequency-hopping spread spectrum technology with composer George Antheil during World War II. This technology, initially designed to secure radio-guided torpedoes from enemy interception and jamming, involved rapidly switching between different radio frequencies. While the Navy initially didn't adopt their invention, it later became the foundation for technologies like Wi-Fi, Bluetooth, and GPS.
Here's a more detailed breakdown:
- The Problem:
During WWII, radio-controlled torpedoes were vulnerable to enemy jamming.
- Lamarr's Solution:
She and Antheil developed a system where both the transmitter and receiver of a radio signal would rapidly switch between multiple frequencies in a seemingly random pattern.
- How it Works:
By hopping between frequencies, the signal became difficult to intercept or jam, as the enemy wouldn't know which frequency to target.
- Patent and Navy:
They patented their invention in 1942, but the Navy did not initially implement it.
- Legacy:
Frequency hopping, based on their invention, is now a core component of many modern wireless technologies, including Wi-Fi, Bluetooth, and GPS.
- Significance:
Lamarr's contribution highlights her as a pioneering inventor and a "mother of Wi-Fi," even though she is better known for her acting career.
Och vart hittade du mobilnäten i den AI-beskrivningen?K karlmb skrev:Menar du att frekvenshoppande kan vi bara tala om ifall det sker flera ggr per minut eller nåt, så som det ursprungligen skapades av Hedy Lamarr?
Jag håller inte med:
AI-översikt
Hedy Lamarr, the Hollywood actress, co-invented frequency-hopping spread spectrum technology with composer George Antheil during World War II. This technology, initially designed to secure radio-guided torpedoes from enemy interception and jamming, involved rapidly switching between different radio frequencies. While the Navy initially didn't adopt their invention, it later became the foundation for technologies like Wi-Fi, Bluetooth, and GPS.
Here's a more detailed breakdown:
- The Problem:
During WWII, radio-controlled torpedoes were vulnerable to enemy jamming.
- Lamarr's Solution:
She and Antheil developed a system where both the transmitter and receiver of a radio signal would rapidly switch between multiple frequencies in a seemingly random pattern.
- How it Works:
By hopping between frequencies, the signal became difficult to intercept or jam, as the enemy wouldn't know which frequency to target.
- Patent and Navy:
They patented their invention in 1942, but the Navy did not initially implement it.
- Legacy:
Frequency hopping, based on their invention, is now a core component of many modern wireless technologies, including Wi-Fi, Bluetooth, and GPS.
- Significance:
Lamarr's contribution highlights her as a pioneering inventor and a "mother of Wi-Fi," even though she is better known for her acting career.
Jag märker som sagt noll och ingen skillnad och vi är två som jobbar hemifrån väldigt mycket. Jag kör tre dagar hemma per vecka och damen i huset 4-5 dagar. Det är ju inga tunga applikationer på något vis.G Greger_08 skrev:
Kritiken känns så klurig. Förstår inte om det menas att ”det borde inte gå” (en humla borde inte kunna flyga) eller det kommer snart att strula mycket. Märker som skrivet inte någon skillnad sedan 1,5 månader. Barnen brukar vara som ett flöte, dvs. de märker genast om det laggar eller man tappar uppkoppling och inte hört något från dem heller.
Det är ju rätt många som är uppkopplade via fiber i kommunen vilket säkert är ett plus för oss som kör via 5G-nätet.