K karlmb skrev:
Lite grann grunden i Wifi, precis som AI skriver.
På vad vis skulle grunden i Wi-Fi kunna vara frekvenshopp när det inte används?

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Vad gäller utslagningen av mobilnätet vid en invasion så gav oss ju Ukraina en intressant datapunkt i det att Ukrainska underrättelsetjänsten snabbt fick operatörerna på andra tankar och såg till att de slog på sina system igen. Man fick nämligen mycket större nytta av att kunna triangulera och avlyssna ryska soldater som använder mobiltelefoner än vad man förlorade på att dessa soldater kunde kommunicera via mobilnäten(!)
Sant!

blackarrow blackarrow skrev:
På vad vis skulle grunden i Wi-Fi kunna vara frekvenshopp när det inte används?
Det används ju där. Om än inte flera ggr per sekund.

K karlmb skrev:
Det används ju där. Om än inte flera ggr per sekund.
Var har du fått det i från? Och snälla upprepa dig inte bara i nån lång nä — jo — nä, sida upp och sida ner.
Det leder ingen stans. En källa leder diskussionen framåt.

Det är sant att frekvenshopp funnits med som ett av 3 fysiska lager i 802.11-1997 och då i .b (och .a?) standarden och varit kvar som en rest för bakåtkompatibilitet även i 802.11b releqse 1999, men då nya högre hastigheter fördes in i standarden så var dessa inte FHSS(Frekvens Hopp…) utan DSSS (och senare OFDM men inte i .b då).

De flesta vill ju använda de högsta hastigheterna i Wi-Fi standarderna, så FHSS-varianten från 802.11-1997 används i praktiken inte längre och stöds inte av modern hårdvara.

Så man kan väl säga att frekvenshopp i Wi-Fi var ett misslyckande för 25 år sedan och inte en grund för de Wi-Fi vi har dag.
😉

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Var har du fått det i från? Och snälla upprepa dig inte bara i nån lång nä — jo — nä, sida upp och sida ner.
Det leder ingen stans. En källa leder diskussionen framåt.

Det är sant att frekvenshopp funnits med som ett av 3 fysiska lager i 802.11-1997 och då i .b (och .a?) standarden och varit kvar som en rest för bakåtkompatibilitet även i 802.11b releqse 1999, men då nya högre hastigheter fördes in i standarden så var dessa inte FHSS(Frekvens Hopp…) utan DSSS (och senare OFDM men inte i .b då).

De flesta vill ju använda de högsta hastigheterna i Wi-Fi standarderna, så FHSS-varianten från 802.11-1997 används i praktiken inte längre och stöds inte av modern hårdvara.

Så man kan väl säga att frekvenshopp i Wi-Fi var ett misslyckande för 25 år sedan och inte en grund för de Wi-Fi vi har dag.
😉
Jaha, då hade väl AI fel då.

Skyll inte på AI det är du som är ansvarig för det du "publicerar" är rätt eller fel 😉

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jaha, då hade väl AI fel då.
Man måste ställa frågorna så att man får rätt svar och sen göra en fakta check av svaret.
AI fabulerar friskt.

Det går alldeles utmärkt att ställa en rad resonerande frågor där Chatgpt kommer fram till helt fel svar och sen ber den artigt om ursäkt för att den missat det även det elementära om, tex man påpekar att svaret strider mot naturlagarna.

Edit och ännu mera OT: Jag undrar varför jag ofta får välja ett av två svarsalternativ från ChatGPT?
Finner ingen förklaring i den data som sparats om mig (i settings).
Tränar jag AI’n eller vill den bara vara snäll?

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Man måste ställa frågorna så att man får rätt svar och sen göra en fakta check av svaret.
AI fabulerar friskt.

Det går alldeles utmärkt att ställa en rad resonerande frågor där Chatgpt kommer fram till helt fel svar och sen ber den artigt om ursäkt för att den missat det elementära om man påpekar att svaret strider mot naturlagarna.
Visst, men nu har jag inte bara läst detta om grunden till Wifi där. Men om du orkar så visa gärna hur oerhört fel det var att skriva så.

K karlmb skrev:
Visst, men nu har jag inte bara läst detta om grunden till Wifi där. Men om du orkar så visa gärna hur oerhört fel det var att skriva så.
Du har väl lurats av en internet meme?
Det finns väl viss möjlighet att vinkla utvecklingen om hur man sänder radio, telefoni och paketdata över radio och relaterade tekniska problem och utveckling.
Tekniken är inte utvecklad av bara en person.
Det finns massor av problem som man kan lösa på olika sätt för olika behov.
(Tex är det skillnad på DVB-T/T2 och DVB-C eftersom etern/luft/berg/dalar/hus, ger andra problem och möjligheter än en koaxialkabel. Radio FM, AM osv).

Wi-Fi med frekvenshopp fanns på tidigt 90-tal. Det var inte längre militär teknik utan fick användas på ISM bandet enl,FCC regler.
Det var då något billigare för chiptillverkare att tillverka chip med FHSS då det var enklare chipteknik.
Cisco har tex haft sånna produkter på 90-talet.

Frekvensen hoppar inte i WI-FI 4, 5, 6 eller 7, så det är fel att påstå det.
Att man kan logga in i en Wi-Fi-router och byta frekvens, eller låta routern välja själv, är inte frekvenshopp.

Frekvenshopp finns inte i IEEE 802.11 .g/.n/.ac/.ax/.be standarderna.
Kika i Wikipedia. Där finns en tabell som visar FHSS obsolete.
Det kan nog vara lättare än att leta efter något som inte finns.
https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11

Det första paketdata nätet över radion var ALOHAnet i på Hawaii vilket anses vara grunden för Wi-Fi.
”ALOHA-nätverket (University of Hawaii, 1971) var den första praktiska implementeringen av paketdata över radio — grunden för moderna MAC-protokoll som CSMA/CD och CSMA/CA”

I ALOHAnet användes inte frekvenshopp.

Men Hedy Lamarr då?

Kvinna poserar framför teknisk ritning med text om att hon är en okänd uppfinnare bakom wifi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

men de memes som cirkulerar på internet och i viss media är felaktiga.
Det är den nya informationsålderns baksida.
Vad skulle hon kunna veta om datakommunikation på 90-talet och framåt samt efter hemdatorboomen?

Men hon har fått något pris för sin uppfinning innan hon dog 91 år gammal.

Georg Antheil och Hedy Lamarr porträtterade i svartvitt, kända för sitt banbrytande patent inom radioteknik och frekvenshoppning.
Skapa konto

Min rödändring.

Kanske hennes skönhet indirekt orsakade att många sjömän dog i onödan då patentet arkiverades i nån militärkällare.
Eller så var det inte tekniskt möjligt att realisera 1942.

Kikar man på grundpatentet

Patentritning från 1942 för ett hemligt kommunikationssystem av Hedy Lamarr och Georg Antheil, visar schematisk frekvenshoppningsteknik.
Skapa konto

Kan man nere till vänster se att olika kondensatorer koppas in för att ändra frekvensen och de styrs av en kodrulle likt en ”självspelandepianorulle” nere till höger! 😳🤔

Protokollet, signalen , man sände över radio var analog.
Frekvenshoppen var kodade på en självspelandepianorulle (Antheils automatiska pianorullar).
Så det handlade bara om att sända på olika frekvenser på ett för fienden oförutsägbart sätt för att undvika att kunna störas ut.

Myten om Hedy Lamaerr började nog ta fart på 90-talet då hon återupptäcktes efter 40 år av glömska. Hon var mer än en vacker skådespelare.
Att hennes patent begravdes i nån mörk källare för att hon var en vacker kvinna som inte kunde vara ingenjör eller uppfinnare.
Att hon hade en kompositör som höll i taktpinnen hjälpte inte heller.

Myten om henne som uppfinnare av Wi-Fi kommer nog av att man vill jämföra henne med andra innovatörer.
Att även kvinnor kan, men inte togs på allvar, speciellt inte på 40-talet.

Meme med fyra personer där tre tillskrivs skapandet av stora teknikföretag. Den fjärde kvinnan tillskrivs felaktigt skapandet av WiFi, rättat till GSM.
Skapa konto

Jag skriver GSM eftersom GSM varit stort och sprits över hela världen och faktiskt använde frekvenshopp.
Annars kan man väl säga att GSM är en utveckling av NMT som uppfanns av Östen Mäkitalo och svenska Televerket.

NMT lade grunden för att det var först med att överför up/ner-pkopplingsinformation digitalt mellan mobiltelefonen och mobilnätet till skillnad mot den analoga mobila telefon som Motorolas ingenjörer uppfann som använde telefonist för uppkoppling. Ericsson lär ha föreslagit tonsignalering a-la-danska taxisystem som man hade på hyllan 1977. Minns ni anropstonerna/kvittret i taxibilarna på 79-80-talet?

Nu får jag inte skriva mer för hunden…

• Gilla
  • Haha
MrWIB och 3 till
  • Laddar…
Minns ni anropstonerna/kvittret i taxibilarna på 79-80-talet?
Inte i Stockholm på tidigt 80-tal när jag arbetade på Ericsson i Kista, då kördes allt via data och termoskrivare ca 3000 bilar totalt.
När jag slutade -83 fick jag "service av och systemansvarig".

Du har väl lurats av en internet meme?
Kanske...

A AndersS skrev:
Inte i Stockholm på tidigt 80-tal när jag arbetade på Ericsson i Kista, då kördes allt via data och termoskrivare ca 3000 bilar totalt.
Ok, men när jag åkte taxi på 70-talet spelades snabba audiofrekvenshoppande anropstrudelutter.

S
nikasp nikasp skrev:
Kollar på en villa nära oss som såklart saknar fiber. Har det både i nuvarande villa och torpet och det fungerar jättebra.

Blir förmodligen jättedyrt att dra in i efterhand så frågan är om man 2025 kan vara två personer som jobbar mycket hemifrån samt två barn som streamar film och spelar en del över 5G?

Finns 5G med på riktigt obegränsad mängd data? Är det stabilt och att lita på, viktigt med tanke på våra jobb. Hur mycket betalar ni per månad?
Har inte sett att det är så stor skillnad mellan från början och i efterhand. Jag väntade på 5G istället för fiber, när det kom blev det en besvikelse, då underdimensionerat under högsäsong med mycket biltrafik mellan mig och masten som snodde kapacitet. BTW, titta på Starlink, tror ca 5-6 tkr. De har en utmärkt app för att undersöka om täckning OK. Om trädkronor över himlavalvet så inte så bra.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
S Snurrespratt skrev:
BTW, titta på Starlink, tror ca 5-6 tkr. De
Är starlinks rea slut??
0 kr kostade Starlink sist jag såg en annons.

• Gilla
Tystnad
  • Laddar…
Wi-Fi med frekvenshopp fanns på tidigt 90-tal. Det var inte längre militär teknik utan fick användas på ISM bandet enl,FCC regler.
Det var då något billigare för chiptillverkare att tillverka chip med FHSS då det var enklare chipteknik.
Cisco har tex haft sånna produkter på 90-talet.
Jag tycker dock att man med detta kan säga att Lamarr lade grunden då.
Att man senare utvecklat det hela i en annan riktning är ju inget konstigt, så är det ju ofta.
Ge henne lite cred nu.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.