112 157 läst ·
1 437 svar
112k läst
1,4k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Nu har vi kört 1,5 månad med ganska mycket hemjobb, både jag och sambon, och barnen kollar TV och streamar på både mobil och iPads. Märker ingen skillnad mot gamla huset med fiber 350 meter bort. Finns inget just nu som skulle motivera mig att lägga ned tid och pengar på fiber i dagsläget. Kör 5G via Telias nät med deras ”paketrouter” ZTE MC888 Pro.
Har kopplingspunkt för fiber vid brevlådan om det nånsin skulle gå downhill som en del verkar vara säkra på. Återkommer längre fram!
Har kopplingspunkt för fiber vid brevlådan om det nånsin skulle gå downhill som en del verkar vara säkra på. Återkommer längre fram!
Frågan är vad som ska gå dåligt? Ska 5G blir sämre och sämre eller blir nätet bara bättre och bättre? Det känns som 30000 plus dyrare månadskostnad för sämre bandbredd och alla nackdelar med att behöva lägga några dagars jobb på att gräva och dra kabel.Alfredo skrev:
I Skåne var vi också utan ström i 3 dagar.pacman42 skrev:
Dock så sattes det ut små elverk vid masterna så efter batteri backuppen tog slut så var elverken på plats så internet fungerade så länge du hade ström på mobilen under hela strömavbrottet.
Mobilen gick också att ladda på brandstationen som också har eget elverk och hade många besökare.
Det lär säkert fungera bra så länge inte alla tänker som du, eftersom den stora massan använder fiber så blir inte belastningen på mobilmasten så hög, hade alla hört på mobilt att det gått segt som sirap för alla.nikasp skrev:
Mest troliga är väl att dom som har fiber fortsätter att ha kvar det så du kan nog köra med din 5G så länge du vill
Nu har vi ju faktiskt berättat det på alla möjliga sätt.nikasp skrev:
Lycka till med ditt mobila liv.
Det blir ju lite tokigt när vissa skriver ner 5G som att det är dåligt när min upplevelse i Sollentuna, som tråden gäller, är att upplevelsen är helt i par med fiber. Och billigare.K karlmb skrev:
Idag satt jag cirka 9 timmar uppkopplad mot jobbet och som vanligt funkade det helt perfekt.
Tror det är större risk att man upplever strul pga krock med grannarnas WiFi. Scannade för kul skull igår och flyttade för säkerhets skull både 2.4GHz och 5GHz till kanaler utan överlapp.