112 157 läst ·
1 437 svar
112k läst
1,4k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
När man hade det stora strömavbrottet i Spanien så var det stora problemet (för mina arbetskollegor där) att de inte kunde kontakta barnen, föräldrarna osv för att kunna veta om de behövde hjälp och att de mådde bra. Det var den klart största stressen för dem.
Till skillnad från oss så använder de fortfarande kontanter, så mycket i samhället fungerade fortfarande trots att de var utan ström.
Till skillnad från oss så använder de fortfarande kontanter, så mycket i samhället fungerade fortfarande trots att de var utan ström.
Men så har det alltid varit med kostnad, kapacitet och prestanda.
Har funnits, kanske finns fortfarande, lösningar med prioritering, QoS, CoS, SLA, osv, utifrån att kunna erbjuda olika tjänster med mera eller mindre garantier.
Sedan att man skulle kunna bygga nät med resurser så det "nästan" aldrig blir problem säger jag inte emot, men allt har ett pris och någon får betala.
Det jag utgår från i tråden är de privata hushållen.
Har funnits, kanske finns fortfarande, lösningar med prioritering, QoS, CoS, SLA, osv, utifrån att kunna erbjuda olika tjänster med mera eller mindre garantier.
Sedan att man skulle kunna bygga nät med resurser så det "nästan" aldrig blir problem säger jag inte emot, men allt har ett pris och någon får betala.
Men det var inlägget om vanlig "surf" jag kommenterat! Läs gärna inlägg #886 igen.M Martin Lundmark skrev:Hej AndersS
Som världsläget är nu och som utvecklingen varit de senaste åren så bör vi nog öka vår beredskap. Att lägga in beredskapsparametern redan idag vid val av kommunikation från vår villa.
Det MSB uppmanar oss till, att förbereda att klara oss själva och våra anhöriga en vecka vid kris eller krig blir alltmer uppenbart.
Uppstår ett strömavbrott längre än någon (några) timmar då töms fort de ”magasin” till exempel i form av reservkraft för mobilnäten och vattenmagasin för vattenförsörjning.
Kommunikation (och då helst tvåvägs) blir fort viktiga i ett modernt samhälle där vi vant oss att direkt få veta när något händer och där mycket är baserat på ”Just-in-time” konceptet.
De flesta besöker affär oftare en gång i veckan för att handla mat och annat som behövs i vardagen, många har föräldrar eller andra anhöriga som man, av olika orsaker, har daglig kontakt med.
Det är inte vanlig "surf" som eller slötittande på TV-serier som blir behovet vid kris eller krig utan helt vanlig tvåvägskommunikation anhöriga emellan. Ett behov eller en ”nödvändighet” som kan vara mångdubbelt det som finns vardagsbehovet vid ett ”skarpt läge”.
Det är där som minst en alternativ lösning behövs för de flesta av oss t.ex. både fiber och mobilnätet där båda dessa har någon form av reservkraftlösning för hemmets egen utrustning (mobilladdning, fiberkonverter etc.) vid strömavbrott.
MEN mycket av detta är idag oprövat för väldigt många av oss.
Dessutom så är grannsamverkan, och dess båda sidor, en viktig parameter för hur bra man klarar ett överraskande strömavbrott.
Har haft hyfsat stor insyn i design av kommunikationsnät och även utbildat inom området.😉
Men nu blir det så stoort och krig, mm, som kommer in...
Och det är just det som är min poäng, att det pga det stora behov vi har idag av att vara uppkopplade för att komma åt banken, för att prata med nära och kära osv så måste vi betala mer för tjänsterna via mobilnätet. I vårt samhälle så antar vi att det fungerar och detta till ett extremt lågt pris. Men näten är extremt känsliga och jag vet precis hur jag kan sänka dem om jag vill, de är inte byggda för extrema situationer.A AndersS skrev:Men så har det alltid varit med kostnad, kapacitet och prestanda.
När nätet behövs för både "vanlig surf" och för mer samhällskritiska funktioner så kan man idag inte skilja dessa åt. Jag hoppas att vi skall kunna stödja både ock i framtiden, men här har vi potentiella problem med exempelvis Net Neutrality. Men detta påverkar ytterligare "vanlig surf", den behöver bli dyrare och den kommer troligen att fungera sämre än idag ibland, allt för att de samhällskritiska funktionerna skall få företräde.A AndersS skrev:
Det är lag på att masterna ska fungera vid ett normalt strömavbrott. Nu följs det väl lite si så där..
Men Telia och PTS har tillsammans testat en lösning med vätgas, solceller, bränsleceller och batterier som kan ge 110 dagars drift vid avbrott, i ett pilotprojekt i Roslagen.
Men Telia och PTS har tillsammans testat en lösning med vätgas, solceller, bränsleceller och batterier som kan ge 110 dagars drift vid avbrott, i ett pilotprojekt i Roslagen.
Allt har en historia i Internet för 25 år sedan, "allt är gratis på Internet", se alla trådar där pris på bredband och tjänster diskuteras enbart utifrån lägsta pris.pacman42 skrev:
Och det är just det som är min poäng, att det pga det stora behov vi har idag av att vara uppkopplade för att komma åt banken, för att prata med nära och kära osv så måste vi betala mer för tjänsterna via mobilnätet. I vårt samhälle så antar vi att det fungerar och detta till ett extremt lågt pris. Men näten är extremt känsliga och jag vet precis hur jag kan sänka dem om jag vill, de är inte byggda för extrema situationer.
När nätet behövs för både "vanlig surf" och för mer samhällskritiska funktioner så kan man idag inte skilja dessa åt. Jag hoppas att vi skall kunna stödja både ock i framtiden, men här har vi potentiella problem med exempelvis Net Neutrality. Men detta påverkar ytterligare "vanlig surf", den behöver bli dyrare och den kommer troligen att fungera sämre än idag ibland, allt för att de samhällskritiska funktionerna skall få företräde.
Hum, kommer någon ihåg denna trådens inledning...
Nu har tråden blivit infrastruktur ur ett helt annat perspektiv och den undviker jag för det är meningslöst att i en tråd om enskilt hushållsuppkoppling försöka lösa den problemtiken.😎
Inte ens i en ny tråd.😀
Vi hade elavbrott för något år sedan helt svart i kvarteret i 4 timmar.G Ganescha skrev:Bor norr om stan och vi har haft ett par större strömavbrott som påverkat hela bygden. Här har det trotts det fungerat väldigt bra att surfa vidare. Nu är det inte så många som bor här, 1600 i orten så det blir inte överbelastat och både Telia och Telenor/Tre har dieselaggregat till masterna. Jag TROR det beror på att vi har ett par extremt samhällsviktiga industrier i närheten.
Mobilnätet fungerade tillfredställande men då finns dt nog ett antal att koppla upp sig mot.
Hur man drabbas är nog beroende på hur man bor, tätområde landsbyggd etc.
Viktigaste är ju att det går att ringa om fibern gå ned å komma åt några sidor för status.
Inget av det fungerade vid det stora strömavbrottet i Mölndal förra veckan.A A-Man_08 skrev:Vi hade elavbrott för något år sedan helt svart i kvarteret i 4 timmar.
Mobilnätet fungerade tillfredställande men då finns dt nog ett antal att koppla upp sig mot.
Hur man drabbas är nog beroende på hur man bor, tätområde landsbyggd etc.
Viktigaste är ju att det går att ringa om fibern gå ned å komma åt några sidor för status.
HejA AndersS skrev:Allt har en historia i Internet för 25 år sedan, "allt är gratis på Internet", se alla trådar där pris på bredband och tjänster diskuteras enbart utifrån lägsta pris.
Hum, kommer någon ihåg denna trådens inledning...
Nu har tråden blivit infrastruktur ur ett helt annat perspektiv och den undviker jag för det är meningslöst att i en tråd om enskilt hushållsuppkoppling försöka lösa den problemtiken.😎
Inte ens i en ny tråd.😀
Som jag ser det så är talet om redundans och infrastrukturens uppbyggnad en mycket viktig frågeställning som tyvärr ofta glöms bort
Med en allt oroligare omvärld så innefattar TS frågeställning även att göra ett val som rimligen hanterar även dessa frågor
Att optimera och alternativ välja det som för ögonblicket kostar minst a är inte samma sak som att välja det som innebär stabilitet och trygghet
Redigerat:
Optimering var ordet. När vi byggde nät så hamnade våra schakt typ max 100m från 4-5 master i området som alla matas med mikrovåg.pacman42 skrev:
Jag som jobbar med utveckling av mobilsystem har dock motsatt åsikt. Jag skulle gärna se att systemen byggdes så att jag litade fullt ut på dem, men mobilnätet är så kostnadsoptimerade så att du får exakt det du har betalat för och inte mer än så. Näten klarar inte av fler användare än vad de har och de klarar inte av mer trafik än vad de har. Visserligen är vår kravbild på näten mycket högre än vad användarna i Storbritannien, Tyskland och Frankrike uppenbarligen har (dessa nät är mycket sämre än de i Norden), men det är inte så stor skillnad som krävs i antal aktiva användare för att vi skall hamna på deras nivåer eller lägre.
Jämför gärna med vanliga vägar där trafiken flyter på väldigt bra fram till dess att det blir köer, då blir restiden plötsligt mycket längre. Så är det i mobilnätet också och det är därför ett strömavbrott sänker mobilnätet, det blir för många bilar på vägen.
Samtliga 3 operatörer tackade nej till fast uppkoppling via vårt nät..
I ett skarpt läge är det rätt troligt att fi skjuter sönder mobilmaster det första de gör.M Martin Lundmark skrev:Hej AndersS
Som världsläget är nu och som utvecklingen varit de senaste åren så bör vi nog öka vår beredskap. Att lägga in beredskapsparametern redan idag vid val av kommunikation från vår villa.
Det MSB uppmanar oss till, att förbereda att klara oss själva och våra anhöriga en vecka vid kris eller krig blir alltmer uppenbart.
Uppstår ett strömavbrott längre än någon (några) timmar då töms fort de ”magasin” till exempel i form av reservkraft för mobilnäten och vattenmagasin för vattenförsörjning.
Kommunikation (och då helst tvåvägs) blir fort viktiga i ett modernt samhälle där vi vant oss att direkt få veta när något händer och där mycket är baserat på ”Just-in-time” konceptet.
De flesta besöker affär oftare en gång i veckan för att handla mat och annat som behövs i vardagen, många har föräldrar eller andra anhöriga som man, av olika orsaker, har daglig kontakt med.
Det är inte vanlig "surf" som eller slötittande på TV-serier som blir behovet vid kris eller krig utan helt vanlig tvåvägskommunikation anhöriga emellan. Ett behov eller en ”nödvändighet” som kan vara mångdubbelt det som finns vardagsbehovet vid ett ”skarpt läge”.
Det är där som minst en alternativ lösning behövs för de flesta av oss t.ex. både fiber och mobilnätet där båda dessa har någon form av reservkraftlösning för hemmets egen utrustning (mobilladdning, fiberkonverter etc.) vid strömavbrott.
MEN mycket av detta är idag oprövat för väldigt många av oss.
Dessutom så är grannsamverkan, och dess båda sidor, en viktig parameter för hur bra man klarar ett överraskande strömavbrott.
Grannar som förbereder sig och samarbetar vid ett strömavbrott förbättrar resultatet mångdubbelt. Medan grannar som inte förbereder sig och som inte samarbetar eller belastar varandra med behov av hjälp, vid ett strömavbrott, försämrar resultatet flerfaldigt
De kan ändå inte räkna med att kunna använda dem själv utan det skulle vara vi som blev anfallna som skulle ha nytta av dem även rent militärt.
Ett nedgrävt fibernät är mkt svårare att sabotera i längden.