K karlmb skrev:
Jo. men mer ofta funkar fibern.
Ja, fibern i sig behöver ju inte ström men vid ett strömavbrott blir det inte mycket surfande via anslutningen. Då funkar det mobila ett tag längre i alla fall, tills batteriet i masten är tomt. I bland kör dom ju även det med dieselgenerator för att hålla masten igång. Relativt få som kör dieselgenerator hemma för att hålla sitt fibermodem igång. Så mer ofta tvivlar jag på.

G Ganescha skrev:
Ja, fibern i sig behöver ju inte ström men vid ett strömavbrott blir det inte mycket surfande via anslutningen. Då funkar det mobila ett tag längre i alla fall, tills batteriet i masten är tomt. I bland kör dom ju även det med dieselgenerator för att hålla masten igång. Relativt få som kör dieselgenerator hemma för att hålla sitt fibermodem igång. Så mer ofta tvivlar jag på.
En ups till fibern är ju lätt fixat.

G Ganescha skrev:
När vi blev utan ström för knappt två veckor sedan gick mobilnätet ned pga överlast (alla mobiltelefoner hoppade över på mobilt från WiFi/fiber). Tack vare UPS så fungerade min fiber dock...

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Elavbrott hemma så stannar det mesta. Finns det fortfarande el till mobilbas är det bara att "surfa" vidare på mobil, dator, etc, som har batteridrift via mobilnätet de fåtal gånger det hänt de senaste 10-15 åren.😉

A AndersS skrev:
Elavbrott hemma så stannar det mesta. Finns det fortfarande el till mobilbas är det bara att "surfa" vidare på mobil, dator, etc, som har batteridrift via mobilnätet de fåtal gånger det hänt de senaste 10-15 åren.😉
Inte hos mig för en och en halv vecka sedan. Inte heller i Mölndal för en dryg vecka sedan.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
När vi blev utan ström för knappt två veckor sedan gick mobilnätet ned pga överlast (alla mobiltelefoner hoppade över på mobilt från WiFi/fiber). Tack vare UPS så fungerade min fiber
Ja, Tele2 fungerade inte alls medans Telia fungerade delvis och överbelastning va ett faktum på masterna som hade batteribackup.

K karlmb skrev:
En ups till fibern är ju lätt fixat.
Ja det är det. Fast majoriteten har det inte, än.

pacman42 pacman42 skrev:
Inte hos mig för en och en halv vecka sedan. Inte heller i Mölndal för en dryg vecka sedan.
Bor norr om stan och vi har haft ett par större strömavbrott som påverkat hela bygden. Här har det trotts det fungerat väldigt bra att surfa vidare. Nu är det inte så många som bor här, 1600 i orten så det blir inte överbelastat och både Telia och Telenor/Tre har dieselaggregat till masterna. Jag TROR det beror på att vi har ett par extremt samhällsviktiga industrier i närheten.

pacman42 pacman42 skrev:
Blir det stopp via fiber är det mobilt man testar, det blir så svart/vitt i trådarna. Har man ingen mobil router och så kan ju en vanlig mobil fungera som uppkoppling, det var ju vanlig "surf" som var exemplet i inlägget. Har nan andra "måste" behov får man vara lite förutseende med backuplösning.
Sedan kanske inte alla har kunskap att ändra uppkoppling temporärt men det är en annan fråga.

A AndersS skrev:
Blir det stopp via fiber är det mobilt man testar, det blir så svart/vitt i trådarna. Har man ingen mobil router och så kan ju en vanlig mobil fungera som uppkoppling, det var ju vanlig "surf" som var exemplet i inlägget. Har nan andra "måste" behov får man vara lite förutseende med backuplösning.
Sedan kanske inte alla har kunskap att ändra uppkoppling temporärt men det är en annan fråga.
Nu förstår jag inte vad du menar. När jag fick strömavbrott så fick jag ett SMS av mitt elbolag som sade att de hade avbrott i vissa områden och som hänvisade till deras hemsida för mer information. Jag kommit denna information endast genom att jag har batteribackup på min fiberbox, router och WiFi-AP. Det fanns inte tillräckligt med kapacitet i mobilnätet ens för att titta på en enkel webbsida. Bra mottagning har jag dock, jag tittar på masten nu när jag sitter i köket. Jag provade också att gå ut för att kunna använda mobilen, inte heller det hjälpte. Hastigheten i mobilnätet blev sirap när mobiltelefonerna från ytterligare 300 hushåll började använda det. Och här vill jag betona att alla dessa telefoner var redan anslutna, för mobiltelefonerna är anslutna även när de använder WiFi, så det var bandbredden som inte längre räckte till.

Så varför berättar jag om detta? Jo, för att det visar på samma sak som jag lyfte tidigare,mdvs att så snart som något oväntat händer så klarar mobilnätet inte av lasten. Det kan vara en solig dag då det är ovanligt många på stranden. Det kan vara ett tåg som passerar. Det kan vara ett terrordåd (mobilnätet slutade att fungera efter attackerna på Drottninggatan i Stockholm, för många använder det samtidigt). Eller så är det helt enkelt så att ett avbrott i fiberaccessen och därmed WiFi gör så att för många mobiler använder nätet samtidigt.

Tyvärr använder mobilnätet samma fiberknippen som det fasta nätet där jag bor, så riktigt bra redundans får jag inte. Men fibern klarar av fler extremer än vad mobilnätet gör i alla fall. Jag ser fibernätet som en del av min planering för "om krisen kommer".

• Gilla
Magnus E K och 3 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Bor norr om stan och vi har haft ett par större strömavbrott som påverkat hela bygden. Här har det trotts det fungerat väldigt bra att surfa vidare. Nu är det inte så många som bor här, 1600 i orten så det blir inte överbelastat och både Telia och Telenor/Tre har dieselaggregat till masterna. Jag TROR det beror på att vi har ett par extremt samhällsviktiga industrier i närheten.
Det har säkert med saken att göra, men det kan också bero på att er mast är "relä-mast" via mikrovågslänkarntill andra master. Går en sådan ned så går alla de andra masterna i närheten ned också. Det tråkiga med mikrovågslänkarmär dock att de är känsliga för snö/regn. Så de som har en sådan till sin mast kommer att få väder känsligt internet.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu förstår jag inte vad du menar. När jag fick strömavbrott så fick jag ett SMS av mitt elbolag som sade att de hade avbrott i vissa områden och som hänvisade till deras hemsida för mer information. Jag kommit denna information endast genom att jag har batteribackup på min fiberbox, router och WiFi-AP. Det fanns inte tillräckligt med kapacitet i mobilnätet ens för att titta på en enkel webbsida. Bra mottagning har jag dock, jag tittar på masten nu när jag sitter i köket. Jag provade också att gå ut för att kunna använda mobilen, inte heller det hjälpte. Hastigheten i mobilnätet blev sirap när mobiltelefonerna från ytterligare 300 hushåll började använda det. Och här vill jag betona att alla dessa telefoner var redan anslutna, för mobiltelefonerna är anslutna även när de använder WiFi, så det var bandbredden som inte längre räckte till.

Så varför berättar jag om detta? Jo, för att det visar på samma sak som jag lyfte tidigare,mdvs att så snart som något oväntat händer så klarar mobilnätet inte av lasten. Det kan vara en solig dag då det är ovanligt många på stranden. Det kan vara ett tåg som passerar. Det kan vara ett terrordåd (mobilnätet slutade att fungera efter attackerna på Drottninggatan i Stockholm, för många använder det samtidigt). Eller så är det helt enkelt så att ett avbrott i fiberaccessen och därmed WiFi gör så att för många mobiler använder nätet samtidigt.

Tyvärr använder mobilnätet samma fiberknippen som det fasta nätet där jag bor, så riktigt bra redundans får jag inte. Men fibern klarar av fler extremer än vad mobilnätet gör i alla fall. Jag ser fibernätet som en del av min planering för "om krisen kommer".
Allt beror på när, var och hur där man befinner sig.
Och ska vi vara ärliga och objektiva så i det stora hela och för de flesta så är det försumbart och hanterbart de få gånger det blir elavbrott.😉
När jag var verksam med företagslösningar då designades det med flera förbindelser/redundance, backup, diversitet, olika framföringsvägar mark och luft, osv, för näten.
Men för de flesta privata hushåll behövs inget alternativ annat än en mobil.

A AndersS skrev:
Allt beror på när, var och hur där man befinner sig.
Och ska vi vara ärliga och objektiva så i det stora hela och för de flesta så är det försumbart och hanterbart de få gånger det blir elavbrott.😉
När jag var verksam med företagslösningar då designades det med flera förbindelser/redundance, backup, diversitet, olika framföringsvägar mark och luft, osv, för näten.
Men för de flesta privata hushåll behövs inget alternativ annat än en mobil.
Jag som jobbar med utveckling av mobilsystem har dock motsatt åsikt. Jag skulle gärna se att systemen byggdes så att jag litade fullt ut på dem, men mobilnätet är så kostnadsoptimerade så att du får exakt det du har betalat för och inte mer än så. Näten klarar inte av fler användare än vad de har och de klarar inte av mer trafik än vad de har. Visserligen är vår kravbild på näten mycket högre än vad användarna i Storbritannien, Tyskland och Frankrike uppenbarligen har (dessa nät är mycket sämre än de i Norden), men det är inte så stor skillnad som krävs i antal aktiva användare för att vi skall hamna på deras nivåer eller lägre.

Jämför gärna med vanliga vägar där trafiken flyter på väldigt bra fram till dess att det blir köer, då blir restiden plötsligt mycket längre. Så är det i mobilnätet också och det är därför ett strömavbrott sänker mobilnätet, det blir för många bilar på vägen.

• Gilla
Grinigt Positiv och 6 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Hej AndersS

Som världsläget är nu och som utvecklingen varit de senaste åren så bör vi nog öka vår beredskap. Att lägga in beredskapsparametern redan idag vid val av kommunikation från vår villa.

Det MSB uppmanar oss till, att förbereda att klara oss själva och våra anhöriga en vecka vid kris eller krig blir alltmer uppenbart.

Uppstår ett strömavbrott längre än någon (några) timmar då töms fort de ”magasin” till exempel i form av reservkraft för mobilnäten och vattenmagasin för vattenförsörjning.

Kommunikation (och då helst tvåvägs) blir fort viktiga i ett modernt samhälle där vi vant oss att direkt få veta när något händer och där mycket är baserat på ”Just-in-time” konceptet.

De flesta besöker affär oftare en gång i veckan för att handla mat och annat som behövs i vardagen, många har föräldrar eller andra anhöriga som man, av olika orsaker, har daglig kontakt med.

Det är inte vanlig "surf" som eller slötittande på TV-serier som blir behovet vid kris eller krig utan helt vanlig tvåvägskommunikation anhöriga emellan. Ett behov eller en ”nödvändighet” som kan vara mångdubbelt det som finns vardagsbehovet vid ett ”skarpt läge”.

Det är där som minst en alternativ lösning behövs för de flesta av oss t.ex. både fiber och mobilnätet där båda dessa har någon form av reservkraftlösning för hemmets egen utrustning (mobilladdning, fiberkonverter etc.) vid strömavbrott.

MEN mycket av detta är idag oprövat för väldigt många av oss.

Dessutom så är grannsamverkan, och dess båda sidor, en viktig parameter för hur bra man klarar ett överraskande strömavbrott.

Grannar som förbereder sig och samarbetar vid ett strömavbrott förbättrar resultatet mångdubbelt. Medan grannar som inte förbereder sig och som inte samarbetar eller belastar varandra med behov av hjälp, vid ett strömavbrott, försämrar resultatet flerfaldigt

Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Ja det är det. Fast majoriteten har det inte, än.
Det är ju upp till var och en. De som inte har det bryr sig heller inte om att deras wifi och ev hemautomation också går ner.
En utdöende art.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.