112 090 läst ·
1 437 svar
112k läst
1,4k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
I mitt område går fiber in gamla telefonstolparna vilket är en billig lösning dock ganska sårbar..E elmont skrev:
Fibersplitten eller vad det nu är sitter nere på mark höjd så den inkommande fibern kan man nästan kapa med en smörkniv .
som sagt; vi verkar beskriva de två förhållningssätten på ett likartat sätt. matematiken likaså.F fnord skrev:Jag har ingen aning om hur du lyckas komma fram till den slutsatsen, eftersom det jag skrev var exakt precis tvärtom. Reglering åtgärdar problemet med monopol, och 5-10 procent anslutningsgrad är definitivt inte prislappen för anläggningen, då har du en återbetalningstid på många tiotals år. Det enda nätägarna bryr sig om numera är att öka antalet betalande användare och ARPU (Average Revenue Per User), eftersom de får betala rejäl ränta på sina jättelån.
I Sverige har vi haft ganska generella krav på 70% föranmälan i ett område för byggstart, och då räknade man att man skulle nå break-even på fem-sex år ungefär. Detta på den tiden som kapital var billigt.
nyanseringen är väl att det finns nackdelar med både fräckheten 29000 i anslutningsavgift och en de facto överfinansiering, så som det varit för vanliga småhusägare där jag bor i en mellanstor stad, liksom att ha det fritt in, och i exemplen du anför de facto underfinansiering.
det mer optimala lär finnas i en medelväg.
Det varierar. De kan vara det (ägas av grannarna gemensamt). Det kan vara så att trottoaren ägs av varje fastighet. Det kan vara problem med att de som redan har ledningar i marken inte vill ha fler ledningar och rör att förhålla sig till. Osv osv.K karlmb skrev:
Vad jag hört från bekanta är det oftast lättare att få tillstånd ju mindre pengar de som bor i området har. Det är lättare i demokratiska städer än i republikanska städer. Bara för att ge ett par exempel.
Man börjar nästan förstå varför tom UK nästan lyckats gå över till metriska systemet..pacman42 skrev:
Det varierar. De kan vara det (ägas av grannarna gemensamt). Det kan vara så att trottoaren ägs av varje fastighet. Det kan vara problem med att de som redan har ledningar i marken inte vill ha fler ledningar och rör att förhålla sig till. Osv osv.
Vad jag hört från bekanta är det oftast lättare att få tillstånd ju mindre pengar de som bor i området har. Det är lättare i demokratiska städer än i republikanska städer. Bara för att ge ett par exempel.