112 103 läst ·
1 437 svar
112k läst
1,4k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Wifi?A Argastesnickaren skrev:Vi sköter skolor, förskolor, äldreboende, särskilda boende osv till kommunen.
Alla våra kommunala fastigheter har fritt wifi dygnet runt som även fungerar nattetid och då även utomhus.
Vi har försökt att stänga ner nattetid då det gärna blir tillhåll med ungdomar som vill surfa fritt men fått nej från politikerna.
Ville bara tala om att även om där är mycket folk på skolan så går kanske många telefoner över deras nät så inte säkert att ni behöver märka av det speciellt mycket.
Du menar trådlöst nätverk i deras lokaler som även sträcker sig utomhus och inte mobilt bredband?
Telia har ju knappast negativt elpris på natten så det är klart de jagar kilowattimmar.A A-Man_08 skrev:
Jag har inget belägg för det jag skriver men det stämmer ju med vad Allison Kirkby sa i mobil.se artikeln.
Jag har låst min 4G/5G router till en specifik mast och har koll på vilka band Carrier aggregation i routern slår ihop.
Och varje natt saknas band i carrier aggregation och efter 6 på morgonen är de saknade banden tillbaka och det går med full fart igen.
Japp, det trådlösa nätverket räcker en bra bit utanför lokalerna.A A-Man_08 skrev:
Tar vi sen skolor och förskolor så finns det bord o bänkar under skärmtak och på vissa ställen även eluttag, perfekt att ladda mobil samt sitta och surfa tex vid regn.
Hade ju inte varit ett problem om alla skött sig, tyvärr, sena kvällar, nätter med lite festande så blir det gärna skadegörelse där mycket ungdomar samlas även om merparten sköter sig vilket vi inte heller får glömma.
Att dom kopplar upp sig på wifi är inget som påverkar mobilt bredand då wifi gå via nätverket i respektive fastighet.A Argastesnickaren skrev:Japp, det trådlösa nätverket räcker en bra bit utanför lokalerna.
Tar vi sen skolor och förskolor så finns det bord o bänkar under skärmtak och på vissa ställen även eluttag, perfekt att ladda mobil samt sitta och surfa tex vid regn.
Hade ju inte varit ett problem om alla skött sig, tyvärr, sena kvällar, nätter med lite festande så blir det gärna skadegörelse där mycket ungdomar samlas även om merparten sköter sig vilket vi inte heller får glömma.
Kan tipsa om att mobilnätet nu är nästintill oanvändbart. Närmsta mastens batteribackup är slut och iom att effekten på nästa mast är nedskruvad för att grannmasterna inte skall störas så är det sirap i nätet.
Inte alla, men många. Strömavbrott sker några gånger per år. Tredje långa hittills i år.A Argastesnickaren skrev:
Nu är ju inte jag drabbad denna gången, men mobilnätet är nu sirap för ett område med ca 4000 invånare pga att 300 hushåll tappade fibern hem...
Vi råkade ut för ett strömavbrott det hände något i ett ställverk för 2 år sedan, pågick mellan 22-00 det var helt svart i bostaden, tur att man hade en stor powerbank i lådan.pacman42 skrev:
Gjorde inga direkta tester på mobilnätet.