E elmont skrev:
Jag kan ju även lägga till att den stora majoriteten av landets befolkning inte har ett omedelbart behov av konstant uppkoppling. Personligen klarar jag mig galant i några veckor utan internet. Även då jag drev företag var internetanslutningen mer av en "bekvämlighets sak" än nått nödvändigt. Lika tror jag det är för alla mindre företag, utan internet skulle det fungera utmärkt men ta lite längre tid.
Ps
Jag är även övertygad om att folk i allmänhet skulle må bättre av att umgås rent fysiskt i stället för att sitta på sin kammare och stirra in i "datorn".
Då tittar inte på tv heller kanske?

För att titta på TV behövs inte mycket, det fungerade utmärkt med den g:a kopparlinan.

E elmont skrev:
För att titta på TV behövs inte mycket, det fungerade utmärkt med den g:a kopparlinan.
Visst...Men du gör inte det då?

K karlmb skrev:
Visst...Men du gör inte det då?
Inte numer men det beror endast på att kopparlinan är klippt och hustrun vill se mer än dom fria kanalerna.

E elmont skrev:
Inte numer men det beror endast på att kopparlinan är klippt och hustrun vill se mer än dom fria kanalerna.
Varannan vecka?

K karlmb skrev:
Då tittar inte på tv heller kanske?
Jag ser på tv både på fiber och mobilt bredband.

Nu hänger jag inte riktigt med på vad du menar och vart du vill komma.

E elmont skrev:
Nu hänger jag inte riktigt med på vad du menar och vart du vill komma.
Jag tror han undrar hur ni tittar på TV om ni är utan internet i några veckor och vill se mer än de fria kanalerna.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
G
K karlmb skrev:
Man kanske kan lägga en fiber utefter gatan och koppla in master var 300e meter...😂
Det är typ det som är tanken ;)

Kolla hur Verizon har gjort i USA sitter Streetmacro i trafikljusen eller övriga befintliga stolpar..

Dom ska inte sitta in någon mast flera km ifrån användarna :)

Mobilmast monterad på en trästolpe nära trädgrenar, illustrerar konceptet med Streetmacro placerad istället för hög mast långt borta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På samma sätt som om grannen grävt av fibern. Men risken med mitt mobila är knappast större än med en fiber, eller?
Ps
Oavsett skulle några veckor utan tv knappast röra upp känslorna nämnvärt

Redigerat:
Ja, så gör de i USA för att det är svårt att få tillstånd att gräva.

F
R rakt09 skrev:
det verkar snarare utifrån din beskrivning stämma rätt bra det jag skrev:)

motsatsen till monopol kan definitivt vara kaos. men det finns ju föga anledning varför man skall köra ned i det där motsatta diket.

en affärsmodell som bygger på att 5-10 procent ansluter sig ter sig ju med facit i hand som oseriös, men sätter också en prislapp på anläggningen. det blir för mig tydligt vilka extrema överpriser som betalas för anslutning i urbana miljöer här i sverige.
Jag har ingen aning om hur du lyckas komma fram till den slutsatsen, eftersom det jag skrev var exakt precis tvärtom. Reglering åtgärdar problemet med monopol, och 5-10 procent anslutningsgrad är definitivt inte prislappen för anläggningen, då har du en återbetalningstid på många tiotals år. Det enda nätägarna bryr sig om numera är att öka antalet betalande användare och ARPU (Average Revenue Per User), eftersom de får betala rejäl ränta på sina jättelån.

I Sverige har vi haft ganska generella krav på 70% föranmälan i ett område för byggstart, och då räknade man att man skulle nå break-even på fem-sex år ungefär. Detta på den tiden som kapital var billigt.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Det är typ det som är tanken ;)

Kolla hur Verizon har gjort i USA sitter Streetmacro i trafikljusen eller övriga befintliga stolpar..

Dom ska inte sitta in någon mast flera km ifrån användarna :)

[bild]
Och därmed kan man lika gärna gräva in till varje hus.

E elmont skrev:
På samma sätt som om grannen grävt av fibern. Men risken med mitt mobila är knappast större än med en fiber, eller?
Ps
Oavsett skulle några veckor utan tv knappast röra upp känslorna nämnvärt
Där är du nog i minoritet.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror han undrar hur ni tittar på TV om ni är utan internet i några veckor och vill se mer än de fria kanalerna.
Precis. Men han använder alltså annan infrastruktur parallellt. (Marknätet)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.