E elmont skrev:
Sanningen är väl att dom allra flesta av oss klarar sig helt utan problem med 5 G. Visst kan det bli ett "fel" någon gång men det kan det även bli med fiber, det behövs ju bara en grävskopa på fel ställe.
Hej elmont

Med fiber och mobiltelefon har man två kommunikationsvägar, där man bor.
MSB uppmanar oss att klara oss själva och våra närmaste vid krig/kris.

Världsläget har blivit allvarligare, vi får inte vara naiva.

pacman42 pacman42 skrev:
Mobilt är faktiskt rätt nära vägs ände när det gäller nyttjandegraden av luften. Det som inte är nära vägs ände är förtätning av master och användning av fler frekvensband. Frekvensbanden är dock högre, vilket ger kortare räckvidd och sämre signal/brus-förhållande. Förtätning ökar kostnaderna för tjänsten, om det inte är så att antalet kunder ökar i samma grad.

När det gäller kostnadseffektivitet för mobilt bredband så ligger vi nog rätt nära sweet-spot idag. Man räknar med att kostnaderna kommer att öka framöver.
Jag deltog för ca två veckor sedan på ett möte med Svenska Nationalkommittén för radiovetenskap (SNRV) där just den allmänna övertron på att ”luftutrymmet” räcker till, för all radiosignalering togs upp. Jag ingår där i Sektion E.
https://www.snrv.se/

Det är även, för den illvillige, lättare att med störsändare kortvarigt blockera radiobaserad lås/larm-teknik än fiberbaserad om man t.ex. vill stjäla en bil eller göra inbrott.

Man kan även omnämna väder, som pacman42, bland annat gör i inlägg #791
Den som har kunskaper i radio och telekommunikation är medveten om de begränsningar som finns

Sedan så kan jag ju upprepa det jag skrev här i inlägg #432 här i tråden; ”Jag undviker att lägga ”äggen i samma korg” om jag kan undvika detta, gällande t.ex. att klara villans värme, kommunikation och strömavbrott.”

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Jag kan ju även lägga till att den stora majoriteten av landets befolkning inte har ett omedelbart behov av konstant uppkoppling. Personligen klarar jag mig galant i några veckor utan internet. Även då jag drev företag var internetanslutningen mer av en "bekvämlighets sak" än nått nödvändigt. Lika tror jag det är för alla mindre företag, utan internet skulle det fungera utmärkt men ta lite längre tid.
Ps
Jag är även övertygad om att folk i allmänhet skulle må bättre av att umgås rent fysiskt i stället för att sitta på sin kammare och stirra in i "datorn".

E elmont skrev:
Personligen klarar jag mig galant i några veckor utan internet.
Och jag tycker "allt" blir omöjligt redan vid ett kort avbrott...

E elmont skrev:
Jag är även övertygad om att folk i allmänhet skulle må bättre av att umgås rent fysiskt i stället för att sitta på sin kammare och stirra in i "datorn".
Håller med, men jag tycker båda "aktiviteterna" har sitt berättigande och behövs.

E elmont skrev:
Jag kan ju även lägga till att den stora majoriteten av landets befolkning inte har ett omedelbart behov av konstant uppkoppling. Personligen klarar jag mig galant i några veckor utan internet. Även då jag drev företag var internetanslutningen mer av en "bekvämlighets sak" än nått nödvändigt. Lika tror jag det är för alla mindre företag, utan internet skulle det fungera utmärkt men ta lite längre tid.
Ps
Hej elmont

Jag håller med dig, så långt, att vi normalt inte konstant behöver använda kommunikation via fiber eller mobiltelefon. Vi har dock tyvärr en trend att alltmer förväntas att skötas via telefon eller dator. Där har t.ex. många äldre svårt att hänga med.

Jag avråder därför att köpa system som för sin funktion mer eller mindre konstant behöver internetkontakt.

Däremot så är det viktigare att kommunikationen verkligen fungerar ”när det gäller”. Till exempel för larm och vid en olycka eller vid en kris.

Det är den nivån vi rimligen måste hålla uppe.

Sedan tillkommer det att vi blir äldre (lever längre) och sjukvården vill hitta sätt att klara bemanning även i framtiden, bland annat genom att avlasta genom hemsjukvård.

M Martin Lundmark skrev:
Jag avråder därför att köpa system som för sin funktion mer eller mindre behöver internetkontakt.
Tänker du på exempelvis diskussionsforum som Byggahus? 😂🤔

Nu vill jag ta en jämförelse. På 1930, -40 och -50 talen gick passagerarflygplanen fortare och fortare för varje år. De blev snabbt omoderna.

Sedan kom 1960-talet. Flygplanen gjorde 800 - 900 km/h och skulle snart vara omsprungna av överljudsflygplan. Boeing konstruerade 747 så att de skulle kunna fortsätta bygga planet som fraktplan när överljudsplanen tagit över.

Istället slog utvecklingen i taket. 60 år senare flyger de nya planen med samma fart som de som flög 1965.

Jag tror inte bandbredden behöver fortsätta öka bara för att den gjort det tidigare. Det är ingen naturlag.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tänker du på exempelvis diskussionsforum som Byggahus? 😂🤔
Hej Alfredo

Ett bra inlägg

Jag tänker inte ”köpa system” som exempelvis diskussionsforum, Byggahus 😂🤔

Skämt åsido, så är det viktigt att vi så här kan hjälpa varandra att ta bra beslut.

Det finns inga perfekta system eller perfekta beslut.

Vi kommer inte alla att göra likadant, men det är nog viktigt om vi har ett bra beslutsunderlag.

H HenrikHuslöse skrev:
Nu vill jag ta en jämförelse. På 1930, -40 och -50 talen gick passagerarflygplanen fortare och fortare för varje år. De blev snabbt omoderna.

Sedan kom 1960-talet. Flygplanen gjorde 800 - 900 km/h och skulle snart vara omsprungna av överljudsflygplan. Boeing konstruerade 747 så att de skulle kunna fortsätta bygga planet som fraktplan när överljudsplanen tagit över.

Istället slog utvecklingen i taket. 60 år senare flyger de nya planen med samma fart som de som flög 1965.

Jag tror inte bandbredden behöver fortsätta öka bara för att den gjort det tidigare. Det är ingen naturlag.
Intressant jämförelse.
Hade man kunnat dra den för tjugo år sedan och sagt att 5-10Mbps eller vad man ju får ut med 3G är tillräckligt och det ska vi leva med i 40år?
Sen kom 1080p och 4K streaming.
Vad kommer härnäst 8K streaming?

Eller jag kanske missförstår dig fullständigt? 🙂

S SirKnasen skrev:
Intressant jämförelse.
Hade man kunnat dra den för tjugo år sedan och sagt att 5-10Mbps eller vad man ju får ut med 3G är tillräckligt och det ska vi leva med i 40år?
Sen kom 1080p och 4K streaming.
Vad kommer härnäst 8K streaming?

Eller jag kanske missförstår dig fullständigt? 🙂
Du missförstår inte. Att 1945 säga att flygplan är så snabba som de blir är lika tokigt som att 1995 säga att 56kbps räcker för evigt. Men 16K och 32k streaming överstiger ögats förmåga. Finns efterfrågan?

H HenrikHuslöse skrev:
Du missförstår inte. Att 1945 säga att flygplan är så snabba som de blir är lika tokigt som att 1995 säga att 56kbps räcker för evigt. Men 16K och 32k streaming överstiger ögats förmåga. Finns efterfrågan?
Nuförtiden diskuterar vi ju dock interaktiv virtual reality med grafik som är större än bilden du ser (för att snabbt kunna reagera på rörelser) och där även det du ser är en större/ner högupplöst bild än idag.

Här pratar vi om extrema krav. NVIDIA har färdiga lösningar som redan säljs för användning över mobilnätet!

pacman42 pacman42 skrev:
Nuförtiden diskuterar vi ju dock interaktiv virtual reality med grafik som är större än bilden du ser (för att snabbt kunna reagera på rörelser) och där även det du ser är en större/ner högupplöst bild än idag.

Här pratar vi om extrema krav. NVIDIA har färdiga lösningar som redan säljs för användning över mobilnätet!
Nja, vi pratar väl streaming, videomöten och remote desktop längre upp i tråden. Ska man starta en spelhall med VR ellet bygga en serverhall behöver man fiber. Då ställer man inte frågorna TS ställde.

H HenrikHuslöse skrev:
Nja, vi pratar väl streaming, videomöten och remote desktop längre upp i tråden. Ska man starta en spelhall med VR ellet bygga en serverhall behöver man fiber. Då ställer man inte frågorna TS ställde.
Frågan var vad som är framtidens behov. Man ifrågasatte om högre upplösning var nästa steg, vilket det på sätt och vis är, men i form av interaktiv VR. Om några år så är inte detta ovanligt alls.

Mitt exempel med NVIDIA var för att visa att detta redan finns idag, men i kommersiella sammanhang.

TS fråga var väl om han klarade sig med mobilt internet?

Och jag svarade på följdfrågan om vad för framtida utveckling som skulle kunna driva bandbredd.

pacman42 pacman42 skrev:
Det kan det vara, eller så är det inte det. Det beror på hur du tänker dig att lösa ett antal problem, låt mig ge några exempel:
- Snöväder och regnväder, dämpningen kommer att vara rejält kraftig, vid skyfall så tappar du nog all kapacitet.
- I praktiken fungerar inte denna frekvens så bra i upplänk, så där måste man ändå ha ett annat frekvensband.
- Det måste vara fri sikt mellan antennen och masten. Jag hoppas verkligen inte att grannen har en björk i vägen...

Den sista punkten skulle innebära att jag inte kan använda tekniken där jag bor, trots att jag bor nära en mast. De flesta av mina grannar skulle inte kunna använda tekniken pga träd. Om det sattes upp en mast😋 på andra sidan dalgånen så skulle dock de flesta grannar få fri sikt till denna. De som bor på andra sidan dalgången har fri sikt till vår mast. Men då är det ju några hundra meter över dalen, så minsta regn skulle göra att det ändå inte fungerar då räckvidden under bra väder enbart är några hundra meter.

I branschen så säger vi att detta fungerar bra som ersättare de sista hundra metrarna. I praktiken så skulle man behöva en mast i vartannat villakvarter ungefär, möjligen vart tredje. Men då vill det till att det inte finns för många träd.
Man kanske kan lägga en fiber utefter gatan och koppla in master var 300e meter...😂

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.