nikasp
Det funkar fortfarande helt utmärkt utan minsta glitch, märker absolut ingen skillnad mot fiber. Jag kommer att ha möjlighet till ett worst case scenario 11:e juni då det är skolavslutning 150 meter bort. Då lär det vara några hundra uppkopplade mobiler alldeles nära, men de flesta kommer knappast att prata i telefon eller surfa när de kollar på barnens avslutning. Kan dock inte komma på något värre scenario mitt i ett lugnt och glest villaområde.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Kan dock inte komma på något värre scenario mitt i ett lugnt och glest villaområde.
Ett mycket populärt TV-program, typ Eurovison eller final i hockey VM, som ses via internet är nog bland det värre när det gäller att sluka bandbredd.

Alfredo Alfredo skrev:
Ett mycket populärt TV-program, typ Eurovison eller final i hockey VM, som ses via internet är nog bland det värre när det gäller att sluka bandbredd.
Det påminner mig om när jag får tio år sedan övervakade trafiken i min lokala leverantörs fibernät hemma, jag insåg att det var mindre jitter och högre kapacitet i nätet på lördagskvällarna än på andra kvällar. Tittade då på statistiken från internet-peeringen i Sverige och såg samma mönster. Tittade vidare historsikt och insåg att denna dipp i last på Internet sammanföll med när Mello började under våren. Idag är det antagligen tvärtom, lasten ökar under Mello...
...jag har inte grävt i det...

• Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
nikasp
Alfredo Alfredo skrev:
Eurovision funkade helt prickfritt alldeles nyss, hockey såg jag bara sporadiskt.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag märker ingen skillnad.

nikasp nikasp skrev:
Eurovision funkade helt prickfritt alldeles nyss, hockey såg jag bara sporadiskt.
A A-Man_08 skrev:
Jag märker ingen skillnad.
Tvivlar inte det minsta på att det funkade bra för er. Jag gav bara mina tankar om vilka situationer som jag tror belastar nätet med högst trafik i ett villaområde. Jag tror dessa evenemang är mer krävande än en skolavslutning.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tvivlar inte det minsta på att det funkade bra för er. Jag gav bara mina tankar om vilka situationer som jag tror belastar nätet med högst trafik i ett villaområde. Jag tror dessa evenemang är mer krävande än en skolavslutning.
Undrar om inte det är mer belastning i ett lägenhetsområde med höghus.

A A-Man_08 skrev:
Undrar om inte det är mer belastning i ett lägenhetsområde med höghus.
Det tror jag med men nu var det ett villaområde jag kommenterade.

nikasp nikasp skrev:
Kan dock inte komma på något värre scenario mitt i ett lugnt och glest villaområde.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle säga något som får folk att strömma video i upplänk, det är värst! Så en kändis som flyttar in, att ett hus är med i husdrömmar (nej, det ger inga stora strömmar), en olycka eller ett mord i området. Er fantasi är nog lika bra som min.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
nikasp
Alfredo Alfredo skrev:
Det inser jag själv. Tror vi är förbi de värsta TV-händelserna för hela 2025 nu.

nikasp nikasp skrev:
Tror vi är förbi de värsta TV-händelserna för hela 2025 nu.
Du tänker att Grevinnan och Betjänten börjar tappa lite av sin charm? 😂🙃🙄

pacman42 pacman42 skrev:
Jag skulle säga något som får folk att strömma video i upplänk, det är värst! Så en kändis som flyttar in, att ett hus är med i husdrömmar (nej, det ger inga stora strömmar), en olycka eller ett mord i området. Er fantasi är nog lika bra som min.
Tidigare var det nyårsafton när folk måste hälsa varandra under några få minuter. Då fungerade inte mobilt helt 100.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Telia, och säkert andra operatörer också, stänger ner delar av sitt nätt på nätterna för att spara ström.
Märker själv av det att det är färre kanaler/band på nätterna i min "carrier aggregation" och får då lägre hastighet.
Vet inte riktigt vid vilka klockslag det sker men gissningsvis mellan 01:00 och 06:00 på min mast.
Man märker kanske inte av det lika mycket i storstan.
Jag bor utanför stan och får ut omkring 80-120Mbps dagtid och 40-50Mbps på nätter.
Nu är jag ju ingen nattmänniska men det skulle absolut kunna hända att jag vill streama någon VM final i 4K mitt i natten.

https://www.mobil.se/nyheter/telia-kan-stanga-delar-av-natet-for-att-spara-strom/486111

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Det funkar fortfarande helt utmärkt utan minsta glitch, märker absolut ingen skillnad mot fiber. Jag kommer att ha möjlighet till ett worst case scenario 11:e juni då det är skolavslutning 150 meter bort. Då lär det vara några hundra uppkopplade mobiler alldeles nära, men de flesta kommer knappast att prata i telefon eller surfa när de kollar på barnens avslutning. Kan dock inte komma på något värre scenario mitt i ett lugnt och glest villaområde.
Vi sköter skolor, förskolor, äldreboende, särskilda boende osv till kommunen.
Alla våra kommunala fastigheter har fritt wifi dygnet runt som även fungerar nattetid och då även utomhus.
Vi har försökt att stänga ner nattetid då det gärna blir tillhåll med ungdomar som vill surfa fritt men fått nej från politikerna.
Ville bara tala om att även om där är mycket folk på skolan så går kanske många telefoner över deras nät så inte säkert att ni behöver märka av det speciellt mycket.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
S SirKnasen skrev:
Telia, och säkert andra operatörer också, stänger ner delar av sitt nätt på nätterna för att spara ström.
Märker själv av det att det är färre kanaler/band på nätterna i min "carrier aggregation" och får då lägre hastighet.
Vet inte riktigt vid vilka klockslag det sker men gissningsvis mellan 01:00 och 06:00 på min mast.
Man märker kanske inte av det lika mycket i storstan.
Jag bor utanför stan och får ut omkring 80-120Mbps dagtid och 40-50Mbps på nätter.
Nu är jag ju ingen nattmänniska men det skulle absolut kunna hända att jag vill streama någon VM final i 4K mitt i natten.

[länk]
Vart har du fått den infon ifrån eller är det en teori?

Varför skulle dom stänga av nattetid för att spara ström när strömmen är som billigast?

Att det går långsamt beror nog på något annat.
Du kan ju se i en app vilken mast /cell du är ansluten till dagtid vs nattetid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.