112 088 läst ·
1 437 svar
112k läst
1,4k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Tja, det är väl inget negativt när PTS skrev detta PTS egen infoR rakt09 skrev:
"Bredbandsutbyggnaden i Sverige har nått långt. Drygt 98 procent av hushåll och företag har tillgång till bredbandsnät som kan ge en hastighet på 1 gigabit per sekund, eller har ett sådant bredbandsnät i sin absoluta närhet. Nästan alla hushåll och företag nås av bredbandsnät som kan ge 100 megabit per sekund."
Bättre fakta finns nog inte att få om man vill läsa på lite.
😇😎
vad jag vill påpeka är att färdigbyggt inte per automatik betyder att man nått ett allmänt kapacitetstak för sas verklig trafik på de vägar som ändå finns. så som det underförstått framställts i tråden, i viss mån när det gäller fiber och men ffa mobilt internet.A AndersS skrev:Tja, det är väl inget negativt när PTS skrev detta PTS egen info
"Bredbandsutbyggnaden i Sverige har nått långt. Drygt 98 procent av hushåll och företag har tillgång till bredbandsnät som kan ge en hastighet på 1 gigabit per sekund, eller har ett sådant bredbandsnät i sin absoluta närhet. Nästan alla hushåll och företag nås av bredbandsnät som kan ge 100 megabit per sekund."
Bättre fakta finns nog inte att få om man vill läsa på lite.
😇😎
(ot) men det är nog elnätet som nu närmast kräver uppgraderingar, liksom vår undermåliga infrastruktur för bilar och tåg.
Absolut, med färdigbyggt så menar åtminstone jag och de flesta andra naturligvis att själva tillgången till fiber är slutförd och avslutad i det stora hela. Uppgradering av ändutrustning, omkoppling av switchar i nätet, centralisering etc av dessa, gpon etc fortsätter ständigt.R rakt09 skrev:vad jag vill påpeka är att färdigbyggt inte per automatik betyder att man nått ett allmänt kapacitetstak för sas verklig trafik på de vägar som ändå finns. så som det underförstått framställts i tråden, i viss mån när det gäller fiber och men ffa mobilt internet.
(ot) men det är nog elnätet som nu närmast kräver uppgraderingar, liksom vår undermåliga infrastruktur för bilar och tåg.
Redigerat:
https://pts.se/nyheter-och-pressmed...rade-till-fibernat-som-ansluter-enfamiljshus/R rakt09 skrev:historien lär oss också att monopol och oligopol över tid ger välkryddade kostnadslägen. att vara ansluten till ett fast nätverk är ett bra exempel, och det är knappast lotteri att förutspå att det kommer vara ett dyrt alternativ framöver. kan man stötta konkurrensutsatta aktörer skapas åtminstone en viss motvikt.
Regleringen har varit på gång i många år, men nu rör det på sig. Monopolen kommer vara tvungna att släppa in andra aktörer till grossistpris, utan att kunna tvinga dem att etablera sig med egen utrustning i varje station.
Det stämmer inte.R rakt09 skrev:
Jag jobbar i branschen, och pratar dagligen med operatörer över hela världen som driver fibernät.
Affärsmodellen att bygga nät med lånade pengar utan att ha en viss mängd kunder som tecknat sig på förhand dog när räntorna gick upp och venture capital-bolagen drog öronen åt sig.
UKs fibermarknad är ett utmärkt exempel på det, där var det vilda västern, operatörerna byggde fibernät utan att ha någon som helst täckning för att de skulle få kunder i dem, i vissa fall kunde det dessutom vara så illa att man hade 4x overbuild (fyra bolag som lade fiber i samma gata för att "muta in" området), allt matat av billiga VC-pengar.
Det har nu kollapsat när det visade sig att det inte räckte att 5-10% tecknade sig, och hela marknaden är i en konsolideringsfas där de flesta mindre operatörer kommer bli uppköpta och/eller nerlagda, eftersom det helt enkelt inte är en fungerande affärsmodell.
det verkar snarare utifrån din beskrivning stämma rätt bra det jag skrevF fnord skrev:[länk]
Det stämmer inte.
Jag jobbar i branschen, och pratar dagligen med operatörer över hela världen som driver fibernät.
Affärsmodellen att bygga nät med lånade pengar utan att ha en viss mängd kunder som tecknat sig på förhand dog när räntorna gick upp och venture capital-bolagen drog öronen åt sig.
UKs fibermarknad är ett utmärkt exempel på det, där var det vilda västern, operatörerna byggde fibernät utan att ha någon som helst täckning för att de skulle få kunder i dem, i vissa fall kunde det dessutom vara så illa att man hade 4x overbuild (fyra bolag som lade fiber i samma gata för att "muta in" området), allt matat av billiga VC-pengar.
Det har nu kollapsat när det visade sig att det inte räckte att 5-10% tecknade sig, och hela marknaden är i en konsolideringsfas där de flesta mindre operatörer kommer bli uppköpta och/eller nerlagda, eftersom det helt enkelt inte är en fungerande affärsmodell.
motsatsen till monopol kan definitivt vara kaos. men det finns ju föga anledning varför man skall köra ned i det där motsatta diket.
en affärsmodell som bygger på att 5-10 procent ansluter sig ter sig ju med facit i hand som oseriös, men sätter också en prislapp på anläggningen. det blir för mig tydligt vilka extrema överpriser som betalas för anslutning i urbana miljöer här i sverige.
Redigerat:
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Är så långt från expert man kan komma men eftersom det jobbas frenetiskt med beamforming och MIMO måste operatörer och nätägare förvänta sig att platsen i de vanliga frekvensområdena ska ta slut inom en inte alltför avlägsen tid. Och att det behöver hittas sätt att lösa det ökande uppkopplingsbehovet. Samma problem finns av naturliga skäl inte i fiber.
Jag hade själv väldigt svårt att förstå hur det kunde bli trångt i ”luften”, hur det blir trängsel i frekvensbanden, men eg är det ju inte konstigare än att vägar blir igenkorkade vis rusningstrafik…
Jag hade själv väldigt svårt att förstå hur det kunde bli trångt i ”luften”, hur det blir trängsel i frekvensbanden, men eg är det ju inte konstigare än att vägar blir igenkorkade vis rusningstrafik…
Redigerat:
Orsaken varför det är trångt i luften och på våra vägar är densamma..Satsuki skrev:
Är så långt från expert man kan komma men eftersom det jobbas frenetiskt med beamforming och MIMO måste operatörer och nätägare förvänta sig att platsen i de vanliga frekvensområdena ska ta slut inom en inte alltför avlägsen tid. Och att det behöver hittas sätt att lösa det ökande uppkopplingsbehovet. Samma problem finns av naturliga skäl inte i fiber.
Sega politiker/myndigheter som inte kan ta beslut 😉.
5G på band n258 är väl på G i Sverige snart vilket är ett bra alternativ till fiber ute i villa områdena.
Det kan det vara, eller så är det inte det. Det beror på hur du tänker dig att lösa ett antal problem, låt mig ge några exempel:G Greger_08 skrev:
- Snöväder och regnväder, dämpningen kommer att vara rejält kraftig, vid skyfall så tappar du nog all kapacitet.
- I praktiken fungerar inte denna frekvens så bra i upplänk, så där måste man ändå ha ett annat frekvensband.
- Det måste vara fri sikt mellan antennen och masten. Jag hoppas verkligen inte att grannen har en björk i vägen...
Den sista punkten skulle innebära att jag inte kan använda tekniken där jag bor, trots att jag bor nära en mast. De flesta av mina grannar skulle inte kunna använda tekniken pga träd. Om det sattes upp en mast på andra sidan dalgånen så skulle dock de flesta grannar få fri sikt till denna. De som bor på andra sidan dalgången har fri sikt till vår mast. Men då är det ju några hundra meter över dalen, så minsta regn skulle göra att det ändå inte fungerar då räckvidden under bra väder enbart är några hundra meter.
I branschen så säger vi att detta fungerar bra som ersättare de sista hundra metrarna. I praktiken så skulle man behöva en mast i vartannat villakvarter ungefär, möjligen vart tredje. Men då vill det till att det inte finns för många träd.
VadJ Jocke Best skrev:
Det låter på din beskrivning som att det inte funkar alls vid dåligt väder?pacman42 skrev:
Det kan det vara, eller så är det inte det. Det beror på hur du tänker dig att lösa ett antal problem, låt mig ge några exempel:
- Snöväder och regnväder, dämpningen kommer att vara rejält kraftig, vid skyfall så tappar du nog all kapacitet.
- I praktiken fungerar inte denna frekvens så bra i upplänk, så där måste man ändå ha ett annat frekvensband.
- Det måste vara fri sikt mellan antennen och masten. Jag hoppas verkligen inte att grannen har en björk i vägen...
Den sista punkten skulle innebära att jag inte kan använda tekniken där jag bor, trots att jag bor nära en mast. De flesta av mina grannar skulle inte kunna använda tekniken pga träd. Om det sattes upp en mast på andra sidan dalgånen så skulle dock de flesta grannar få fri sikt till denna. De som bor på andra sidan dalgången har fri sikt till vår mast. Men då är det ju några hundra meter över dalen, så minsta regn skulle göra att det ändå inte fungerar då räckvidden under bra väder enbart är några hundra meter.
I branschen så säger vi att detta fungerar bra som ersättare de sista hundra metrarna. I praktiken så skulle man behöva en mast i vartannat villakvarter ungefär, möjligen vart tredje. Men då vill det till att det inte finns för många träd.
Det beror på hur dåligt väder det är. Men pratar vi om dessa millimeterfrekvenser så är det knappt att de går igenom ett papper, så vad tror du händer om det regnar eller snöar? Hur läng sträcka behövs innan du har fått "ett papper"?A A-Man_08 skrev:
I praktiken är dessa frekvenser mest populära i USA där man har problem med tillstånd för att lägga ned fiber och främst i regioner där man inte har längre regnväder eller snöväder som stannar kvar.
Man använder också denna teknik mellan stolparna, eftersom man inte kan lägga ned fiber som sagt. Det innebär att man ofta inte bara med de närmsta grannarna får dela på bandbredden, utan att man delar den med hela grannskapet (fram till där fibern finns).
Jag kanske skall förtydliga att de alltid används tillsammans med andra lägre frekvenser, vilket gör att trafiken flyttas ned på dessa när vädret stoppar millimetervågorna. Men då blir det större trängsel på dessa frekvenser...
Nu hittade jag artikeln https://etn.se/index.php/72169
Det är Tre som kommer börja med mW dock inte i villa områden
Det är Tre som kommer börja med mW dock inte i villa områden
I EU är det för tillfället i princip bara flaggskeppstelefoner från Samsung, Xiaomi och OnePlus som stöder detta bandet. Apples telefoner gör inte det i EU (de aktiverar specialfinesser per operatör och land enbart för att minska sitt underhåll). Så sannolikheten för att lyckas få till en uppkoppling via n258 är ju relativt låg. Men om man verkligen vill ha bra täckning på 3arena, då vet man att man måste välja operatör och telefon med omsorg. På arenan antar jag att täckningen är bra även vid lättare regn, regnar det mycket så tror jag inte man bryr sig så mycket om uppkopplingen (eller så är taket då stängt).G Greger_08 skrev: