K karlmb skrev:
Förutom att skillnaderna mellan olika celler säkert vara mer än 50%-enheter...
Förklara vad du avser? Även med fiber har vi aggregerad olika mängd anslutningar till platser där fiberswitchar finns.

A AndersS skrev:
Förklara vad du avser? Även med fiber har vi aggregerad olika mängd anslutningar till platser där fiberswitchar finns.
Precis vad jag skrev. Det beror starkt på var man befinner sig.
En fiberswitch går aldrig på knäna.

Överalloleringen på fiber är en bråkdel av överalloleringen på mobilt bredband

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Precis vad jag skrev. Det beror starkt på var man befinner sig.
En fiberswitch går aldrig på knäna.
Det är väl inte själva hårdvaran i nätinfrastrukturen som inte "orkar med" utan själva tekniken om det går segt?

E elmont skrev:
Och utvecklingen av mobilt har nått vägs ände?
Jag skulle tro att man alltid kan göra något 10% bättre genom att man optimerar i alla led från bättre basstationer och bättre clientenheter/protokoll. Men att det kostar lika mycket som det man redan har.

Min förhoppning är att vi i framtiden med mobila enheter kommer att ansluta oss med wifi via något nationellt nätverk. Det är det sätt som jag ser att man kan få bättre trådlös kapacitet med en faktor 10x under optimala förutsättningar.

pacman42 pacman42 skrev:
Överalloleringen på fiber är en bråkdel av överalloleringen på mobilt bredband
När jag en gång utbildade inom området fanns begränsningar i olika delar av ett kommunikationsnät i design och av hårdvara för switchar/routrar/interface/osv. Även hur man byggde med redundance/diversitet/olika framföringsvägar/osv.
Men det kanske är borta idag och allt har stor överkapacitet, saknar den kunskapen hur det idag designas/byggs.

A AndersS skrev:
När jag en gång utbildade inom området fanns begränsningar i olika delar av ett kommunikationsnät i design och av hårdvara för switchar/routrar/interface/osv. Även hur man byggde med redundance/diversitet/olika framföringsvägar/osv.
Men det kanske är borta idag och allt har stor överkapacitet, saknar den kunskapen hur det idag designas/byggs.
Det normala idag i ett fibernät är att man börjar planera för utbyggnad till dubbla kapaciteten när kapaciteten når 50% nyttjandegrad för att ha det på plats när man når 70%.

Ett mobilnät kan aldrig hanteras på det sättet.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det normala idag i ett fibernät är att man börjar planera för utbyggnad till dubbla kapaciteten när kapaciteten når 50% nyttjandegrad för att ha det på plats när man når 70%.

Ett mobilnät kan aldrig hanteras på det sättet.
Projekterar man för den totala mängden anslutningar och utgår från fiberanslutningens hastighet? Eller utgår man från en ett "tänkt" genomsnittsvärde för bredbandstjänsten som de anslutna beställer? Och nu är vi fortfarande inom accessnäten.
Förr kunde man trycka förbindelsen 100% men hårdvara började skapa fördröjning när belastning ökade.
Mest nyfiken.

A AndersS skrev:
Projekterar man för den totala mängden anslutningar och utgår från fiberanslutningens hastighet? Eller utgår man från en ett "tänkt" genomsnittsvärde för bredbandstjänsten som de anslutna beställer? Och nu är vi fortfarande inom accessnäten.
Förr kunde man trycka förbindelsen 100% men hårdvara började skapa fördröjning när belastning ökade.
Mest nyfiken.
Med fiber så finns ingen "hastighet", det beror på vad du stoppar in för utrustning.

pacman42 pacman42 skrev:
Med fiber så finns ingen "hastighet", det beror på vad du stoppar in för utrustning.
Nja, mellan medieomvandlare (vanlig) och första fiberswitch är det ju vanligtvis 1Gbit/s gränsnitt och den skickar ju med specifik hastighet oberoende av vad du har anslutit till medieomvandlaren, t.ex. 10Gbit/s switch/router. Senare i bredbandsnätet görs det ju även begränsning utifrån vad du har beställt för tjänst.
Men nu gräver vi kanske för mycket utifrån trådens fråga.

A AndersS skrev:
Nja, mellan medieomvandlare (vanlig) och första fiberswitch är det ju vanligtvis 1Gbit/s gränsnitt och den skickar ju med specifik hastighet oberoende av vad du har anslutit till medieomvandlaren, t.ex. 10Gbit/s switch/router. Senare i bredbandsnätet görs det ju även begränsning utifrån vad du har beställt för tjänst.
Men nu gräver vi kanske för mycket utifrån trådens fråga.
Där jag bor ligger vi på 1Gbps dimensionerat med 10Gbps till 16 hus. Vad jag vet har ingen abonnemang på 1Gbps...

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Där jag bor ligger vi på 1Gbps dimensionerat med 10Gbps till 16 hus. Vad jag vet har ingen abonnemang på 1Gbps...
Vi är förening med 234 lägenheter, med 1Gbps till varje lägenhet.
Det har var lite olika hur det lämnas av förra operatören så hade vi en switch det stödde 10 gbps på wanporten nu är vi tillbaka på enbart router.

pacman42 pacman42 skrev:
Och med större "anslutningsplatser" kan man troligtvis göra större överbokningar. Även aggregering av villor kontra flerfamiljshus, där flerfamiljshus kan ha egen fiber till varje lägenhet eller lokalt nätverk beroende av när/hur man byggt.
Så det finns säkert olika filosofier och metoder, även beroende av när näten byggdes.👍

rätt deppiga och för den delen mästrande tongångar i tråden när det gäller kapacitet i näten. typ fiber är färdigbyggt, allt frekvensutrymme i mobilnäten är redan utnyttjad...

så vitt jag med ringa kunskaper är informerad finns det sätt att dela en lina alltefter hur hårdvaror och protokoll utvecklas. om nu linorna skulle sas ta slut. det finns också möjlighet att dela ner linorna i mindre och fler enheter rent geografiskt. 5g handlar till en del om detta.

att vi skulle vara vid vägs ände betvivlar jag. verkligen.

man kan snarare utgå från att kommunikation via både fiber och trådlöst kommer fortsätta att utvecklas även i framtiden.

alltefter verkliga eller för den delen inbillade behov.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.