125 486 läst ·
1 757 svar
125k läst
1,8k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Jag har erfarenhet av IT på kärnkraftverk, det är väldigt speciellt...A AndersS skrev:
Jag tror det kommer fungera bra för dig i flera år. Men jag skulle ändå projektera för att dra in fiber. I framtiden lär det finnas behov av att gräva på tomten eller att grannen gör det, då kan man passa på att gräva för duct också.nikasp skrev:
Jag postulerar att priset på uppkoppling via fiber kommer gå upp än mer i framtiden och helt plötsligt så är det fler som ansluter via 4G/5G. Det kan ju vara bra att förbereda sig för ett sådan scenario.
Att fibern ligger nere?nikasp skrev:
Jag bor alltså i ett villaområde där det är normalglest mellan husen. Det känns ganska otroligt att det plötsligt dyker upp 100-200 extra uppkopplade enheter från ingenstans.
Vad menar du med ”imorgon”, menar du kortsiktigt eller om 2-3 år när X, Y eller Z (och i så fall mer konkret vad?) händer?
Går det att få ut sån statistik, dvs. om det faktiskt hänt?
Klart det har hänt men poängen är inte att det är ofta utan ditt mobila fungerar tackvare att dina grannar inte använder det som du.
Typ en del smarta som idag flyttar in och väljer mobilt..M merbanan skrev:Jag tror det kommer fungera bra för dig i flera år. Men jag skulle ändå projektera för att dra in fiber. I framtiden lär det finnas behov av att gräva på tomten eller att grannen gör det, då kan man passa på att gräva för duct också.
Jag postulerar att priset på uppkoppling via fiber kommer gå upp än mer i framtiden och helt plötsligt så är det fler som ansluter via 4G/5G. Det kan ju vara bra att förbereda sig för ett sådan scenario.
Men ditt svar är fyllt av kunnande och förståelse?
Ps
Jag har inte hävdat att jag besitter någon större kunskap, men jag hävdar bestämt att man har vitt skilda "behov" av hastighet och tillförlitlighet gällande datatrafik.
Ps
Jag har inte hävdat att jag besitter någon större kunskap, men jag hävdar bestämt att man har vitt skilda "behov" av hastighet och tillförlitlighet gällande datatrafik.
Mobilt är faktiskt rätt nära vägs ände när det gäller nyttjandegraden av luften. Det som inte är nära vägs ände är förtätning av master och användning av fler frekvensband. Frekvensbanden är dock högre, vilket ger kortare räckvidd och sämre signal/brus-förhållande. Förtätning ökar kostnaderna för tjänsten, om det inte är så att antalet kunder ökar i samma grad.
När det gäller kostnadseffektivitet för mobilt bredband så ligger vi nog rätt nära sweet-spot idag. Man räknar med att kostnaderna kommer att öka framöver.
När det gäller kostnadseffektivitet för mobilt bredband så ligger vi nog rätt nära sweet-spot idag. Man räknar med att kostnaderna kommer att öka framöver.
Redigerat:
Så om vi som idag har bredband/Internet via någon form av fiber behåller det ca 60-70% av hushållen, så hjälper vi de som har mobil uppkoppling. Är väl en bra lösning.👍pacman42 skrev:
Mobilt är faktiskt rätt nära vägs ände när det gäller nyttjandegraden av luften. Det som inte är nära vägs ände är förtätning av master och användning av fler frekvensband. Frekvensbanden är dock högre, vilket ger kortare räckvidd och sämre signal/brus-förhållande. Förtätning ökar kostnaderna för tjänsten, om det inte är så att antalet kunder ökar i samma grad.
Visst. Men om du läser i tråden så ser du att det inte bara är att sitta och vänta på "utvecklingen ".E elmont skrev:
Mitt korta svar var väl uttryck för viss frustration när samma argument för "utveckling " ständigt återkommer.