125 490 läst ·
1 757 svar
125k läst
1,8k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Jag sitter på tåget från Göteborg till Köpenhamn. Maken till segt har man sällan varit med om. Jag har tagit detta tåget många gånger och aldrig haft någrabproblem med kapaciteten, men idag är tåget överfyllt (folk står och trängs, går inte gå genom vagnarna). Även när man är inne i städerna längs vägen är det sirap.
Men det är klart, det är flera hundra telefoner som skall in i cellerna längs vägen. Det är ett dubbelt tåget, så över 400 sittplatser och säkerligen närmare 150 som står också. Försök planera mobilnätet för detbutan att ha en enorm överkapacitet. Vad händer då för de boende när tåget passerar?
Men det är klart, det är flera hundra telefoner som skall in i cellerna längs vägen. Det är ett dubbelt tåget, så över 400 sittplatser och säkerligen närmare 150 som står också. Försök planera mobilnätet för detbutan att ha en enorm överkapacitet. Vad händer då för de boende när tåget passerar?
ett problem även i mälardalen där jag tågpendlar. det har dock skett en kraftig förbättring jag skulle säga förra året.pacman42 skrev:
Jag sitter på tåget från Göteborg till Köpenhamn. Maken till segt har man sällan varit med om. Jag har tagit detta tåget många gånger och aldrig haft någrabproblem med kapaciteten, men idag är tåget överfyllt (folk står och trängs, går inte gå genom vagnarna). Även när man är inne i städerna längs vägen är det sirap.
iaf de få gånger det numera kan vara trögt, brukar sj:s wifi storkna före 5g, dock krävs många stående passagerare för att det skall märkas. men allt kan ju vara annorlunda beroende på var man befinner sig och i vilket tåg.
vid pågående ombyggnad av tvåvåningstågen x40 byter man till radiogenomsläppligt glas. alltid något
Jo, men det kan inte vara kul stt ha fast anslutning längs dessa rutter om inte operatören har egna frekvensband förstås (men då blir det dyrt för operatören).rakt09 skrev:
ett problem även i mälardalen där jag tågpendlar. det har dock skett en kraftig förbättring jag skulle säga förra året.
iaf de få gånger det numera kan vara trögt, brukar sj:s wifi storkna före 5g, dock krävs många stående passagerare för att det skall märkas. men allt kan ju vara annorlunda beroende på var man befinner sig och i vilket tåg.
vid pågående ombyggnad av tvåvåningstågen x40 byter man till radiogenomsläppligt glas. alltid något![]()
om man är gamer, säkert. men pågår nedladdning för t ex tv-tittande via mobilt bredband är bufferten på helt gissningsvis någon halv minut tillräcklig för att tåget skall hinna en bit bort innan problem uppstår. man blir väl inte heller direkt bortputtad om man redan är inkopplad?? (lite hal is därpacman42 skrev:
det kan nog vara värre om man bor intill en plats där tåg regelbundet stannar. gäller väl för den delen inte bara tåg...
Japp fortfarande lika svepande utan något konkret.😀rakt09 skrev:
jag gjorde just det. gav en svepande överblick om hur det förhåller sig, i stora drag. det kan man gärna tillåta sig, och det är inte irrelevant på något sätt. men det kommer förstås finnas shatteringar och undantag. och det förekommer även i sverige att man får en vettigare anslutningsavgift för fiber mot att man binder sig till en aktör en given tid.
men ner till noll, får man så vitt jag vet gå till mobilt bredband. t ex tre har sådana erbjudanden där routern delas ut utan kostnad mot två års bindning. har haft det själv i ett antal år. (en obsolet 4g-router står och skräpar om någon mot förmodan är intresserad)
jag kan svepa vidare; vi har bristande konkurrens och initiativförmåga hos näringslivet även på den besläktade tv-sidan. och de som ändå agerar passar på att sko sig. att betala avgifter för reklamfinansierad tv är verkligen en styggelse, och som vi är tycks särskilt drabbade av på våra breddgrader.
Men idag är fiber och mobilt Internet i praktiken en ickefråga, utifrån att utbyggnad av fiber baserat på volym är avslutad i Sverige, lite komplettering och efteranslutning.
Har ju båda så ingen stor fråga för mig.😇
Jodå, du för slåss med alla andra även om du är uppkopplad.rakt09 skrev:
om man är gamer, säkert. men pågår nedladdning för t ex tv-tittande via mobilt bredband är bufferten på helt gissningsvis någon halv minut tillräcklig för att tåget skall hinna en bit bort innan problem uppstår. man blir väl inte heller direkt bortputtad om man redan är inkopplad?? (lite hal is där)
det kan nog vara värre om man bor intill en plats där tåg regelbundet stannar. gäller väl för den delen inte bara tåg...
Intressant det där, det kan fungera jättedåligt under färd, men kliver man av på en station så fungerar det utmärkt.pacman42 skrev:
Kanske beror på att man inte är i rörelse och alla i området inte är uppkopplad mot samma mast, det lär väl finnas med än en?
Det fungerar dåligt när man är på stationen också. Det beror på hur många mobiler som befinner sig på samma basstation samtidigt.A A-Man_08 skrev:
I ett villaområde i Stockholmsregionen där fiber redan är utrullat och ingen stor transitväg (tåg/bil/båt) passerar i närheten är det sannolikt att 4G/5G kommer fungera bra.nikasp skrev:
Allt handlar om hur många som delar på infrastrukturen. För många under samma tidsrymd på samma plats och kvaliteten på leveransen blir lidande.
apropå svepande och inte konkret😆A AndersS skrev:
Jag bor alltså i ett villaområde där det är normalglest mellan husen. Det känns ganska otroligt att det plötsligt dyker upp 100-200 extra uppkopplade enheter från ingenstans.Alfredo skrev:
Vad menar du med ”imorgon”, menar du kortsiktigt eller om 2-3 år när X, Y eller Z (och i så fall mer konkret vad?) händer?
Går det att få ut sån statistik, dvs. om det faktiskt hänt?K karlmb skrev: