nikasp nikasp skrev:
Det har varit många domedagsprofetior och vänta bara. Jag ska rapportera löpande. Här är man uppkopplad med fiber rätt snabbt vid behov då det finns klart i trottoaren. Nu kostar det 24 plus grävning och 2016 kostade det 18500 när jag grävde ner markrör själv.

Men som det funkat hittills ser jag ingen större ordak till fiber i stan i alla fall. Vi har minst en, men ofta två som jobbar mellan 7-10 timmar om dagen hemifrån. Så skulle det vara svajigt skulle det märkas omgående.
Vad bra. Men alla har inte koll på ifall det är lika enkelt att åtgärda som för er.
Och då kan de fatta fel beslut.

nikasp
K karlmb skrev:
Vad bra. Men alla har inte koll på ifall det är lika enkelt att åtgärda som för er.
Och då kan de fatta fel beslut.
Menar du att att du krigar mot desinformation? Idag var det strul med fiberuppkopplingen i området men det påverkade inte sambon som körde 5G. Så fiber är inte alltid bäst. Information om driftstörning i stadsnätet i Vaxmora, starttid 11:30 och sluttid 12:30 på grund av strömavbrott, nu åtgärdat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
karlmb
  • Laddar…
det här att det skulle vara lotteri med mobilt bredband ställer jag mig tveksam till. det går att mäta och provköra uppkopplingen i förväg, t ex via mobilen.

fiber är förstås tekniskt sett optimalt och bra, men på många orter är det monopol. garanterar mestadels dåliga villkor.

vi bor i en mellanstor stad, tyckt priset för fiberinkoppling även det varit monopolistiskt, och då blir man ju sur och söker andra lösningar.

har haft 4g bredband sedan många år, router inkluderat i abonnemanget på några hundralappar. det kunde kännas begränsat när fler satt i möte. sedan några år gick det över till 5g. vid mätning utomhus alltså före router får man kring 900 mbps.

en bra grundplåt.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
rakt09 rakt09 skrev:
det här att det skulle vara lotteri med mobilt bredband ställer jag mig tveksam till. Det går att mäta och provköra uppkopplingen i förväg, t ex via mobilen.
Fast hur det fungerar idag säger inte så mycket om hur det fungerar imorgon, därav lotteriet.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast hur det fungerar idag säger inte så mycket om hur det fungerar imorgon, därav lotteriet.
ja det är svårt att sia, särskilt om framtiden. många oroar sig därför.

men att profitera på den rädslan vid skapande av fiberanslutningar och ha ett pris kring 30 000 som i vår kommun, när konkurrensutsatta upphandlingar gör samma för en tredjedel är typiskt för monopol, och värda att undvika om det går.

historien lär oss också att monopol och oligopol över tid ger välkryddade kostnadslägen. att vara ansluten till ett fast nätverk är ett bra exempel, och det är knappast lotteri att förutspå att det kommer vara ett dyrt alternativ framöver. kan man stötta konkurrensutsatta aktörer skapas åtminstone en viss motvikt.

man behöver bara titta på hur det fungerar på den skurkaktiga elmarknaden. men där är tröskeln att vara off grid så mycket större, så bedrägerierna fortsätter i snarast ökande takt.

mobilt bredband is where the action is, och tekniskt sett ur konsumentens synvinkel fungerar det sedan några år riktigt bra, och till numera attraktiva priser. det kan hända att det uppstår tekniska eller marknadsmässiga trösklar i en framtid, och i så fall får man väl i så fall bara ompröva? det är ju inte religion det här.

men min gissning är att ts framöver kommer vara mer än nöjd med sin trådlösa uppkoppling, och inte kommer se anledning ansluta sig till fiber annat än om det kommer ett fantastiskt erbjudande därifrån. vilket det knappast gjort om det inte fanns ett alternativ.

det här med astronomiska anslutningsavgifter är förresten ett typiskt svenskt fenomen. utomlands byggs nätverken ofta upp oavsett, och sedan får de som vill ansluta sig.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
En fråga till expertisen var svar kan vara avgörande för vissa och rätt irrelevant för de många. Är det möjligt att få ett publikt IP via mobilt bredband?

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
En fråga till expertisen var svar kan vara avgörande för vissa och rätt irrelevant för de många. Är det möjligt att få ett publikt IP via mobilt bredband?
Ja, det går. Hur man löser DoS vet jag inte.

Edit: gissar att man i en Firewall begränsat antal req/min. Det begränsar då användningen...
...jag har bara sett fast ip hos 3

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, det går. Hur man löser DoS vet jag inte.
Ser du någon skillnad för mobilt bredband jämfört med kabel/fiber bredband avseende detta?

Alfredo Alfredo skrev:
Ser du någon skillnad för mobilt bredband jämfört med kabel/fiber bredband avseende detta?
Ja en stor. I mobilt så måste man leta rätt på mobilen och signalera upp kommunikationskanalen, nätet är inte dimensionerat för att detta sker väldigt frekvent.

Beroende på hur man löser problemet så får man olika för och nackdelar. Inte orimligt att ta 50-100kr extra per månad för detta i ett mobilnät enligt min halvinitierade uppfattning.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
rakt09 rakt09 skrev:
ja det är svårt att sia, särskilt om framtiden. många oroar sig därför.

men att profitera på den rädslan vid skapande av fiberanslutningar och ha ett pris kring 30 000 som i vår kommun, när konkurrensutsatta upphandlingar gör samma för en tredjedel är typiskt för monopol, och värda att undvika om det går.

historien lär oss också att monopol och oligopol över tid ger välkryddade kostnadslägen. att vara ansluten till ett fast nätverk är ett bra exempel, och det är knappast lotteri att förutspå att det kommer vara ett dyrt alternativ framöver. kan man stötta konkurrensutsatta aktörer skapas åtminstone en viss motvikt.

man behöver bara titta på hur det fungerar på den skurkaktiga elmarknaden. men där är tröskeln att vara off grid så mycket större, så bedrägerierna fortsätter i snarast ökande takt.

mobilt bredband is where the action is, och tekniskt sett ur konsumentens synvinkel fungerar det sedan några år riktigt bra, och till numera attraktiva priser. det kan hända att det uppstår tekniska eller marknadsmässiga trösklar i en framtid, och i så fall får man väl i så fall bara ompröva? det är ju inte religion det här.

men min gissning är att ts framöver kommer vara mer än nöjd med sin trådlösa uppkoppling, och inte kommer se anledning ansluta sig till fiber annat än om det kommer ett fantastiskt erbjudande därifrån. vilket det knappast gjort om det inte fanns ett alternativ.

det här med astronomiska anslutningsavgifter är förresten ett typiskt svenskt fenomen. utomlands byggs nätverken ofta upp oavsett, och sedan får de som vill ansluta sig.
Man sa ju likadant om 4g när folk körde 3g, 4g skulle korka igen och inte gå att ha som enda uppkoppling.
Ändå har många använt det som sin internetuppkoppling en del i väntan på fiber.

Generellt borde man väl kunna säga att det är tillfredställande för de flesta om man inte har extremt höga krav.

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja en stor.
Jaha, du tänket så. Jag missförstod nog lite. Men strunt samma.

nikasp nikasp skrev:
Menar du att att du krigar mot desinformation? Idag var det strul med fiberuppkopplingen i området men det påverkade inte sambon som körde 5G. Så fiber är inte alltid bäst.[bild]
Ge det en långhelg med strul så ska du få se på bandsmalhet.
Du ska vara glad så länge dina grannar inte är lika smarta som du.
Eller...
Vi kan kalla min mission konsumentupplysning.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
rakt09 rakt09 skrev:
Och därför har de ju fortfarande stora vita områden på sina fiberkartor

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
rakt09 rakt09 skrev:
Nja, så svepande kan man inte vara, utomlands är en obestämbar faktor.😉
Det är ju 25-30 år sedan fiber började testas till privatsidan.

Tillägg: Inte ens i Sverige kan man vara så svepande gällande kostnader.

Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nja, så svepande kan man inte vara, utomlands är en obestämbar faktor.😉
Det är ju 25-30 år sedan fiber började testas till privatsidan.

Tillägg: Inte ens i Sverige kan man vara så svepande gällande kostnader.
jag gjorde just det. gav en svepande överblick om hur det förhåller sig, i stora drag. det kan man gärna tillåta sig, och det är inte irrelevant på något sätt. men det kommer förstås finnas shatteringar och undantag. och det förekommer även i sverige att man får en vettigare anslutningsavgift för fiber mot att man binder sig till en aktör en given tid.

men ner till noll, får man så vitt jag vet gå till mobilt bredband. t ex tre har sådana erbjudanden där routern delas ut utan kostnad mot två års bindning. har haft det själv i ett antal år. (en obsolet 4g-router står och skräpar om någon mot förmodan är intresserad)

jag kan svepa vidare; vi har bristande konkurrens och initiativförmåga hos näringslivet även på den besläktade tv-sidan. och de som ändå agerar passar på att sko sig. att betala avgifter för reklamfinansierad tv är verkligen en styggelse, och som vi är tycks särskilt drabbade av på våra breddgrader.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.