125 490 läst ·
1 757 svar
125k läst
1,8k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Det där är vardagsmat för oss i branschen. Tycker inte heller jag såg något klagomål, utan mest ett konstaterande av vad man kan göra och de tekniska begränsningar som finns, på gott och på ont...jonmo skrev:
😂 Välkommen att arbeta med processer på ett kärnkraftverk och även inom IT-området, här kan du inte forcera något utan att det tagits genom en lång administrativ del med granskning och godkännanden, bara att acceptera syfte och mål med det.😎jonmo skrev:
På vilket sätt minskar detta risken för intrång? Det enda som händer är att medarbetare får söka diverse information via exempelvis sin mobiltelefon i stället för sin dator? Min känsla är att denna typ av censur har väldigt liten nytta när det gäller att avvärja riktiga hot men ställer till en hel del irritation och merarbete.M MrDizzy skrev:
Vad betyder "hindrar en från att göra sitt jobb" i sammanhanget? Att någorlunda stora företag har proxys och brandväggar som skyddar företaget mot skadliga saker. Att det kräver lite extra administration och eventuellt ställer till problem för vissa medarbetare som jobbar med nischade saker är en kostnad man får ta.jonmo skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 331 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 331 inlägg
Ingen blir gladare än vi som haft problem om det fungerar bra för dig! Ett bra mobilt bredband är bra för oss som har fiber också för det ökar konkurrensen och bredbandspriserna kan inte dra iväg okontrollerat!nikasp skrev:
Några har ju skrivit ner 5G ganska rejält. Jag sitter och är vaksam på minsta glitch varenda dag. Än så länge märker jag absolut ingen skillnad. Barnen gråter direkt de fåtal ggr det laggat i bilen men har inte hört något från dem heller. Sitter och jobbar hemma idag igen och kört ett par Zoom-möten med video hittills. Jag lovar att rapportera om jag märker minsta lilla.
*OBS! Min tråd gäller 5G hemma och i Sollentuna som ligger i Stockholms län så om det funkar dåligt i bilen eller i andra delar av landet är utanför ämnet.*
Snabb koll med CoPilot i tråden:
- "5G är inte stabilt och jag skulle inte rekommendera dig att nöja dig med det. Pratar av egen erfarenhet."
- "5G är inte stabilt, skulle räkna med att fiber är en bättre lösning."
- "Mobilt internet fungerar 90% av tiden, men om du spelar på PC eller Xbox kommer du att gråta varje gång en stor uppdatering släpps."
- Mobilt internet svajar som en tall i kraftig vind. En dag kan det fungera bra, nästa dag kan det vara riktigt dåligt."
Hos oss är det inte alla saiter med VPN, kryptering etc som blockas utan bara vissa.Alfredo skrev:
På vilket sätt minskar detta risken för intrång? Det enda som händer är att medarbetare får söka diverse information via exempelvis sin mobiltelefon i stället för sin dator? Min känsla är att denna typ av censur har väldigt liten nytta när det gäller att avvärja riktiga hot men ställer till en hel del irritation och merarbete.
ITSäk prenumererar på en block-lista med kända saiter som tillhandahåller tex VPN, kryptering etc fast programmen innehåller bakdörrar, virus etc etc.
Nackdel är att man kan behöva komma åt saiter som ligger på blockeringslistan av olika skäl.
Sen är det ju detta med att ITSäk och supporten vill att endast deras VPN client ska vara installerad på jobbdatorn.
Supportens argument är att folk laddar ned nån okänt VPN klient och kräver att supporten ska fixa.....
ITSäks argument är att det inte ska finnas bakdörrar, virus etc etc
Dock eftersom jag kör Linux (okat av både chef och ITsäk) så detta med uppstyrd programvara fungerar inte. På Windows och Mac så är det styrt.
Dock får jag ingen support av supporten ... de har 0 kunskap av linux
PS jag sitter på drift och har därmed lite annan syn på hur IT säk ska bedrivas kan jag konstatera
Det håller nog alla här med om.A A-Man_08 skrev:
Vad en del som tror de är smarta inte förstått är att dels kan förhållanden ändras, dels är det inte alltid att bara beställa fiber när man märker att det behövs.
Det kan ta både lång tid och kosta massor med än anekdotiska kostnader på 10-20000.
Och många som funderar på att köpa hus utan fiber som läser denna tråd.
Det är min slutkommentar här.
Tack för att du välkomnar mig till mitt eget område. Jag har jobbat 10 år i/med Silicon Valley, vilket gör att jag nu sitter som egen för jag bara spyr på allt vad DEI, CSR, HR och annat skit heter. Stora bolag är odugliga på nästan allt, med alla mellanchefer som jobbar "strategiskt" som behöver ha en (ofta ganska stor del av) kakan. Men jag vet att det finns massa folk med stockholmssyndrom som försvarar sina härskare.A AndersS skrev:
Hade en kul interaktion igår när jag fick tillfälle att jämföra vad jag och en kille till gör tillsammans med vad TietoEvry gör med många team och projektledare. Det finns så sinnessjukt mycket man skulle kunna skära i den typen av verksamheter att det inte finns någon anledning att försöka rädda dem. Bränn.
Men nu är vi off topic rejält. För att ta oss tillbaka: jag är fortfarande nöjd med mitt bredband.
Vad hade du för bredband ?jonmo skrev:
Tack för att du välkomnar mig till mitt eget område. Jag har jobbat 10 år i/med Silicon Valley, vilket gör att jag nu sitter som egen för jag bara spyr på allt vad DEI, CSR, HR och annat skit heter. Stora bolag är odugliga på nästan allt, med alla mellanchefer som jobbar "strategiskt" som behöver ha en (ofta ganska stor del av) kakan. Men jag vet att det finns massa folk med stockholmssyndrom som försvarar sina härskare.
Hade en kul interaktion igår när jag fick tillfälle att jämföra vad jag och en kille till gör tillsammans med vad TietoEvry gör med många team och projektledare. Det finns så sinnessjukt mycket man skulle kunna skära i den typen av verksamheter att det inte finns någon anledning att försöka rädda dem. Bränn.
Men nu är vi off topic rejält. För att ta oss tillbaka: jag är fortfarande nöjd med mitt bredband.
jonmo skrev:
Min erfarenhet hittills: Jag beställde Tele2 trådlöst bredband förra lördagen. Fick det och installerade det på 5 min på tisdagen. Har inte gjort något hastighetstest (men dessa var ju enligt poster ovan inte meningsfulla, så det spelar väl ingen roll), men jag (som jobbar en del hemifrån som programmerare), min fru och mina två döttrar upplever alla att det fungerar utmärkt.
Betalar 299 per månad i 24 månader. Lån av modem/router ingår. Jag tryckte på knappen då Bahnhof numera ska ha typ 500 för att leverera bredband på landet, så i värsta fall får jag väl köpa Starlink till hemmet och börja köra Tele2 på landet. Radhus i södra Stockholm, lantställe i norra Sörmland.
Det har varit många domedagsprofetior och vänta bara. Jag ska rapportera löpande. Här är man uppkopplad med fiber rätt snabbt vid behov då det finns klart i trottoaren. Nu kostar det 24 plus grävning och 2016 kostade det 18500 när jag grävde ner markrör själv.K karlmb skrev:Det håller nog alla här med om.
Vad en del som tror de är smarta inte förstått är att dels kan förhållanden ändras, dels är det inte alltid att bara beställa fiber när man märker att det behövs.
Det kan ta både lång tid och kosta massor med än anekdotiska kostnader på 10-20000.
Och många som funderar på att köpa hus utan fiber som läser denna tråd.
Det är min slutkommentar här.
Men som det funkat hittills ser jag ingen större ordak till fiber i stan i alla fall. Vi har minst en, men ofta två som jobbar mellan 7-10 timmar om dagen hemifrån. Så skulle det vara svajigt skulle det märkas omgående.
Du får som jag vakna orolig varje morgon och be en bön för att det ska fungera. Om man ska tro på domedagsprofeterna alltså. Det verkar vara få som har faktisk erfarenhet av mobilt 5G hemma i Stockholm men ändå vet man att det borde fungera dåligt. För att de har hört det eller vet det via sitt jobb.jonmo skrev:
Min erfarenhet hittills: Jag beställde Tele2 trådlöst bredband förra lördagen. Fick det och installerade det på 5 min på tisdagen. Har inte gjort något hastighetstest (men dessa var ju enligt poster ovan inte meningsfulla, så det spelar väl ingen roll), men jag (som jobbar en del hemifrån som programmerare), min fru och mina två döttrar upplever alla att det fungerar utmärkt.
Betalar 299 per månad i 24 månader. Lån av modem/router ingår. Jag tryckte på knappen då Bahnhof numera ska ha typ 500 för att leverera bredband på landet, så i värsta fall får jag väl köpa Starlink till hemmet och börja köra Tele2 på landet. Radhus i södra Stockholm, lantställe i norra Sörmland.