125 491 läst ·
1 757 svar
125k läst
1,8k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Några har ju skrivit ner 5G ganska rejält. Jag sitter och är vaksam på minsta glitch varenda dag. Än så länge märker jag absolut ingen skillnad. Barnen gråter direkt de fåtal ggr det laggat i bilen men har inte hört något från dem heller. Sitter och jobbar hemma idag igen och kört ett par Zoom-möten med video hittills. Jag lovar att rapportera om jag märker minsta lilla.MultiMan skrev:
*OBS! Min tråd gäller 5G hemma och i Sollentuna som ligger i Stockholms län så om det funkar dåligt i bilen eller i andra delar av landet är utanför ämnet.*
Snabb koll med CoPilot i tråden:
- "5G är inte stabilt och jag skulle inte rekommendera dig att nöja dig med det. Pratar av egen erfarenhet."
- "5G är inte stabilt, skulle räkna med att fiber är en bättre lösning."
- "Mobilt internet fungerar 90% av tiden, men om du spelar på PC eller Xbox kommer du att gråta varje gång en stor uppdatering släpps."
- Mobilt internet svajar som en tall i kraftig vind. En dag kan det fungera bra, nästa dag kan det vara riktigt dåligt."
Alla citaten är ju en avspegling av verkligheten för dessa användarna.nikasp skrev:
Några har ju skrivit ner 5G ganska rejält. Jag sitter och är vaksam på minsta glitch varenda dag. Än så länge märker jag absolut ingen skillnad. Barnen gråter direkt de fåtal ggr det laggat i bilen men har inte hört något från dem heller. Sitter och jobbar hemma idag igen och kört ett par Zoom-möten med video hittills. Jag lovar att rapportera om jag märker minsta lilla.
*OBS! Min tråd gäller 5G hemma och i Sollentuna som ligger i Stockholms län så om det funkar dåligt i bilen eller i andra delar av landet är utanför ämnet.*
Snabb koll med CoPilot i tråden:
- "5G är inte stabilt och jag skulle inte rekommendera dig att nöja dig med det. Pratar av egen erfarenhet."
- "5G är inte stabilt, skulle räkna med att fiber är en bättre lösning."
- "Mobilt internet fungerar 90% av tiden, men om du spelar på PC eller Xbox kommer du att gråta varje gång en stor uppdatering släpps."
- Mobilt internet svajar som en tall i kraftig vind. En dag kan det fungera bra, nästa dag kan det vara riktigt dåligt."
Då jag arbetar med tekniken så kan jag säga att de har med största sannolikhet inte ljugit det minsta. På samma sätt som de som säger att det är fantastiskt stabilt och bra inte heller ljuger.
Och huruvida man är mobil eller inte, det påverkar självklart mycket, men man kan vara "mobil" även om utrustningen inte rör på sig iom att förutsättningarna i nätet förändras över tid och även under fragment av en sekund. Allt beror på de lokala förutsättningarna.
Samtidigt så kan inte du säga att dina behov motsvarar de behov som TS har. Du motiverar ditt val och det fungerar bra för dig, det säger ingenting om hur det blir för TS eller för någon annan då behoven är olika och likaså uppkopplingen.
Jag är exempelvis helt övertygad om att jag inte hade varit nöjd med den karaktäristik du har på ditt abonnemang, jag har nämligen en helt annan kravbild. Men det innebär inte att du också borde vara missnöjd, det innebär bara att jag har helt andra krav än vad du har.
Bara för att förtydliga så är jag trådskaparen 🙂pacman42 skrev:
Alla citaten är ju en avspegling av verkligheten för dessa användarna.
Då jag arbetar med tekniken så kan jag säga att de har med största sannolikhet inte ljugit det minsta. På samma sätt som de som säger att det är fantastiskt stabilt och bra inte heller ljuger.
Och huruvida man är mobil eller inte, det påverkar självklart mycket, men man kan vara "mobil" även om utrustningen inte rör på sig iom att förutsättningarna i nätet förändras över tid och även under fragment av en sekund. Allt beror på de lokala förutsättningarna.
Samtidigt så kan inte du säga att dina behov motsvarar de behov som TS har. Du motiverar ditt val och det fungerar bra för dig, det säger ingenting om hur det blir för TS eller för någon annan då behoven är olika och likaså uppkopplingen.
Jag är exempelvis helt övertygad om att jag inte hade varit nöjd med den karaktäristik du har på ditt abonnemang, jag har nämligen en helt annan kravbild. Men det innebär inte att du också borde vara missnöjd, det innebär bara att jag har helt andra krav än vad du har.
Lite nyfiken; Vad är det du gör som gör att du har högre krav (på vad, stabilitet?)? Spelar du spel som kräver extremt låg latens eller vad är det som du anser inte är tillräckligt bra med 5G i Stockholm? Jag länkade till nån undersökning av upplevd Quality of Service där just Stockholm hamnade i topp.
PS. Jag var fin nog att inte hänga ut någon men tror det var du som skrev det där om att det svajar och kan vara riktigt dåligt från en dag till en annan. Går det att påvisa för en privatperson eller söka rätt på sådan info? Kan jag pinga nån server dygnet runt och skriva till fil eller annat tips på mer vetenskaplig koll av tjänsten själv.
Målet är väl att få tillfredställande internet och det kan ju uppfyllas på olika sätt.nikasp skrev:
Bara för att förtydliga så är jag trådskaparen 🙂
Lite nyfiken; Vad är det du gör som gör att du har högre krav (på vad, stabilitet?)? Spelar du spel som kräver extremt låg latens eller vad är det som du anser inte är tillräckligt bra med 5G i Stockholm? Jag länkade till nån undersökning av upplevd Quality of Service där just Stockholm hamnade i topp.
PS. Jag var fin nog att inte hänga ut någon men tror det var du som skrev det där om att det svajar och kan vara riktigt dåligt från en dag till en annan. Går det att påvisa för en privatperson eller söka rätt på sådan info? Kan jag pinga nån server dygnet runt och skriva till fil eller annat tips på mer vetenskaplig koll av tjänsten själv.
Om du hittat en lösning för dig så kör på den.
Jag hade inte funderat på så mycket vad som händer imorgon eller om 2 år vill du inte fortsätta så är det ju bara säga upp tjänsten.
Sorry, rörde ihop det.nikasp skrev:
Jag är ofta fjärruppkopplad mot datorer hemma. Det fungerar mycket sämre med mobil access av flera olika anledningar. Dels är det krångligare att komma åt hemmet med fjärrinloggning, dels är man extremt känslig för störningar i latensen när man har varenda knapptryckning och musrörelse hängande över luften.nikasp skrev:
Jag övervakar själv mina anslutningar kontinuerligt (dygnet runt, på detta sätt så ser jag hur bra eller dåliga de är). Jag har dessutom hjälpt min fasta leverantör att identifiera varför de har problem i nätet (då de inte har hittat det själv). Det du kan göra är att köra ping-statistik mot någon känd server på nätet som ligger nära dig, eller så kör du mot Google bara (8.8.8.8) och sedan genererar du statistik utifrån detta....nikasp skrev:
Detta är ett diagram över pingtiderna till en av minna grannar (som har en annan mobiloperatör i det fasta nätverket, så detta går ut på Internet och tillbaka:
Jag körde nu 50 ping på en minut från min mobiltelefon till min router hemma och fick varierande pingtider mellan 24ms och 66ms med ett average på 33ms. Speedtest ger samtidigt 388/27 Mbps. Pingtiden är 18 ms med 6 ms jitter under lätt last (vilket är rimligt, att pingtiderna varierar så mycket ovan beror på att jag inte lastar hela tiden utan man måste signalera fram och tillbaka för att få lov att sända data, jitter med hög last kan ofta gå upp mot 2-3 sekunder).
Så slutsatsen (som alltid) är att allt beror på hur man använder grejerna.
Jag tycker en del snack här är konstigt. Istället för att klaga på en anslutning som man tycker inte håller måttet känns det som att man kanske ska kolla på om det är rätt infrastruktur man jobbar med? Att hålla på och fjärrskrivborda som en standardlösning känns tveksamt.
Jag är väldigt mycket ute och reser med jobbet och vill kunna övervaka hemmet. Jag använder det också för en del programmering. Sedan har jag en hel del sajter som är blockerade från jobbet (oftast av mindre goda skäl), exempelvis alla sajter som handlar om VPNer, kryptering, paket inspektion mm. Detta är saker jag behöver för att göra mitt jobb, men som jag inte får nå från jobbet...jonmo skrev:
Jag har testat många olika lösningar, men detta är det smidigaste.
Jag är en av ytterst få på jobbet som har detta problem med processen, som är till för att skydda företaget från säkerhetshot. Jag kan leva med det faktiskt.jonmo skrev:
Välkommen i klubben!pacman42 skrev:
Jag har dessutom på mitt jobb propagerat (och fortsätter att göra även om jag blir drabbad) att införa dessa processer för säkerhetshöjande åtgärder.
Även om jag blir drabbad av är väl värt det tio gånger om, om så endast ett lyckat intrång förhindras.
( är en av de som får gå igenom och sen "städa" efter IT intrång. mutter mutter skit!!! )