A AndersS skrev:
Precis, när vi trimmade in grannfastigheten enligt tidigare inlägg kom jag på mig själv att köra med en gammal Huawei-puck. En av mina "rådgivare" tyckte jag kunde välja en 4G router utifrån frekvensband och avstånd till 1/3-dels pris mot hyfsad 5G och den dag, och om, förutsättningar förändras byta. Så för egen del blev det en TP-link MR400, har inte kommit till riktantenn ännu.
Har själv en mr400 med riktantenn
https://www.motonet.se/produkt/nedis-5g4g3g-utomhusantenn-15-db
Den sitter på kallvinden och inte utomhus (även om det troligen skulle ge ännubättre signalkvalite)
Fungerar för mina behov.
Skulle det sluta fungera så kommer jag att testa att uppgradera till en
Teltonika trb500 med riktantenn

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Japp, precis som upplevelsen i trafiken i Stockholmsregionen blir bättre i takt med att vägnätet byggs ut...
Hur är det med kollektivtrafiken?

Appropå kollektivtrafiken.
Så här såg det ut i Stockholms tunnelbana vid 16 igår på en del av sträckan när det var fullt med människor på väg hem.
Varade knappt 1 minut tills vi rullade vidare.

Skärmdump av internet-hastighetsmätning med 2,00 Mbit/s nedladdning och 0,72 Mbit/s uppladdning. Tidpunkt: 16:09.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

G Ganescha skrev:
Hur är det med kollektivtrafiken?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Så här såg det ut i Stockholms tunnelbana vid 16 igår på en del av sträckan när det var fullt med människor på väg hem.

[bild]
Fullt rimligt. hundratals användare som alla använder telefonen och de är på samma plats. Att pendeltåg och tunnelbana har någon större kapacitet är fascinerande.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Fullt rimligt. hundratals användare som alla använder telefonen och de är på samma plats. Att pendeltåg och tunnelbana har någon större kapacitet är fascinerande.
Brukar inte vara något större problem.
Men igår var det kanske lite strul just där vi vart stående eller så var det bara min mobil.

A A-Man_08 skrev:
Brukar inte vara något större problem.
Men igår var det kanske lite strul just där vi vart stående eller så var det bara min mobil.
Så länge tåget rör på sig så är mobilerna i rörelse mellan cellerna och variationer i kvalitet äts upp av att man ibland har bra signal och bandbredd och ibland har dålig. Står tåget still så får man mer likvärdig kvalitet hela tiden (bra eller dålig)

A A-Man_08 skrev:

[bild]
Ja usch, hade du inte din fiberanslutning med dig?

• Haha
karlmb
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Ja usch, hade du inte din fiberanslutning med dig?
Man har ju både fiber och mobilt bredband då behöver man inte välja.😆
Fiber bostad, mobilt bredband stuga och så har vi mobiler utan begränsning.👍

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Så länge tåget rör på sig så är mobilerna i rörelse mellan cellerna och variationer i kvalitet äts upp av att man ibland har bra signal och bandbredd och ibland har dålig. Står tåget still så får man mer likvärdig kvalitet hela tiden (bra eller dålig)
Ja visst är det så.

nikasp
Nu har vi varit igång sedan fredag och även jobbat tre dagar hemifrån. I och med att det ska vara helt värdelöst med 5G så har jag varit otroligt vaksam på ev. glitchar i videomöten eller streaming av film. Många uppkopplade enheter och hittills känns det exakt som vanligt, inte minsta tillstymmelse till problem. Ska hålla ögonen öppna och har även bett sambon håll örnkoll, hon sitter i videomöten i princip hela dagarna medan jag kanske har 50-60% av dagen. Teams och Zoom.

• Gilla
A-Man_08 och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Vem har sagt att "5G ska vara helt värdelöst"? Har du svårt att hålla dig saklig?

MultiMan MultiMan skrev:
Vem har sagt att "5G ska vara helt värdelöst"? Har du svårt att hålla dig saklig?
Det brukar ju sågas ganska hårt.

Min erfarenhet hittills: Jag beställde Tele2 trådlöst bredband förra lördagen. Fick det och installerade det på 5 min på tisdagen. Har inte gjort något hastighetstest (men dessa var ju enligt poster ovan inte meningsfulla, så det spelar väl ingen roll), men jag (som jobbar en del hemifrån som programmerare), min fru och mina två döttrar upplever alla att det fungerar utmärkt.

Betalar 299 per månad i 24 månader. Lån av modem/router ingår. Jag tryckte på knappen då Bahnhof numera ska ha typ 500 för att leverera bredband på landet, så i värsta fall får jag väl köpa Starlink till hemmet och börja köra Tele2 på landet. Radhus i södra Stockholm, lantställe i norra Sörmland.

jonmo jonmo skrev:
då Bahnhof numera ska ha typ 500 för att leverera bredband på landet,
Det var saftigt. På mitt "land" tar de 159 per månad för 100/100. Halva priset första tre månaderna. Sen tillkommer 200 per månad till nätägaren.

Alfredo Alfredo skrev:
Det var saftigt. På mitt "land" tar de 159 per månad för 100/100. Halva priset första tre månaderna. Sen tillkommer 200 per månad till nätägaren.
Jag har bara en faktura, men 359 är också klart billigare. Tror jag betalade mindre än hälften när vi grävde in fibern för 7 år sen.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.