125 494 läst ·
1 757 svar
125k läst
1,8k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Ska man vara lite petig så finns en teknisk skillnad i hur 3G respektive 4G/5G hanterar uppkoppling. För vår del vid en fastighet ute i skogen hade vi tre master på vardera ca 5km fågelvägen där 3G nätet hade problem att "bestämma" sig för vilken mast som det skulle kopplas mot, vilket till slut kunde göra att man tappade uppkoppling. Den problematiken försvann med 4G/5G men gav inte så mycket mera prestanda men en stabilare uppkoppling.A A-Man_08 skrev:
I praktiken (för de flesta) så ger dessa två alternativ samma funktionalitet så här ser vi det olika, för lite pengar för att bry sig.😉nikasp skrev:
Skulle i praktiken, troligtvis är så, också kunna vara att det är dyrare att driva ett landsbygdsnät utifrån antal anslutna fiberkunder till platser där man ansluts mot fiberswitchar, etc, än större tätort som Sollentuna där man har mångfalt flera fiberanslutningar aggregerade.
Nja, inte säkert. Tätort där man t.ex. aggregerar x tusen fiberanslutningar jämfört med landsbygd och kanske x hundra.K karlmb skrev:
Med endast 40kr/mån skillnad för motsvarande tjänst på landsbygd kontra större tätort så är "nog" de på landsbygden ganska nöjda trots allt. Inget jag hade reflekterat över om vi fått fiber till den fastighet vi idag har mobilt bredband, hade en beställning på fiber som inte blev av pga för få intresserade i område.
Stötte på det fenomenet på ett berg i skövde bla när vi testade 3g nätet, utvecklarna kallade det för pilot polution.,A AndersS skrev:Ska man vara lite petig så finns en teknisk skillnad i hur 3G respektive 4G/5G hanterar uppkoppling. För vår del vid en fastighet ute i skogen hade vi tre master på vardera ca 5km fågelvägen där 3G nätet hade problem att "bestämma" sig för vilken mast som det skulle kopplas mot, vilket till slut kunde göra att man tappade uppkoppling. Den problematiken försvann med 4G/5G men gav inte så mycket mera prestanda men en stabilare uppkoppling.
I 4G och 5G har vi tagit fram lösningar där man kan binda uppkopplingen mot en enda basstation. Dessa fungerar i praktiken enbart om utrustningen har en riktantenn, men slutresultatet blir ungefär det du beskriver. Men för att kunna använda dessa så måste man ha mätt vilken basstation som är bäst. En del mobiloperatörer tillåter bara att en tekniker installerar dessa lösningar, medan andra låter folk göra det själv och skickar med en instruktion för hur man görA AndersS skrev:Ska man vara lite petig så finns en teknisk skillnad i hur 3G respektive 4G/5G hanterar uppkoppling. För vår del vid en fastighet ute i skogen hade vi tre master på vardera ca 5km fågelvägen där 3G nätet hade problem att "bestämma" sig för vilken mast som det skulle kopplas mot, vilket till slut kunde göra att man tappade uppkoppling. Den problematiken försvann med 4G/5G men gav inte så mycket mera prestanda men en stabilare uppkoppling.
Med riktantenn så blir det i princip löst utan att behöva låsa.pacman42 skrev:
I 4G och 5G har vi tagit fram lösningar där man kan binda uppkopplingen mot en enda basstation. Dessa fungerar i praktiken enbart om utrustningen har en riktantenn, men slutresultatet blir ungefär det du beskriver. Men för att kunna använda dessa så måste man ha mätt vilken basstation som är bäst. En del mobiloperatörer tillåter bara att en tekniker installerar dessa lösningar, medan andra låter folk göra det själv och skickar med en instruktion för hur man gör
Hade den dialogen när vi justerade hos en bekant i vår närhet och med kontakt jag har hos operatören när vi tog ut riktningar och frekvensband.
Vi ansåg att i praktiken med rätt inställd riktantenn ska den hålla sig konstant mot samma basstation/mast. Vi låste även på högsta frekvensband.
Såg ut så här i förutsättningar och bästa basstations frekvensband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Högsta frekvensband har lägsta signalkvaliten, men sannolikheten för att det är trångt på bandet är iofs mycket lägre. Men signalkvaliten blir sämre...A AndersS skrev:Med riktantenn så blir det i princip löst utan att behöva låsa.
Hade den dialogen när vi justerade hos en bekant i vår närhet och med kontakt jag har hos operatören när vi tog ut riktningar och frekvensband.
Vi ansåg att i praktiken med rätt inställd riktantenn ska den hålla sig konstant mot samma basstation/mast. Vi låste även på högsta frekvensband.
I teorin har du rätt med riktantennen, men då glömmer du ekon och reflektioner. Har du inte riktantenn och låser till en basstation så riskerar du att dess signalfaktiskt är sämre än andra basar ibland, trots att den normalt har bäst signalstyrka. Väder, lastbilar och annat kan störa...
Vi kollade prestanda på de olika banden i första läget och signalkvalite blev underordnat utifrån de geografiska förutsättningarna som var välkända. Vi höfta med ca 2km på de två högre banden, men 3 km till vald mast och byggnad på höjd var inga problem, räckte att fästa riktantenn under takfot på andra våningen. Har lite gamla kontakter inom den mobila världen som diskussionshjälp och själv lite gammal skåpmat, det sista blev från ett större privat mobilnäts uppgradering.😉pacman42 skrev:
Högsta frekvensband har lägsta signalkvaliten, men sannolikheten för att det är trångt på bandet är iofs mycket lägre. Men signalkvaliten blir sämre...
I teorin har du rätt med riktantennen, men då glömmer du ekon och reflektioner. Har du inte riktantenn och låser till en basstation så riskerar du att dess signalfaktiskt är sämre än andra basar ibland, trots att den normalt har bäst signalstyrka. Väder, lastbilar och annat kan störa...
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 326 inlägg
Jag har gjort så i åtskilliga år, sakta men säkert har priset ändå krupit uppåt. Vid senaste förhandlingen så kunde Telia tänka sig att rabattera till 579:- / månad, från 349:- som jag betalat året innan. Det gick inte att få de att krypa lägre, så efter ~25 år som kund sades abonnemanget upp. 399:-/mån hos Telenor betalar jag nu, för 250/250 bunden i 12 mån.Fairlane skrev:
5G är inte nämnvärt snabbare på samma frekvenser som 4G, men det är klart om man har ett bredare band så får man ut mer hastighet. Notera dock att telefonens/routerns effektbudget är flaskhalsen i upplänken. Där finns det inget annat att göra än att bygga masterna tätt...MathiasS skrev:
Precis, när vi trimmade in grannfastigheten enligt tidigare inlägg kom jag på mig själv att köra med en gammal Huawei-puck. En av mina "rådgivare" tyckte jag kunde välja en 4G router utifrån frekvensband och avstånd till 1/3-dels pris mot hyfsad 5G och den dag, och om, förutsättningar förändras byta. Så för egen del blev det en TP-link MR400, har inte kommit till riktantenn ännu.pacman42 skrev: