125 496 läst ·
1 757 svar
125k läst
1,8k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Knappt faktiskt. TV hade bara funnits i Sverige i 7 år (kom 57) när internet uppfanns (63). Så svartvitt funkade innan internet, ja.Magnus E K skrev:
Jobba kunde man. Redan de som byggde pyramiderna kunde jobba hemifrån, men det berodde mest på att slavlägret låg intill.
Redigerat:
Nä samma mast. vet exakt var masterna är. Snöade in på det då jag köpte riktantennen.F fnord skrev:
Åh fan! Det bör man då iofs ha med i bakhuvudet.F fnord skrev:Jag jobbar i branschen. Det är just nu ett jätteproblem hos Sveriges stadsnät att befintliga kunder går över på mobilt bredband eftersom mobiloperatörerna prisar in sig lägre än det går att leverera på fibernäten för att plocka kunder. Det betyder fler och fler användare i varje mobil cell - speciellt i städerna - och det går inte att bygga ut hur mycket som helst, ens om mobiloperatörerna skulle vilja.
Nu bor jag i ett område enbit utanför närmaste stad. endast ca 900 hushåll i detta område. Då det blev fiber problem som sagt så hade jag inga problem med mobila bredbandet via modem och riktantenn medans alla grannar hade problem med datatrafiken på mobilnätet.
Du som jobbar med det hela ... har du nån ide om vad det kan bero på ?
Skulle vara intressant att veta.
Har som sagt riktantenn mot närmaste mast (ca 550m bort fågelvägen)
Nä har aldrig hävdat att det är ekvivalenta tjänster, bara att för de som är kvar utan fiber så är sannolikheten att mobiltbredband via modem o extern antenn oftast räcker till för de flestas behov.F fnord skrev:Absolut - men det är inte ekvivalenta tjänster och i vad de personliga behoven är måste man räkna in att när det blir trångt i mobilnäten så kommer man bli nerprioriterad och tjänsten kommer att försämras. Det finns säkert många som är helt OK med det, speciellt till en lägre kostnad, och då är det absolut en lösning för dem. Men att låtsas att det är samma tjänst som en fiberanslutning är bara att lura sig själv.
(fast det är ju under förutsättning att folk INTE går över från fiber till mobiltbredband )
Deras mobiler trängdes kanske på andra master, beror ju även på vilka operatörer man har. Du kanske har valt en mast som inte är närmast men med fri sikt just mot din riktantenn. Och/eller du fick prio av ngn annan anledning jfrt med de andra.M MrDizzy skrev:
Oavsett så är det inte alls säkert att det fungerar lika bra om 2 år, då kanske din mast är hårdare belastad av X olika andra anledningar.
Det är detta som är det centrala, med mobil lösning så kan förhållandena ändras gällande tillgänglig bandbredd. Så det som fungerar idag behöver nödvändigtvis inte göra det imorgon.
På egen fiber sker det i princip inte.
Det bästa med fibern är väl att man med gott samvete kan motivera varför man måste hyra en grävare.nikasp skrev:
Exakt. Jag är ingen bebis utan 50+ (ej heller boomer). Jag är inte alls sugen på att skjuta mygg med kanon (ingen gamer med extrema krav hemma). Får återkomma och lovar att meddela om högupplöst streaming, worst case på fyra enheter samtidigt, eller annat funkar dåligt.
Jag har som sagt en kopplingspunkt i gatan men mindre sugen på 24000 kr + hyra liten grävare och gräva ner 55-60 meter markrör, ”sabba” skaftvägen som inte kommer att se sig helt lik ut förrän 2-3 år senare, ta mig fram till och in i huset (mycket sämre att komma in än i både torpet och nuvarande). Så kanske 28-29 lök, en jävla massa jobb, ful och ojämn skaftväg som man får kratta och försöka jämna till långt efter. Och sedan i bästa fall samma månadskostnad som nu.
Ger 299 plus 100 spänn i hyra för routern. Går att köpa loss direkt.
Nu tog det cirka fem minuter att komma igång. Kopplade routern med strömkabel, SIM satt redan i, scanna en QR-kod och så var jag igång.
Stickan
KAN bli sämre. Här har elen gått ett par gånger under åren, borde visats sig då men nä, även då har det fungerat ypperligt. I 6 år nu utan några större missöden. Skulle det allt för modan bli sämre, ja då blir den en installation av fiber, den dagen den sorgen, samma pris här hela tiden för en installation, 1 gång per år kommer ett erbjudande som är ännu billigare.F fnord skrev:Problemet är att det är inte en bättre lösning det heller, eftersom grundproblematiken ligger i mobilnätet och hur radio fungerar, det är en begränsad resurs som alla som använder den delar på. Är det juli och sommarstugeområdet fylls av folk på besök som tar med sig sitt mobila bredband, eller du sitter hemma i villan och grannarnas nät går ner så alla går över på mobilnätet, eller alla tänker som du att jag behöver nog inte fiber, jag kan köra mobilt, så att lokala masten blir överbelastad - ja, då blir upplevelsen betydligt sämre.
Eh… men det lät ju som att jag borde kasta yxan i sjön och ge upp direkt. Så länge detK karlmb skrev:Det är ju du som är svartvit.
Många har både skrivit och har egna erfarenheter av att 4G o 5G kan fungera jättebra, tom med vid vad de anser krävande belastning.
Men att man inte kan det för intäkt att det alltid kommer att fungera lika bra.
Det beror på grannskapet, många som tröttnat på skenande kostnader för fiber o säger upp, vädret och andra motsvarande störningar.
Därför är det snarare en gråzon ifall man kan anse mobilt bredband som en fullgod lösning i ett åretrunt hus idag.
Det känns tveksamt att det ska bli sämre med tiden då näten byggs ut för att möta större efterfrågan. Låter bra att det funkat 6 år för er.G Ganescha skrev:KAN bli sämre. Här har elen gått ett par gånger under åren, borde visats sig då men nä, även då har det fungerat ypperligt. I 6 år nu utan några större missöden. Skulle det allt för modan bli sämre, ja då blir den en installation av fiber, den dagen den sorgen, samma pris här hela tiden för en installation, 1 gång per år kommer ett erbjudande som är ännu billigare.
Oj det var dyrt. Jag betalar 319kr/mån för 300/300 fiber ute i vår håla. Mobilt kostade runt 500kr/mån och då fick vi runt 100/100 och ganska ostabiltM mrbure skrev:
Jag ger 299 men hoppas på ganska stabilt, bor i Stockholm där tydligen Quality och Experience ska vara ganska bra. Ute på landsbygden är det nog lite sämre skulle jag tro så i torpet har vi fiber. Men kommer att jobba hemma 8-10 timmar per dag tre dagar per vecka och sambon troligen fyra. Är det dåligt på något vis bör vi märka det rätt snart.F Fideliox skrev:
Jag stör mig på att behöva betala 329 kr per mån i torpet för 100/10 medan vi betalar 289 kr/mån för 100/10 hemma i Sthlm. Telia tar 299 kr/mån för 5G inklusive nåt TV4-paket med reklam. Har streamat i typ 10 år nu och inte haft tablå-TV alls.
Exakt, men svårt för en del i tråden att accepterat det. Självklart kommer det inte bli sämre, snarare bättre.nikasp skrev:
Du vet inte vad kostnad och väntetid är i framtiden.G Ganescha skrev:KAN bli sämre. Här har elen gått ett par gånger under åren, borde visats sig då men nä, även då har det fungerat ypperligt. I 6 år nu utan några större missöden. Skulle det allt för modan bli sämre, ja då blir den en installation av fiber, den dagen den sorgen, samma pris här hela tiden för en installation, 1 gång per år kommer ett erbjudande som är ännu billigare.
Men gör som du vill..