125 495 läst ·
1 757 svar
125k läst
1,8k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Trots både fiber och mobilt bredband behöver jag inte nå något hemma. Däremot har jag molntjänst för visst material.Alfredo skrev:
Vi har väl helt enkelt totalt olika behov. Jag har nog i snart kanske 25 år nyttjat möjligheterna med att använda datorerna i hemmet på distans om inte dagligen så i alla fall säkert minst varje vecka.
Jag är ofta bortrest rätt långa perioder och har exempelvis numera larm om kyl-/frystemperatur blir felaktig och för att denna övervakning ska fungera måste kommunikationen fungera. Sen är det ganska ofta som jag behöver komma åt något dokument/bild/fil som finns hemma även om jag själv är bortrest. Det förekommer också regelbundet att jag arbetar med dokument på datorer hemma även om jag inte är på plats. Bara några exempel från min användning.
Så behoven är individuella.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 877 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 877 inlägg
Det tog slut för mig efter att ha haft Telia sedan 1980-talet, internet sedan 1994, så jag sa upp mobilabonnemangen också samtidigt när de vägrade. I princip halverade priset med lokal leverantör utan diskussion så det gör inte så ont.Fairlane skrev:
Det funkar alltså inte alltid, även som helkund sedan många år.
Och jag har aldrig tvivlat på att vissa (relativt få) har både nytta och nöje av att kunna koppla upp sig, men för det stora flertalet är den möjligheten av ringa värde. Lika så är jag övertygad om att dom allra flesta (inte alla) klarar sig utmärkt med ett mobilt modem.Alfredo skrev:
Vi har väl helt enkelt totalt olika behov. Jag har nog i snart kanske 25 år nyttjat möjligheterna med att använda datorerna i hemmet på distans om inte dagligen så i alla fall säkert minst varje vecka.
Jag är ofta bortrest rätt långa perioder och har exempelvis numera larm om kyl-/frystemperatur blir felaktig och för att denna övervakning ska fungera måste kommunikationen fungera. Sen är det ganska ofta som jag behöver komma åt något dokument/bild/fil som finns hemma även om jag själv är bortrest. Det förekommer också regelbundet att jag arbetar med dokument på datorer hemma även om jag inte är på plats. Bara några exempel från min användning.
Fungerar sådär. Vi har x-tjänster och jag fokuserar bara på årlig totalkostnad och har det som utgångspunkt, vad vi betalar idag och nya priset. De får gärna bolla med priser i sex månader och andra priser i nästa sex månader, osv. Sedan diskuterar vi totalkostnad för ett år. De brukar då ha lättare att hitta lösningar.Fairlane skrev:
Sedan är inte lägsta pris viktigast, utan enkelt, bra och att ska bara fungera, mobilt har ju begränsningar att ta hänsyn till.
Det tror jag också. Dock tror jag många av dessa uppskattar fördelarna med fiber även om de skulle "klara sig" med ett mobilt modem. Det är ganska mänskligt att om man har möjlighet inte välja bara det man "klarar sig" med utan att försöka få det lite bättre. Detta vare sig det gäller bil, boende, arbete, lön eller uppkoppling. Jag tror den drivkraften är en god egenskap hos människan.E elmont skrev:
Men visst, känner man att fiber, även på lite längre sikt, inte tillför något mer än ökade kostnader ska man givetvis inte skaffa det. Även här är vi faktiskt ense.
Jag tror att det är rätt många som inte klarar sig med mobil access, vilket jag baserar på hur stor andel av de yngre som spelar live-spel på nätet. Jag tror också att det är rätt många som inte klarar sig med mobil access (så som den fungerar idag) pga de krav de har för online-möten. Jag har själv bytt operatör ett par gånger för att den gamla inte har uppfyllt de krav jag har. Jag är långt ifrån ensam om att ha dessa krav på kvalitén i online-möten. Vi är många som arbetar hemifrån på deltid.
Vad är det du gör i dina onlinemöten som kräver så mycket bandbredd och låg latens?pacman42 skrev:
Jag tror att det är rätt många som inte klarar sig med mobil access, vilket jag baserar på hur stor andel av de yngre som spelar live-spel på nätet. Jag tror också att det är rätt många som inte klarar sig med mobil access (så som den fungerar idag) pga de krav de har för online-möten. Jag har själv bytt operatör ett par gånger för att den gamla inte har uppfyllt de krav jag har. Jag är långt ifrån ensam om att ha dessa krav på kvalitén i online-möten. Vi är många som arbetar hemifrån på deltid.
Dom flesta har ju bara ljud och bild igång ofta fungerar mobil utmärkt.
Jag hatar att ha möten på mobil eller om någon annan har mobil för det leder bara till att folk pratar i munnen på varandra hela tiden.A A-Man_08 skrev:
Fast nu jämför du skinande putsade äpplen med med ruttna tomater. Som du kanske såg fick jag tom över 500 MBit/s igår, går inte direkt att jämföra med nåt knackigt 32,6k modem eller dåligt 4G.KristinaRT skrev:
Med alla respekt håller jag inte alls med. Däremot är svårt att sakna något man aldrig haft och lätt att nöja sig med det man har om man inte vet något annat…
När vi bodde i lägenhet/brf hade vi fiber (några ingenjörer i föreningen hade dragit i projektet och skötte drift själv). Skitbra naturligtvis, och självklart anpassade man sig och sina krav till det.
När vi sedan flyttade till hus fanns det inte fiber utan vi fick köra modem (15 år sedan, 4/5G fanns inte). Fy f*n vilket nedköp, lyckligtvis var det innan barnen började spela men bara för oss vuxna (som var vana vid fiber) var det en markant sänkning i både kvalitet och kvantitet.
Lyckligtvis kom fiber hit några år senare och vi fick åter den standard på dataöverföring och nedladdning vi var vana vid.
Så jag har levt med fiber och utan fiber och vet vad jag föredrar och vad vi behöver. För oss räcker det inte m 4/5G, vilket vi nyligen tvingades till (pga avgnagd kabel).
Personligen skulle jag se det som en stor nackdel om ett hus jag var spekulant på inte har fiber eller möjlighet att enkelt ansluta det. Men jag förstår att det svider om man köpt hus och det kostar 50 000 att ansluta sig, och att man då söker efter alternativ. Jag förstår däremot inte alls hur man idag kan välja bort att ansluta sig när det finns ett erbjudande…
Nu är du utanför ramarna för den här tråden. Vi snackar allltså stationärt bredband hemma via 5G i Sollentuna (Stockholm). Är inte ute och åker med huset, vi har fyra st mobilabb med obegränsad surf när vi är ute och åker.pacman42 skrev:
Jag behöver inte gå längre än till mig själv. Jag använder mycket 5G när jag reser och kvaliten varierar kraftigt inom Sverige. Möten och spel är det som fungerar sökt när kvaliten är dålig.
Och när fibern är nere så blir alltid kvaliten på mobilt bredband direkt mycket sämre.
Jag såg förresten igår att en av de sista grannarna som kört mobilt nu hade en grävmaskin på tomten som gräver in fiber. Det tog nästan 20 år, men nu ville även den grannen vara med. Nu är det bara en villa och ett par sommarstugor av 60 hus i det närmsta grannskapet som inte har fiber. Och en av stugorna (en rätt dyr villa iofs) ägs av en svensk-amerikansk familj som bara är här två veckor per år. De lär knappast ha någon brådska.
Enligt den här artikeln ligger Stockholm i absoluta toppen i Europa vad gäller Quality of Experience: https://www.iotinsider.com/industri...lm-lead-in-5g-performance-according-to-medux/
Jag drog in fiber både hemma och i torpet för 10 år sen. Det är en bonus men ser inte fiber som något särskilt exklusivt som skulle höja husets värde. Kanske för 8-10 år sen.KristinaRT skrev:
Med alla respekt håller jag inte alls med. Däremot är svårt att sakna något man aldrig haft och lätt att nöja sig med det man har om man inte vet något annat…
När vi bodde i lägenhet/brf hade vi fiber (några ingenjörer i föreningen hade dragit i projektet och skötte drift själv). Skitbra naturligtvis, och självklart anpassade man sig och sina krav till det.
När vi sedan flyttade till hus fanns det inte fiber utan vi fick köra modem (15 år sedan, 4/5G fanns inte). Fy f*n vilket nedköp, lyckligtvis var det innan barnen började spela men bara för oss vuxna (som var vana vid fiber) var det en markant sänkning i både kvalitet och kvantitet.
Lyckligtvis kom fiber hit några år senare och vi fick åter den standard på dataöverföring och nedladdning vi var vana vid.
Så jag har levt med fiber och utan fiber och vet vad jag föredrar och vad vi behöver. För oss räcker det inte m 4/5G, vilket vi nyligen tvingades till (pga avgnagd kabel).
Personligen skulle jag se det som en stor nackdel om ett hus jag var spekulant på inte har fiber eller möjlighet att enkelt ansluta det. Men jag förstår att det svider om man köpt hus och det kostar 50 000 att ansluta sig, och att man då söker efter alternativ. Jag förstår däremot inte alls hur man idag kan välja bort att ansluta sig när det finns ett erbjudande…
Jag har ju lovat att återkomma. Jag jobbar 60% hemma och sambon 80% så vi sitter 8-10 timmar var per dag med mycket videomöten.K karlmb skrev:
Kan jag få höra vad som suger med 5G år 2025 och särskilt i Stockholm? Har du anekdotisk eller annan bättre bevisföring som är dagsaktuell? Ser ut som att du huserar i Västra Götaland men jag är öppen för exempel från Göteborg också.
https://www.iotinsider.com/industri...lm-lead-in-5g-performance-according-to-medux/
Länderna är desamma oavsett om det är stationärt eller inte. Jag jobbar med detta...nikasp skrev:
Nu är du utanför ramarna för den här tråden. Vi snackar allltså stationärt bredband hemma via 5G i Sollentuna (Stockholm). Är inte ute och åker med huset, vi har fyra st mobilabb med obegränsad surf när vi är ute och åker.
Enligt den här artikeln ligger Stockholm i absoluta toppen i Europa vad gäller Quality of Experience: [länk]
Det är flera här som skrivit om grunderna och varför du inte kan räkna med att dina anektdotiska resultat är något som kommer att bestå eller gäller 200 m därifrån ens.nikasp skrev:
Jag har ju lovat att återkomma. Jag jobbar 60% hemma och sambon 80% så vi sitter 8-10 timmar var per dag med mycket videomöten.
Kan jag få höra vad som suger med 5G år 2025 och särskilt i Stockholm? Har du anekdotisk eller annan bättre bevisföring som är dagsaktuell? Ser ut som att du huserar i Västra Götaland men jag är öppen för exempel från Göteborg också.
[länk]
Som sagt, du kan ju återkomma då.
Jag tycker att det är lite märkligt att det är så jäkla svart eller vitt. Menar du att ALLA som kör 5G i Stockholm knappt kan jobba eller se på TV? Tycker du inte själv att det låter orimligt?K karlmb skrev:
Som sagt hittar jag inte så många konkreta bevis på att det inte alls fungerar i tråden. Mest massa worst case scenarios. Obs att jag inte kommer att jobba 200 meter bort utan hela tråden gäller om det funkar att leva med uppkoppling stationärt hemma via 5G år 2025 och i Stockholm.
Jag kan återkomma om 1,5 vecka när jag hunnit provköra. Och sedan längre fram. Kommer att vara helt transparent och erkänna om det suger och är helt bedrövligt. Fyra pers som är väldigt uppkopplade.