Magnus E K
Ganska säker på att många kunde båda jobba och se på TV innan internet ens var uppfunnet. Kanske till och med i Stockholm.

• Haha
nikasp
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
men ser inte fiber som något särskilt exklusivt som skulle höja husets värde.
Det kanske kvittar i ditt fall i Sollentuna men jag som spekulant skulle helt tappa intresset för en bostad där jag inte kunde få internet med "fiberkvalitet".

nikasp
pacman42 pacman42 skrev:
Länderna är desamma oavsett om det är stationärt eller inte. Jag jobbar med detta...
Vad jobbar du med mer exakt och är slutsatsen att 5G är i princip bedrövligt? Om det strular och kopplar ner när man jobbar så gräver jag fiber men tänker ge det chansen.

Redigerat:
nikasp nikasp skrev:
Kan jag få höra vad som suger med 5G år 2025 och särskilt i Stockholm?
På platser där fast internetanslutning finns att tillgå och få människor rör sig genom den aktuell mobilcell så kommer man nog få en utmärkt anslutning. I medel får man nog en bra upplevelse på de flesta platser och om man är flexibel i sitt nyttjande så kan man alltid schemalägga saker till lämpliga tidpunkter. En backup kanske kan göras på natten.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
M merbanan skrev:
På platser där fast internetanslutning finns att tillgå och få människor rör sig genom den aktuell mobilcell så kommer man nog få en utmärkt anslutning. I medel får man nog en bra upplevelse på de flesta platser och om man är flexibel i sitt nyttjande så kan man alltid schemalägga saker till lämpliga tidpunkter. En backup kanske kan göras på natten.
Allt vi gör och främst fotar och filmar backas upp till iCloud. Har inte använt min NAS på säkert fem år. Kanske ska damma av den. Dagarna då jag fultankade film är borta sedan länge, då var jag noga med ganska rejält stora backuper. Nu sköter det sig självt.

nikasp
Alfredo Alfredo skrev:
Det kanske kvittar i ditt fall i Sollentuna men jag som spekulant skulle helt tappa intresset för en bostad där jag inte kunde få internet med "fiberkvalitet".
Du kanske har missat att kopplingspunkt finns i gatan. 24 lax plus egen eller lejd grävning så ”lätt” att fixa. Skulle kanske handla om 28-30 papp men då måste man gräva längs 55-60 meter skaftväg (blir fult och tar lång tid för det att bli snyggt igen. Har gjort det själv med minigrävare en gång och det var ett riktigt drygt jobb. Flyttar bara 350 meter.

PS. Gräva var jätteroligt. Men det var återstående finplanering och plocka sten i dager efter som var väldigt o-kul.

nikasp nikasp skrev:
Du kanske har missat att kopplingspunkt finns i gatan. 24 lax plus egen eller lejd grävning så ”lätt” att fixa.
Jag pratade mer i generella termer och i ditt fall med "enkel" inkoppling kvittar det säkert mer eller mindre.

nikasp
Alfredo Alfredo skrev:
Jag pratade mer i generella termer och i ditt fall med "enkel" inkoppling kvittar det säkert mer eller mindre.
De körde med valsen ”bäst att hoppa på tåget direkt eller så blir det sjukt dyrt senare” både hemma och i torpet 2015-2016. Nu förbereder de såklart så man kan koppla på hushåll efter hushåll när de ändå drar fibern förbi. Gav 18500 2015 och nu kostar samma 24000 10 år senare.

nikasp nikasp skrev:
De körde med valsen ”bäst att hoppa på tåget direkt eller så blir det sjukt dyrt senare” både hemma och i torpet 2015-2016. Nu förbereder de såklart så man kan koppla på hushåll efter hushåll när de ändå drar fibern förbi. Gav 18500 2015 och nu kostar samma 24000 10 år senare.
Betalade 17000kr 2013 och har kunnat använda fiber i 12år så för mig idag en "avskriven" kostnad utifrån nyttan vi haft.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Jag tycker att det är lite märkligt att det är så jäkla svart eller vitt. Menar du att ALLA som kör 5G i Stockholm knappt kan jobba eller se på TV? Tycker du inte själv att det låter orimligt?

Som sagt hittar jag inte så många konkreta bevis på att det inte alls fungerar i tråden. Mest massa worst case scenarios. Obs att jag inte kommer att jobba 200 meter bort utan hela tråden gäller om det funkar att leva med uppkoppling stationärt hemma via 5G år 2025 och i Stockholm.

Jag kan återkomma om 1,5 vecka när jag hunnit provköra. Och sedan längre fram. Kommer att vara helt transparent och erkänna om det suger och är helt bedrövligt. Fyra pers som är väldigt uppkopplade.
Det är ju du som är svartvit.
Många har både skrivit och har egna erfarenheter av att 4G o 5G kan fungera jättebra, tom med vid vad de anser krävande belastning.
Men att man inte kan det för intäkt att det alltid kommer att fungera lika bra.
Det beror på grannskapet, många som tröttnat på skenande kostnader för fiber o säger upp, vädret och andra motsvarande störningar.
Därför är det snarare en gråzon ifall man kan anse mobilt bredband som en fullgod lösning i ett åretrunt hus idag.

nikasp nikasp skrev:
Vad bra. Sån tur är det inte alla som har.

Känns som många pratar förbi varandra i denna tråd.
Vi har lite olika scenarion som medför olika saker och att då klumpa ihop saker gör att det blir missförstånd

Scenarion
1) Uppkoppling via mobil som internet hemma för allt.
Här är min bedömning att det för de flesta kommer detta inte att räcka.
För varierande hastighet , extremt beroende på hur andra använder mobilnätet och väder.
2) Uppkoppling via simkort i 4G/5G router för internet hemma för allt
Här är min bedömning att det med inte kommer att räcka.
Bättre än 1, men fortfarande inte tillräckligt.
3) Uppkoppling via simkort i 4G/5G router med extern antenn för internet hemma för allt.
Nu kommer vi till det som faktiskt kan fungera för de flesta dock inte alla
Stabil hastighet , extremt mycket mindre väderberoende, samt mindre påverkan av hur andra använder mobilnätet.

Att klumpa ihop dessa 3 blir bara fel.

F
M MrDizzy skrev:
3) Uppkoppling via simkort i 4G/5G router med extern antenn för internet hemma för allt.
Nu kommer vi till det som faktiskt kan fungera för de flesta dock inte alla
Stabil hastighet , extremt mycket mindre väderberoende, samt mindre påverkan av hur andra använder mobilnätet.
Problemet är att det är inte en bättre lösning det heller, eftersom grundproblematiken ligger i mobilnätet och hur radio fungerar, det är en begränsad resurs som alla som använder den delar på. Är det juli och sommarstugeområdet fylls av folk på besök som tar med sig sitt mobila bredband, eller du sitter hemma i villan och grannarnas nät går ner så alla går över på mobilnätet, eller alla tänker som du att jag behöver nog inte fiber, jag kan köra mobilt, så att lokala masten blir överbelastad - ja, då blir upplevelsen betydligt sämre.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
F fnord skrev:
Problemet är att det är inte en bättre lösning det heller, eftersom grundproblematiken ligger i mobilnätet och hur radio fungerar, det är en begränsad resurs som alla som använder den delar på. Är det juli och sommarstugeområdet fylls av folk på besök som tar med sig sitt mobila bredband, eller du sitter hemma i villan och grannarnas nät går ner så alla går över på mobilnätet, eller alla tänker som du att jag behöver nog inte fiber, jag kan köra mobilt, så att lokala masten blir överbelastad - ja, då blir upplevelsen betydligt sämre.
Efter som jag kör med variant 3 kan jag säga med säkerhet att för mig åtminstone då mitt område drabbats av just det du beskriver. Fibernodshuset fick problem och stängde av all fiber.
Alla andra hade problem med det mobila nätet utom jag. (fick jag veta senare då jag pratade med grannarna)
Troligen gick hastigheten ned en bit men inget jag märkte av, inga problem med varken lag i onlinespel (då skulle ungarna ha skrikit ) eller buffring vid streaming eller online videomöten.

Och skulle alla permanent gå över till mobiltbredband så hamnar frågan på vad det är för bandbredd i masterna. Men då kommer i till nästa del i det hela.
Varför skulle de flesta gå från fiber till mobilt bredbad med extern antenn?
Det är ju en extrakostand på 8-10tusen som inte medför något extra.
Nä frågan handlar om de fastigheter som idag inte har fiber.
Är det värt för dessa fastigheter att skaffa fiber till hög kostnad?

Svaret är som vanligt:
Det beror på.
Vad är de personliga behoven och vad är prisvärt.
Och det är här jag hävdar att för de som numera är kvar, för de flesta av dessa fungerar mobilt bredband via simkort i 4G/5G modem med extern antenn alldeles utmärkt.
Dock inte ens alla av de som är kvar, men de flesta.

F
M MrDizzy skrev:
Alla andra hade problem med det mobila nätet utom jag. (fick jag veta senare då jag pratade med grannarna)
Då lär ju du ha din riktantenn mot en annan mast. Det är nog mer tur än något annat.
M MrDizzy skrev:
Varför skulle de flesta gå från fiber till mobilt bredbad med extern antenn?
Det är ju en extrakostand på 8-10tusen som inte medför något extra.
Nä frågan handlar om de fastigheter som idag inte har fiber.
Är det värt för dessa fastigheter att skaffa fiber till hög kostnad?
Jag jobbar i branschen. Det är just nu ett jätteproblem hos Sveriges stadsnät att befintliga kunder går över på mobilt bredband eftersom mobiloperatörerna prisar in sig lägre än det går att leverera på fibernäten för att plocka kunder. Det betyder fler och fler användare i varje mobil cell - speciellt i städerna - och det går inte att bygga ut hur mycket som helst, ens om mobiloperatörerna skulle vilja.
M MrDizzy skrev:
Svaret är som vanligt:
Det beror på.
Vad är de personliga behoven och vad är prisvärt.
Absolut - men det är inte ekvivalenta tjänster och i vad de personliga behoven är måste man räkna in att när det blir trångt i mobilnäten så kommer man bli nerprioriterad och tjänsten kommer att försämras. Det finns säkert många som är helt OK med det, speciellt till en lägre kostnad, och då är det absolut en lösning för dem. Men att låtsas att det är samma tjänst som en fiberanslutning är bara att lura sig själv.

• Älska
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.