125 495 läst ·
1 757 svar
125k läst
1,8k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Varför skulle jag vilja komma åt min dator när jag inte är hemma???
Åker jag ut med min husbil tar jag med mig modemet och kan jag sitta och slöläsa tidningen vart jag vill. Åker jag och hälsar på någon får nog datorn vila oavsett.
Åker jag ut med min husbil tar jag med mig modemet och kan jag sitta och slöläsa tidningen vart jag vill. Åker jag och hälsar på någon får nog datorn vila oavsett.
Agda 92 klarar sig med indraget vatten.E elmont skrev:
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 277 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 277 inlägg
Med alla respekt håller jag inte alls med. Däremot är svårt att sakna något man aldrig haft och lätt att nöja sig med det man har om man inte vet något annat…E elmont skrev:Så lustigt att så många inte fattar att många, dom flesta ?, klarar sig galant utan fiber. Jag tillhör dom som använder mobilt och bara 4G. För mina ändamål duger det mer än väl så varför skulle jag då dra in fiber? För att mina efterlevande ska få några tusenlappar mer den dag jag kvällar? Men hör och häpna för det första skiter jag totalt i vad dom kan få, dom har alla så att dom klarar sig och mer därtill.
Och det handlar inte om pengar för även jag har råd, utan om att jag inte köper onödiga saker. Köpa det man inte har behov eller nöje av är väl bara att kasta pengar i sjön.
När vi bodde i lägenhet/brf hade vi fiber (några ingenjörer i föreningen hade dragit i projektet och skötte drift själv). Skitbra naturligtvis, och självklart anpassade man sig och sina krav till det.
När vi sedan flyttade till hus fanns det inte fiber utan vi fick köra modem (15 år sedan, 4/5G fanns inte). Fy f*n vilket nedköp, lyckligtvis var det innan barnen började spela men bara för oss vuxna (som var vana vid fiber) var det en markant sänkning i både kvalitet och kvantitet.
Lyckligtvis kom fiber hit några år senare och vi fick åter den standard på dataöverföring och nedladdning vi var vana vid.
Så jag har levt med fiber och utan fiber och vet vad jag föredrar och vad vi behöver. För oss räcker det inte m 4/5G, vilket vi nyligen tvingades till (pga avgnagd kabel).
Personligen skulle jag se det som en stor nackdel om ett hus jag var spekulant på inte har fiber eller möjlighet att enkelt ansluta det. Men jag förstår att det svider om man köpt hus och det kostar 50 000 att ansluta sig, och att man då söker efter alternativ. Jag förstår däremot inte alls hur man idag kan välja bort att ansluta sig när det finns ett erbjudande…
Men vad mitt hus kommer att vara värt den dagen jag slår ihop mina ögon spelar ju absolut ingen roll. Inte hellre vad jag får om jag blir gammal och skröplig så att jag måste flytta på hemmet. Jag kommer att galant klara mig än då, och mina efterlevande har så att dom klarar sig och mer därtill.KristinaRT skrev:
Med alla respekt håller jag inte alls med. Däremot är svårt att sakna något man aldrig haft och lätt att nöja sig med det man har om man inte vet något annat…
När vi bodde i lägenhet/brf hade vi fiber (några ingenjörer i föreningen hade dragit i projektet och skötte drift själv). Skitbra naturligtvis, och självklart anpassade man sig och sina krav till det.
När vi sedan flyttade till hus fanns det inte fiber utan vi fick köra modem (15 år sedan, 4/5G fanns inte). Fy f*n vilket nedköp, lyckligtvis var det innan barnen började spela men bara för oss vuxna (som var vana vid fiber) var det en markant sänkning i både kvalitet och kvantitet.
Lyckligtvis kom fiber hit några år senare och vi fick åter den standard på dataöverföring och nedladdning vi var vana vid.
Så jag har levt med fiber och utan fiber och vet vad jag föredrar och vad vi behöver. För oss räcker det inte m 4/5G, vilket vi nyligen tvingades till (pga avgnagd kabel).
Personligen skulle jag se det som en stor nackdel om ett hus jag var spekulant på inte har fiber eller möjlighet att enkelt ansluta det. Men jag förstår att det svider om man köpt hus och det kostar 50 000 att ansluta sig, och att man då söker efter alternativ. Jag förstår däremot inte alls hur man idag kan välja bort att ansluta sig när det finns ett erbjudande…
Att välja bort nått som inte ger nått mervärde för mig är mycket enkelt, det handlar inte om att har råd utan att skaffa nått som man inte har behov av är lika korkat som att elda upp pengarna.
Kommer det en dag då jag känner behov av fiber (vilket jag betvivlar) skaffar jag det men aldrig för att någon annan säger att "det måste du ha".
I min lilla by har ca 20 fiber av dom så är det 3 som har ett ev. behov resten har det för att på mötet innan så sa dom att "fiber måste ni ha för det är framtiden". Visst dom sitter och tittar på TV, snacka om att skjuta mygg med kanon.
Jag förstår inte varför det skulle finnas ett mervärde för dig. Om du är nöjd med det du har och inte kommer använda internettjänster på annat sätt framöver, go for it.E elmont skrev:
Kan du tänka dig att andra har helt andra behov och krav? Det kan jag.
Och som vanligt. Varför välja det ena eller det andra när man kan ha båda....
Det jag försöker säga är att fiber OK för en del, för andra helt onödigt.
För mig som ibland är ute och åker husbil är mobilt perfekt för då har jag både tv och internet av god kvalitet oavsett vart jag är. Så vid val, se till behovet inte till vad som "är framtiden".
För mig som ibland är ute och åker husbil är mobilt perfekt för då har jag både tv och internet av god kvalitet oavsett vart jag är. Så vid val, se till behovet inte till vad som "är framtiden".
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det är då du ringer in och säger upp det. De vill behålla dig som kund och ger dig ett förslag på ett nytt avtal med bättre pris. Jag kör Telia vid fiber och varje år ringer jag och säger upp det. Just nu har jag 250 kr rabatt per månad mot ordinarie pris.nikasp skrev:
Vi har väl helt enkelt totalt olika behov. Jag har nog i snart kanske 25 år nyttjat möjligheterna med att använda datorerna i hemmet på distans om inte dagligen så i alla fall säkert minst varje vecka.E elmont skrev:
Jag är ofta bortrest rätt långa perioder och har exempelvis numera larm om kyl-/frystemperatur blir felaktig och för att denna övervakning ska fungera måste kommunikationen fungera. Sen är det ganska ofta som jag behöver komma åt något dokument/bild/fil som finns hemma även om jag själv är bortrest. Det förekommer också regelbundet att jag arbetar med dokument på datorer hemma även om jag inte är på plats. Bara några exempel från min användning.