125 495 läst ·
1 757 svar
125k läst
1,8k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Jag behöver inte gå längre än till mig själv. Jag använder mycket 5G när jag reser och kvaliten varierar kraftigt inom Sverige. Möten och spel är det som fungerar sökt när kvaliten är dålig.nikasp skrev:
Och när fibern är nere så blir alltid kvaliten på mobilt bredband direkt mycket sämre.
Jag såg förresten igår att en av de sista grannarna som kört mobilt nu hade en grävmaskin på tomten som gräver in fiber. Det tog nästan 20 år, men nu ville även den grannen vara med. Nu är det bara en villa och ett par sommarstugor av 60 hus i det närmsta grannskapet som inte har fiber. Och en av stugorna (en rätt dyr villa iofs) ägs av en svensk-amerikansk familj som bara är här två veckor per år. De lär knappast ha någon brådska.
Jag är lite sugen på att köra Starlink faktiskt, man kan testa i en månad utan kostnad och se vad man tycker. Dyrare (560) än det rabatterade Telia-priset (400 inkl router) men billigare än ordinarie.
Jag får väl också återkomma i frågan.
Jag får väl också återkomma i frågan.
Lycka till. Du lär inte skriva här när du kommit på att det suger.nikasp skrev:
Exakt. Jag är ingen bebis utan 50+ (ej heller boomer). Jag är inte alls sugen på att skjuta mygg med kanon (ingen gamer med extrema krav hemma). Får återkomma och lovar att meddela om högupplöst streaming, worst case på fyra enheter samtidigt, eller annat funkar dåligt.
Jag har som sagt en kopplingspunkt i gatan men mindre sugen på 24000 kr + hyra liten grävare och gräva ner 55-60 meter markrör, ”sabba” skaftvägen som inte kommer att se sig helt lik ut förrän 2-3 år senare, ta mig fram till och in i huset (mycket sämre att komma in än i både torpet och nuvarande). Så kanske 28-29 lök, en jävla massa jobb, ful och ojämn skaftväg som man får kratta och försöka jämna till långt efter. Och sedan i bästa fall samma månadskostnad som nu.
Ger 299 plus 100 spänn i hyra för routern. Går att köpa loss direkt.
Nu tog det cirka fem minuter att komma igång. Kopplade routern med strömkabel, SIM satt redan i, scanna en QR-kod och så var jag igång.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 877 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 877 inlägg
Vi har 5G på min lilla ort. Masten nära. Blev bytt tidigare än planerat av Telia då åskan sprängde förra installationen. Som jag redan skrivit så rapporterar mina vänner att det blir suddigare TV-bild lite nu och då (särskilt kvällstid), pixeleringar ibland och annat sådant som stör. Tycker man det kvittar funkar det, utom vid storhelger då nu senast runt nyår var det tvärstopp och knappt användbart. Gick över så fort folk började åka hem från alla fritidshus och släktingar. Jag märkte inget med fiber.nikasp skrev:
En bra beskrivning av vad man har att vänta med mobil uppkoppling som enda alternativ.MultiMan skrev:
Vi har 5G på min lilla ort. Masten nära. Blev bytt tidigare än planerat av Telia då åskan sprängde förra installationen. Som jag redan skrivit så rapporterar mina vänner att det blir suddigare TV-bild lite nu och då (särskilt kvällstid), pixeleringar ibland och annat sådant som stör. Tycker man det kvittar funkar det, utom vid storhelger då nu senast runt nyår var det tvärstopp och knappt användbart. Gick över så fort folk började åka hem från alla fritidshus och släktingar. Jag märkte inget med fiber.
Så lustigt att så många inte fattar att många, dom flesta ?, klarar sig galant utan fiber. Jag tillhör dom som använder mobilt och bara 4G. För mina ändamål duger det mer än väl så varför skulle jag då dra in fiber? För att mina efterlevande ska få några tusenlappar mer den dag jag kvällar? Men hör och häpna för det första skiter jag totalt i vad dom kan få, dom har alla så att dom klarar sig och mer därtill.
Och det handlar inte om pengar för även jag har råd, utan om att jag inte köper onödiga saker. Köpa det man inte har behov eller nöje av är väl bara att kasta pengar i sjön.
Och det handlar inte om pengar för även jag har råd, utan om att jag inte köper onödiga saker. Köpa det man inte har behov eller nöje av är väl bara att kasta pengar i sjön.
Många gnäller när de måste vänta i år på dyr efterinstallation av fiber.E elmont skrev:Så lustigt att så många inte fattar att många, dom flesta ?, klarar sig galant utan fiber. Jag tillhör dom som använder mobilt och bara 4G. För mina ändamål duger det mer än väl så varför skulle jag då dra in fiber? För att mina efterlevande ska få några tusenlappar mer den dag jag kvällar? Men hör och häpna för det första skiter jag totalt i vad dom kan få, dom har alla så att dom klarar sig och mer därtill.
Men aldrig du då.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 877 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 877 inlägg
Ni som väljer mobilt bredband ska givetvis göra det ni anser är rätt. Det konstiga är att om man berättar om potentiella problem med mobilt utifrån ett teknikperspektiv blir det taggarna utåt alldeles för ofta. Låt bli att vara faktaresistent. Ingen vill tvinga någon att skaffa fiber utan det handlar om relevanta diskussioner hur bra prestanda man kan vänta sig om man har otur. Mobilt bredband skiljer väldigt mycket mellan olika platser, fiber gör det inte.
Jag la upp ett test från bredbandskollen som svar på ett annat med mobilt bredband. Jag hade under 8 ms i ping, mobila var väl runt 28 om jag minns rätt. Märkligt nog tror jag ingen ens kommenterade det och senaste testerna i tråden var utan svarstid helt och hållet. Det är bara en faktor, men en viktig sådan på flera sätt.
Jag la upp ett test från bredbandskollen som svar på ett annat med mobilt bredband. Jag hade under 8 ms i ping, mobila var väl runt 28 om jag minns rätt. Märkligt nog tror jag ingen ens kommenterade det och senaste testerna i tråden var utan svarstid helt och hållet. Det är bara en faktor, men en viktig sådan på flera sätt.
Jag har fibern dragen ca 10 meter utanför tomten och ca 20 m till närmaste kopplingsskåp.K karlmb skrev:
Och jag har aldrig sett behov av snabbare anslutning trots att tv går över internet. Tom min g:a Adsl räckte så länge telenätet fans, men då tittade jag på tv via marksänd tv.
Och behöver man inte mer så behöver man inte mer. Jag hade aldrig klarat mig på enbart mobilt. Bara det faktum att man då måste ha en extern tjänst för att kunna logga in på sin dator...E elmont skrev:
Tycker med att det är märkligt med hårdnackat försvar av båda delarna.MultiMan skrev:
Ni som väljer mobilt bredband ska givetvis göra det ni anser är rätt. Det konstiga är att om man berättar om potentiella problem med mobilt utifrån ett teknikperspektiv blir det taggarna utåt alldeles för ofta. Låt bli att vara faktaresistent. Ingen vill tvinga någon att skaffa fiber utan det handlar om relevanta diskussioner hur bra prestanda man kan vänta sig om man har otur. Mobilt bredband skiljer väldigt mycket mellan olika platser, fiber gör det inte.
Jag la upp ett test från bredbandskollen som svar på ett annat med mobilt bredband. Jag hade under 8 ms i ping, mobila var väl runt 28 om jag minns rätt. Märkligt nog tror jag ingen ens kommenterade det och senaste testerna i tråden var utan svarstid helt och hållet.
Detta då varje familjs behov och förutsättningar är olika.
Anledningen att jag rekommenderar 4G modem med extern antenn först innan man bestämmer sig är kostnaden. Kostar bara ca 3tusen att prova. Och uppfyller det behoven man har, varför betala mer för nått man inte har behov av?
Notera att det är med extern antenn... är personligen väldigt tveksam till att man kan uppfylla behoven utan det.
Sen om man vill prova 5G ... tja en kostnad kring 8-10 tusen med extern antenn ... eller gå direkt på fiber, tja det är väl hugget som stucket och skulle då det inte uppfylla kraven så är det tråkiga pengar att lägga ut till mindre nytta. Och ska man sälja 5G modem med antenn är frågan vad hur mycket man får tillbaka.
För att kunna logga in på datorn från Internet så har man på fast Internet möjlighet att skaffa fast eller åtminstone publik IP. Det finns oftast inte på mobiloperatörernas tjänster. Då behöver man en server på internet som hemma datorn alltid är uppkopplad mot och så använder man den som relayE elmont skrev: