Magnus E K
En smart finess om man kör videomöten över 4G/5G hela dagen är att huset blir så fullt med mikrovågsstrålning att kaffet håller sig varmt utan att behöva starta mikron.

• Haha
Roger Magnusson2 och 6 till
  • Laddar…
nikasp
Magnus E K Magnus E K skrev:
En smart finess om man kör videomöten över 4G/5G hela dagen är att huset blir så fullt med mikrovågsstrålning att kaffet håller sig varmt utan att behöva starta mikron.
Haha, ungefär så trodde ett fåtal när vi sonderade ifall vi skulle upplåta plats för mobilmast i Stockholm city i en BR jag bodde o, och med i styrelsen också.

Det som fungerar bäst är att hålla telefonen mot kaffekoppen. Att prata med telefonen mot örat är det som genererar högst effekt från mobilen i en vanlig miljö...

J
pacman42 pacman42 skrev:
Det som fungerar bäst är att hålla telefonen mot kaffekoppen. Att prata med telefonen mot örat är det som genererar högst effekt från mobilen i en vanlig miljö...
Jag brukar hålla kaffekoppen i örat. Blir för varmt annars.

• Gilla
  • Haha
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Jag brukar hålla kaffekoppen i örat. Blir för varmt annars.
Jag brukar ta mina barn i örat när de ska få sina fiskar varma. Kaffet tar jag efteråt.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Får mig osökt att tänka på denna som kom för några år sen
Avbitartång nära ett bildäck tillsammans med text om GPS-chip och 5G-nätverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
rakt09 och 8 till
  • Laddar…
nikasp
UPPDATERING

Slängde routern i ett o-optimalt hörn på golvet och körde några Bredbandskollen-test. Ser lovande ut. Väl över 400 MBit/S i nedladdning. Vi har klarat oss på 100/100 i 10 år hemma. Återkommer längre fram när vi båda jobbar och kollat högupplöst TV osv.

Screenshot av Bredbandskollen-testresultat den 13 maj 2025, visar nedladdningshastigheter över 400 Mbit/s och uppladdningshastigheter runt 25 Mbit/s.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
UPPDATERING

Slängde routern i ett o-optimalt hörn på golvet och körde några Bredbandskollen-test. Ser lovande ut. Väl över 400 MBit/S i nedladdning. Vi har klarat oss på 100/100 i 10 år hemma. Återkommer längre fram när vi båda jobbar och kollat högupplöst TV osv.

[bild]
Du har fortfarande inte alls förstått problemställlningen. Det spelar nästan ingen roll vilket bitrate du har när du kör Teams, du klarar dig på 4 Mbps utan problem. Vad du inte klarar av är att latenserna svajar och det gör de i ett mobilt nät. Det beror på vad andra användare gör, det beror på om någon går förbi routern, det bror på väder osv. Bitraten varierar mycket kraftigt pga detta, men det du ser i din bredbandsmätning är genomsnittet på bitraten. Den kan flera gånger ha varit nere på någon enstaka Mbps. Det kan också ha varit långa köer i mobilnätet, de kan till och från vara upp till ett par sekunder. Allt beror på vad du gör ett visst ögonblick i nätet i kombination med vad som händer i luftsnittet jsut precis då.

I en fiber så har du ensam hela den tilldelade bandbredden och ingen kan komma före dig och köa upp dina paket. En helt annorlunda situation som gör att man med fiber oftast får en mycket bättre upplevelse. Däremot så har ju många WiFi från sin router hemma och då kan det bli känsligt igen, beroende på ett antal andra detaljer. Men lika illa som det kan dra iväg och bli på 4G och 5G blir det sällan på WiFI annat än i offentliga miljöer där WiFi kräver extrem planering, ibland mer än vad monilnäten kräver.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
Jag förstår inte den här invändningen. Det är väl uppenbart att fiber är bättre, det är väl ingen som argumenterar mot att fiber är bättre i absoluta termer?

Däremot har TS och även jag köpt hus i Stockholmsområdet utan fiber. Det är liksom utgångsläget. Att då fundera på om det kanske räcker med trådlöst är den relevanta frågeställningen. Inte om det hade varit bättre om det redan fanns fiber (det hade det). Inte om det är mindre stabilt med trådlöst (det är det). Inte om det finns ställen där det absolut inte funkar med trådlöst (det gör det).

Att ha en tråd där man kan få tips om hur man får sitt trådlösa att räcka längre är så vitt jag förstår TS själva poängen. Riktantenner, operatörer och abonnemangsformer, vad har funkat för dig?

Att tjafsa om att fiber är bättre när det i absolut bästa fall ligger 25kkr och tre månader bort är liksom inte konstruktivt och späder ut meningsfull materia i tråden.

• Gilla
Timmertorsten och 1 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Jag förstår inte den här invändningen. Det är väl uppenbart att fiber är bättre, det är väl ingen som argumenterar mot att fiber är bättre i absoluta termer?

Att tjafsa om att fiber är bättre när det i absolut bästa fall ligger 25kkr och tre månader bort är liksom inte konstruktivt och späder ut meningsfull materia i tråden.
20-25.000:- lär väl ändå vara en piss i havet bland kostnaderna relaterade till att köpa ett hus i Sthlm-trakten? Va kan det kosta, typ 10:-/ extra i ränta?

Sluta vela o tryck på beställarknappen fortast möjligt o se sen en mobil uppkoppling som en nödlösning som får duga fram tills fibern är inkopplad.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Va kan det kosta, typ 10:-/ extra i ränta?
Snarare runt 1000 kr årligen men trots det håller jag med. Gå inte till beställningsknappen, spring!

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
nikasp
jonmo jonmo skrev:

Däremot har TS och även jag köpt hus i Stockholmsområdet utan fiber. Det är liksom utgångsläget. Att då fundera på om det kanske räcker med trådlöst är den relevanta frågeställningen. Inte om det hade varit bättre om det redan fanns fiber (det hade det). Inte om det är mindre stabilt med trådlöst (det är det). Inte om det finns ställen där det absolut inte funkar med trådlöst (det gör det).

Att ha en tråd där man kan få tips om hur man får sitt trådlösa att räcka längre är så vitt jag förstår TS själva poängen. Riktantenner, operatörer och abonnemangsformer, vad har funkat för dig?

Exakt. Jag är ingen bebis utan 50+ (ej heller boomer). Jag är inte alls sugen på att skjuta mygg med kanon (ingen gamer med extrema krav hemma). Får återkomma och lovar att meddela om högupplöst streaming, worst case på fyra enheter samtidigt, eller annat funkar dåligt.

Jag har som sagt en kopplingspunkt i gatan men mindre sugen på 24000 kr + hyra liten grävare och gräva ner 55-60 meter markrör, ”sabba” skaftvägen som inte kommer att se sig helt lik ut förrän 2-3 år senare, ta mig fram till och in i huset (mycket sämre att komma in än i både torpet och nuvarande). Så kanske 28-29 lök, en jävla massa jobb, ful och ojämn skaftväg som man får kratta och försöka jämna till långt efter. Och sedan i bästa fall samma månadskostnad som nu.

Ger 299 plus 100 spänn i hyra för routern. Går att köpa loss direkt.

Nu tog det cirka fem minuter att komma igång. Kopplade routern med strömkabel, SIM satt redan i, scanna en QR-kod och så var jag igång.

• Gilla
jarlh och 3 till
  • Laddar…
nikasp
K Kasken skrev:
20-25.000:- lär väl ändå vara en piss i havet bland kostnaderna relaterade till att köpa ett hus i Sthlm-trakten? Va kan det kosta, typ 10:-/ extra i ränta?

Sluta vela o tryck på beställarknappen fortast möjligt o se sen en mobil uppkoppling som en nödlösning som får duga fram tills fibern är inkopplad.
Jo, piss i havet men 24’ är bara att koppla in på punkten i gatan. Ska jag leja in någon att gräva 55-60 meter samt krångla sig runt dubbelgaraget i suterräng och en eller två våningar upp i huset så blir det knappast billigt. För 10 år sen hade jag varit lika gubbtjurig som några här om att man måste ha fiber. Nu är jag inte lika säker.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Nu är jag inte lika säker.
Ålderskrämpor drabbar de flesta av oss, trist men inget att skämmas för. 😉😂🤓

• Haha
nikasp
  • Laddar…
nikasp
pacman42 pacman42 skrev:
Du har fortfarande inte alls förstått problemställlningen. Det spelar nästan ingen roll vilket bitrate du har när du kör Teams, du klarar dig på 4 Mbps utan problem. Vad du inte klarar av är att latenserna svajar och det gör de i ett mobilt nät. Det beror på vad andra användare gör, det beror på om någon går förbi routern, det bror på väder osv. Bitraten varierar mycket kraftigt pga detta, men det du ser i din bredbandsmätning är genomsnittet på bitraten. Den kan flera gånger ha varit nere på någon enstaka Mbps. Det kan också ha varit långa köer i mobilnätet, de kan till och från vara upp till ett par sekunder. Allt beror på vad du gör ett visst ögonblick i nätet i kombination med vad som händer i luftsnittet jsut precis då.

I en fiber så har du ensam hela den tilldelade bandbredden och ingen kan komma före dig och köa upp dina paket. En helt annorlunda situation som gör att man med fiber oftast får en mycket bättre upplevelse. Däremot så har ju många WiFi från sin router hemma och då kan det bli känsligt igen, beroende på ett antal andra detaljer. Men lika illa som det kan dra iväg och bli på 4G och 5G blir det sällan på WiFI annat än i offentliga miljöer där WiFi kräver extrem planering, ibland mer än vad monilnäten kräver.
Jag måste bara kolla om du känner någon eller t.o.m. flera som upplever att 5G funkar väldigt dåligt för arbete, spel och streaming? Eller är det något slags worst case scenario du jämför mot fiber som såklart är dunderstabilt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.