125 492 läst ·
1 757 svar
125k läst
1,8k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Stämmer bra, i många tätorter finns det förberett med duct fram till tomtgräns eller i dess närhet för att kunna göra efteranslutning. På vissa orter finns det tunnlat in på fastigheten några decimeter.V Viking Johansson skrev:
En del kommuner kom med det kravet för att senare minimera ny grävning/asfaltering av trottoar/gata för efteranslutning.
Samma nu. Finns färdigt att koppla på sig från punkt vid gatan för 24’, men orkar inte gräva 50 meter rör en gång till och dra kabel. Verkar onödigt just nu. Har bara kört 100/100 fiber och nu blir det mellan 2-400 via 5G. Tecknade för nån timme sen och får router till veckan.V Viking Johansson skrev:
Operatör och pris? Flyttar in i södra Stockholm utan fiber på onsdag så borde beställa typ idag.nikasp skrev:
En liten kommentar. 4G och 5G använder idag till stora delar gemensam infrastruktur, det kallas 5 NSA non stand alone, när de delar infra. Allt eftersom bygger operatörerna 5G SA, stand alone, och det är där skillnaden blir märkbar. Framförallt i tätbebyggda områden kommer detta först så förutsättningarna för 5G i Sollentuna är goda.T Thomas-- skrev:Svar ja. Vi har fiber indraget både i vår permanentbostad och på landet, men använder det inte. Både jag och min fru jobbar hemifrån har videomöten etc inga problem. Det finns väldigt få användingsområden där fiber är relevant. Vi har 4G obegränsad data för 299kr/min och vi kan ta med det till landet. (Att ha fiber både hemma och i fritidshuset kostade det tredubbla.) I stan (bor i Skarpnäck) får jag aldrig under 100Mbits ner och ungefär 30 Mbits upp men oftast mycket högre. På landet var det sämre, där fick vi inte tillräckligt bra mottagning i höghastighetsbanden, men med en riktantenn fick vi in LTE Band 3 även där och fick strax under de värden vi har i stan.
Ps. 5G och 4G är inte så relevant utan bara marknadsföringsnamn. Både 4G och 5G är en massa olika frekvansband där de långsammaste är värdelösa för dina ändamål. Mät med en trådlös router vad du har för styrka på något av höghastighetsbanden där huset står. Ett RSSI värde på 75 dB eller bättre så kommer det gå bra. Med en riktantenn kan du förbättra RSSI värdet med upp till ca 15 dB som mest om det skulle behövas, men behövs antagligen inte i Sollentuna.
Inte för mobilt bredband, men tråden belyser om man kan klara sig med mobilt bredband eller ska välja fiber.jonmo skrev:
En del av valet kan bli en kostnadsfråga beroende vilken kapacitet/prestanda man får med en mobil uppkoppling. I det inlägg du citerade fanns även parametern om ev. eget arbete (går att få det utförd men då en kostnad). "Finns färdigt att koppla på sig från punkt vid gatan för 24’, men orkar inte gräva 50 meter rör en gång till och dra kabel. Verkar onödigt just nu"
Telia är det enda som är aktuellt för mig. De kör 299 kr/mån med två års bidningstid. Hoppar dessvärre upp till 549 sen (eller marknadspris). Sen kostar hyra av router 100 kr/mån eller så kan man köpa loss direkt för 2400 kr. Borde få grejerna nu i veckan. Flyttar in på fredag men får nycklar om 30 minuter.jonmo skrev:
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 614 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 614 inlägg
Vi skulle få (ca 20-24 000:- )fiber "innan jul" för typ 3 år sedan..
Under 2024 så tröttnade vi på å vänta så då blev det 5G från Telia.
Några enstaka gånger har det varit någon störning i TV-tittandet men annars så har det funkat bra.
Under 2024 så tröttnade vi på å vänta så då blev det 5G från Telia.
Några enstaka gånger har det varit någon störning i TV-tittandet men annars så har det funkat bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter lovande. Slipper ju gärna allt jobb det innebär att gräva 60 meter markrör och få in fibern på lämpligt ställe med el osv. Flyttar in på riktigt på fredag så får lägga lite prio på att komma igång så inte barnen blir sura.Patrik440 skrev:
Det som är mest förfärande här är ju inte att du väljer trådlöst före fiber, det måste ju vara att du totalt försitter en chans att hyra en minigrävare och röja runt en helg! Hur tänker man när man missar en sådant chans?nikasp skrev:
Ja, kidsen kan väl sitta med din mobil som hotspot när du gräver.MathiasS skrev:
De brukar ha erbjudanden även för obundet.nikasp skrev:
Telia är det enda som är aktuellt för mig. De kör 299 kr/mån med två års bidningstid. Hoppar dessvärre upp till 549 sen (eller marknadspris). Sen kostar hyra av router 100 kr/mån eller så kan man köpa loss direkt för 2400 kr. Borde få grejerna nu i veckan. Flyttar in på fredag men får nycklar om 30 minuter.
För ett år sedan hade de obundet för 399Kr i 12mån som jag tecknade. (Ingen bindningstid)
Nu 13 mån senare kunde jag hoppa på ett nytt erbjudande för 449Kr/mån i 6 månader.
https://www.telia.se/bredband/mobilt-bredband/telia-mobilt-bredband-obegraensad
Jag lever fortfarande på hoppet att kunna få fiber indraget även om det ser mörkt ut just nu.
Men binder jag mig 24 månader lär jag väl garanterat kunna beställa fiber i morgon. 😋
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 877 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 877 inlägg
Själv letade jag upp grävaren som fått jobbet på min ort och pratade lite. När han ändå höll på med det andra så grävde han min tomt samtidigt. Tog kanske 15 minuter extra och blev en god affär för båda parter. Jag hatar att gräva. Möjligen mer än något annat.MathiasS skrev: