125 492 läst ·
1 757 svar
125k läst
1,8k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
HejB Ben39 skrev:Sollentuna borde inte vara nåt problem med 5G .Fiber behövs inte normalt. Prova hastigheten man behöver alltid mindre än man tror
Enkelt, Investera inte i fiber börja med mobilt med 5g blir mer prisvärt och framförallrt flexibelt. Lite hål i nuvet att inte använda trådlöst med dagens tekniknivå.På Sikt kan du säkert få satellitavtal väldig tprisvärt som kommer att bli överlägset i vardagen för de som bor på landet som du gör i Sollentuna ....fiber lite "gammelteknik 2020 talet när trådlöst ersätter ledningsdragning,
Den som har goda kunskaper i telekom och radioteknik känner väl till att luftrummet är begränsat och att fiberteknik inte är passerat som kommunikationsmedium
Den som har fiberteknik till sin bostad har dessutom, med mobiltelefonen, två sätt att kommunicera med omvärlden
Vi ska inte blunda för att världsläget innebär att vi måste tänka på att kunna klara krislägen
Redigerat:
Jag kan känna om vårt WiFi hemma är på eller av. Tonåringarnas skrik känns i ryggmärgen...M merbanan skrev:Jag läste om någon som kunde känna att wifi-nätet var på eller av. Om denna egenskap kan kopplas till obehag så kan jag förstå el-överkänslighet. Dock så får man nog kombinera det med ytterliga åkommor för de mer problematiska fallen. Bara det att det hjälper även om man vet att det man tar är en placebo talar ju för att mycket sitter i huvet.
Nja.pacman42 skrev:
Ett av mobiloperatörernas stora problem är att runt 80-90% av användningen sker inomhus, samtidigt som det är svårt att få bra täckning inomhus annat än med de frekvensband som är den trånga resursen. Av denna orsak så kastas man över på andra frekvensband även när dessa har sämre signal, men tillräckligt bra signal för att du skall få en fungerande anslutning.
Detta gör att den som har bra internet en dag faktiskt kan få riktigt dåligt internet nästa dag, allt pga att förhållandena ändrats, kanske ett par nya grannar har flyttat in...
Både ja och nej på den ur min synvinkel.
Ja helt korrekt att mobilt internet svajar som en tall i kraftig vind.
MEN (alltid ett men)
Nej mobilt internet svajar extremt mycket mindre om man använder extern riktantenn (med 10-15dBi förstärkning som jag har)
Tom när det var halv storm ute och det var problem med fiber (fick veta av grannarna att de inte hade nån internet via sin fiber just då) så att hela grannskapet gick över till mobilt internet var det minsta lilla svajigt för mig med extern antenn.
Hörde senare av andra grannar att mobilt internet var bra direkt fibern försvann men sen blev det sämre och sämre. Troligen för att fler och fler gick temporärt över till det mobila.
Dock inte nått problem öht för min del.
Men det är klart ... skulle fler gå över till att köra med extern antenn , då skulle det nog bli mer svajigt för min del med. Fast varför skulle de göra det? hela området (förutom några få fastigheter) kör ju via fiber.
Så igen, det enda man kan göra är att prova 4/5G modem med extern antenn och se hur det blir för just en själv. Kostnad (för både modem och externa antenner) ca 3tusen(4G) / 7tusen (5G).M Marcus-AA skrev:
Men man ska vara medveten om att det är en chanstagning. Det kan ju vara så att det internet man får inte lever upp till de behov man har.
Om nu fiber finns i området och 4G/5G funkar bra så är det ju ett ypperligt tillfälle att skynda långsamt. Om 2-3år kanske det måste grävas på tomten av någon annan anledning och då kan man ju passa på att gräva för fiber då. Innan dess kan man ju ta fram en plan på hur allt skulle göras så man är redo om det blir aktuellt.nikasp skrev:
Sen kan man ju alltid kontakta nätägaren och säga att man är intresserad av att ansluta men att nuvarande pris är för dyrt. Om det är en kommersiell nätägare så finns det ju förhandlingsutrymme men troligtvis är det nog bäst att vänta ut dom tills det kommer en ny kampanj.
Du tog ju min poäng här, den som har sämst uppkoppling är förloraren. Men notera att du delar uppkoppling med mobiltelefonerna som operatören tjänar mer pengar på. En del operatörer ger därför mobilerna mer bandbredd än vad de ger till routrarna när det blir trångt i nätet.M MrDizzy skrev:Nja.
Både ja och nej på den ur min synvinkel.
Ja helt korrekt att mobilt internet svajar som en tall i kraftig vind.
MEN (alltid ett men)
Nej mobilt internet svajar extremt mycket mindre om man använder extern riktantenn (med 10-15dBi förstärkning som jag har)
Tom när det var halv storm ute och det var problem med fiber (fick veta av grannarna att de inte hade nån internet via sin fiber just då) så att hela grannskapet gick över till mobilt internet var det minsta lilla svajigt för mig med extern antenn.
Hörde senare av andra grannar att mobilt internet var bra direkt fibern försvann men sen blev det sämre och sämre. Troligen för att fler och fler gick temporärt över till det mobila.
Dock inte nått problem öht för min del.
Men det är klart ... skulle fler gå över till att köra med extern antenn , då skulle det nog bli mer svajigt för min del med. Fast varför skulle de göra det? hela området (förutom några få fastigheter) kör ju via fiber.
Så igen, det enda man kan göra är att prova 4/5G modem med extern antenn och se hur det blir för just en själv. Kostnad (för både modem och externa antenner) ca 3tusen(4G) / 7tusen (5G).
Men man ska vara medveten om att det är en chanstagning. Det kan ju vara så att det internet man får inte lever upp till de behov man har.
Redigerat:
Helt omöjligt att veta ens om man läser det finstilta i kontraktet. Den dag det inte längre fungerar så får man hitta ett alternativ. Som jag gjorde när mitt jobbabonnemang på Telenor blev oanvändbart för möten i bilen pga deras sätt att använda sig av 5G. De hade inte kontinuerlig 5G täckning mellan cellerna, så mängden cellbyten och byten mellan 4G och 5G gjorde att jag fick stänga av 5G.
Sedan beställde jag ett nytt sim-kort från Telia och det är definitivt ett byte jag inte har ångrat. Man må få fler gigabyte data via Telenor för samma peng, men om man ändå inte kan göra slut på dem pga dålig täckning, vad är då det värt?
Sedan beställde jag ett nytt sim-kort från Telia och det är definitivt ett byte jag inte har ångrat. Man må få fler gigabyte data via Telenor för samma peng, men om man ändå inte kan göra slut på dem pga dålig täckning, vad är då det värt?
Samtidigt: eluttag -> sladd = lampan lyser, kan ses som en elektroniskt krets vars primära syfte är att få den elektriska lampan att lysa men, samtidigt har den som sitt sekundärt fenomen att genererar ett elektromagnetiska spänningsfält - det är inget vi kan komma ifrån. I ett samhälle som allt mer drivs av el ökar också omvänt magnetfältens antal. Det här kan man ju grotta ner sig i och tala om hur länge som helst. Avstår då tråden annats flippar ut.M merbanan skrev:Jag läste om någon som kunde känna att wifi-nätet var på eller av. Om denna egenskap kan kopplas till obehag så kan jag förstå el-överkänslighet. Dock så får man nog kombinera det med ytterliga åkommor för de mer problematiska fallen. Bara det att det hjälper även om man vet att det man tar är en placebo talar ju för att mycket sitter i huvet.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 277 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 277 inlägg
Allergi är det iaf inte definitionsmässigt. Visst finns det individer som påstår sig vara känsliga för magnetfält, någon som byggde hus i Husdrömmar markerade ”Curry-linjer” på tomten och anpassade huset efter det…Jerka63 skrev:
Man ska absolut ta stålningen på allvar. Har lärt känna en del el-överkänsliga och undrar samtidigt om det är el-allergin som spökar eller något annat (diagnos?) eller? Har jobbat i Telekombranschen i när den exploderade (slutat av 90) och mer eller minde bott i serverhallar, aldrig känt något, Individuellt?
För de som säger sig vara känsliga för strålning borde fiber vara 👍 och trådlöst/4/5G 👎. Så vitt jag vet har dock man aldrig lyckats bevisa någon form av el/magnetfältskänslighet i blindtester…
Sollentuna hade fast pris på 18k för 3 år sedan för att dra in fiber. Vi köpte hus utan fiber och de löste det snabbt. De har lagt fiber överallt nästan i gatan, redo att dras sista biten
Är de debattsugen? Jag kan antal den motsatta hållning, även om jag personligen möjligen lutar mer åt ditt håll. Risken finns dock att ytterliga en intressant tråd totalhavererar!KristinaRT skrev:
Allergi är det iaf inte definitionsmässigt. Visst finns det individer som påstår sig vara känsliga för magnetfält, någon som byggde hus i Husdrömmar markerade ”Curry-linjer” på tomten och anpassade huset efter det…
För de som säger sig vara känsliga för strålning borde fiber vara 👍 och trådlöst/4/5G 👎. Så vitt jag vet har dock man aldrig lyckats bevisa någon form av el/magnetfältskänslighet i blindtester…
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 277 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 277 inlägg
Jag tror det gör sig bättre i en egen tråd, men det kan vara en aspekt som är viktig för vissa i diskussionen om fiber vs trådlöst….Jerka63 skrev: