Vi i mobil branschen brukar prata om att det kan räcka med att du vrider på huvudet för att signalstyrkan skall falla som en sten. Eller att det kör förbi en lastbil. Eller att...

Man kan också notera att kraftigt regn eller snöfall kan göra att täckningen försämras ordentligt.

Eller som jag skrev tidigare i tråden, lokala förutsättningar med eko gjorde att mina föräldrars sommarstuga inte har vettig mobiltäckning. Grannarna hundra meter bort har jättebra mottagning, men där mina föräldrars stuga ligger så är det helt omöjligt under sommarhalvåret.

Edit: att det bara är sommarhalvåret beror på att de mobiler med sämst mottagning kommer att få mycket mindre del av de tillgängliga resurserna inform av bitrate (de får även mindre del av resurserna i radion, men inte lika illa där). Det leder till att det vid congestion i nätet är dessa användare med dålig signalstyrka som drabbas hårdast.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Tyvärr inte, då det bara ger en grov bild av ungefärliga förutsättningar för respektive operatör. De fysiska förutsättningarna mellan master/basstationer och platsen du finns på påverkar i kombination med avstånd och vilka frekvensband som operatörerna kan använda sig av. Så inom ett fint markerat område som visas i dina länkar kan det skilja mellan två fastigheter, allt från perfekt till oanvändbart.
Jo, jag har "lite" erfarenhet utifrån tidigare arbete.😉 Du kan söka i forumet då vi är flera som skrivit spaltmeter om hur radio/mobilkommunikationen fungerar i praktiken och i många trådar under åren.😇
Sant i och för sig...Eller så flyttar man runt routern i huset och mäter, tills man hittar rätt ställe. Alla vill inte heller ha WIFI (Strålningen). Själv kör jag TP-kabel i stan (ingen router utan direkt från patchpanel) och WIFI på landet. Fungerar i stort sätt lika bra.

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Jerka63 Jerka63 skrev:
Sant i och för sig...Eller så flyttar man runt routern i huset och mäter, tills man hittar rätt ställe. Alla vill inte heller ha WIFI (Strålningen). Själv kör jag TP-kabel i stan (ingen router utan direkt från patchpanel) och WIFI på landet. Fungerar i stort sätt lika bra.
Som jag var inne på tidigare, det krävs att det är bra förhållanden ändå. I sommarstugan jag skrev om fungerade det inte ens att hissa upp routern i flaggstången, riktantenn fungerade inte heller.

De nya band som kommer för att öka bandbredden kommer inte att gå igenom väggar och skog, det krävs "line of sight". Bor man det minsta lantligt så kommer man inte att hjälpas av dem heller.

Du underskattar problemet grovt. Och som jag skrev, jag jobbar med detta...

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
Jerka63 Jerka63 skrev:
FullHD kräver också mer av grafikkortet än lägre upplösningar. Fler pixlar måste renderas = högre GPU-belastning.
Annars FullHD (1080p) kräver minst 5–10 Mbps ca 1,5–3 GB/timme 4K (UHD) Minst 15–25 Mbps ca 7–15 GB/timme. Ingen jätte bandbredd krävs egentligen, men mängden i längden. Sedan beror det på om streamningstjänsten buffrar (Netflix) vilket gör att det inte spelar någon roll om nätet går ner lite. Värre med MAX (HBO).
Precis och när vi "tittade" på att skicka ljud/bild i form av "TV" över IP och Internet, var nog i början av -97, utifrån utveckling av produkter/system så skiljer det mot vad man har för kapacitet/prestandabehov idag för tjänsterna mot vad vi räknade på för snart 30 år sedan.😉
Därav min tidigare notering "Utvecklingen går nog i riktning att trafiken fortsätter att öka".

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jerka63 Jerka63 skrev:
Sant, och utifrån vi har nästan fem miljoner hushåll som kan ha olika förutsättningar, går det inte att generalisera. Har fått hjälpa till hos bekanta att pussla mellan operatörer, master och frekvensband där bästa resultat haft stora variationer av kapacitet/prestanda, trots att de låg nära varandra med resultat av 120Mbits/s till 8-9Mbit/s mobilt nedströms.

Jerka63 Jerka63 skrev:
Vill du inte ha strålning så är det fiber som gäller...

• Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Sant, och utifrån vi har nästan fem miljoner hushåll som kan ha olika förutsättningar, går det inte att generalisera. Har fått hjälpa till hos bekanta att pussla mellan operatörer, master och frekvensband där bästa resultat haft stora variationer av kapacitet/prestanda, trots att de låg nära varandra med resultat av 120Mbits/s till 8-9Mbit/s mobilt nedströms.
Intressant. Lite kuriosa: i vårt område (som är ett av landets minst strålutsatta) har samlats el-överkänsliga (går runt och mäter - lite knepiga människor, kanske?) så har vi haft problem med alla operatörer utom just 3, av någon anledning. Alla har installerat fiber men vi avstod.

När jag kopplar upp mig finns en enda router (förutom vår egna) i stan hur många som helst. Om man är rädd för strålning och kör fiber, varför då ha en loka trådlös router hemma? Kan antalet eller frånvaron av trådlösa routrar spela en roll tror du, för bandbredden och stabiliteten alltså?

K karlmb skrev:
Vill du inte ha strålning så är det fiber som gäller...
Man ska absolut ta stålningen på allvar. Har lärt känna en del el-överkänsliga och undrar samtidigt om det är el-allergin som spökar eller något annat (diagnos?) eller? Har jobbat i Telekombranschen i när den exploderade (slutat av 90) och mer eller minde bott i serverhallar, aldrig känt något, Individuellt?

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Jerka63 Jerka63 skrev:
Intressant. Lite kuriosa: i vårt område (som är ett av landets minst strålutsatta) har samlats el-överkänsliga (går runt och mäter - lite knepiga människor, kanske?) så har vi haft problem med alla operatörer utom just 3, av någon anledning. Alla har installerat fiber men vi avstod.

När jag kopplar upp mig finns en enda router (förutom vår egna) i stan hur många som helst. Om man är rädd för strålning och kör fiber, varför då ha en loka trådlös router hemma? Kan antalet eller frånvaron av trådlösa routrar spela en roll tror du, för bandbredden och stabiliteten alltså?
Jag har aldrig funderat över strålning annat än när jag hade ett arbete på ett kärnkraftverk.
Arbetade tidigt 80-tal med system hos Ericsson, då NMT, men också privata liknande radiolösningar bl.a. för TaxiStockholm och då datatrafik över analogt radionät.
Vid kärnkraftverket fanns ett eget mobilnät med i princip 100% täckning oberoende av plats och mängder med basstationer xx st och mångfalt flera antenner. Men här reglerade man effekterna i mobiler/basstation utifrån att undvika störning av produktionsmiljö.
Så jag har aldrig funderat eller sett risker i radiokommunikation, sedan så var man ju restriktiv i närheten av stora sändare men bara i dess absoluta fysiska närhet av sändarutrustningen.

Sollentuna borde inte vara nåt problem med 5G .Fiber behövs inte normalt. Prova hastigheten man behöver alltid mindre än man tror
jonmo jonmo skrev:
Intressant, flyttar in i fiberlöst hus om en vecka. Vilket abonnemang har ni?
Enkelt, Investera inte i fiber börja med mobilt med 5g blir mer prisvärt och framförallrt flexibelt. Lite hål i nuvet att inte använda trådlöst med dagens tekniknivå.På Sikt kan du säkert få satellitavtal väldig tprisvärt som kommer att bli överlägset i vardagen för de som bor på landet som du gör i Sollentuna ....fiber lite "gammelteknik 2020 talet när trådlöst ersätter ledningsdragning,

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
rakt09 och 6 till
  • Laddar…
B Ben39 skrev:
Sollentuna borde inte vara nåt problem med 5G .Fiber behövs inte normalt. Prova hastigheten man behöver alltid mindre än man tror

Enkelt, Investera inte i fiber börja med mobilt med 5g blir mer prisvärt och framförallrt flexibelt. Lite hål i nuvet att inte använda trådlöst med dagens tekniknivå.På Sikt kan du säkert få satellitavtal väldig tprisvärt som kommer att bli överlägset i vardagen för de som bor på landet som du gör i Sollentuna ....fiber lite "gammelteknik 2020 talet när trådlöst ersätter ledningsdragning,
Bara sluta.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Indraget internet i kabel är väldigt bra.

Det är alldeles för slitsamt och opraktiskt att sitta på sotarbryggan på taket varje gång man skall använda internet. Även om det påstås vara "modernt" och ett "framsteg".

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
B Ben39 skrev:

Okunnigt trams. Tröttsamt.

/M

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Ett av mobiloperatörernas stora problem är att runt 80-90% av användningen sker inomhus, samtidigt som det är svårt att få bra täckning inomhus annat än med de frekvensband som är den trånga resursen. Av denna orsak så kastas man över på andra frekvensband även när dessa har sämre signal, men tillräckligt bra signal för att du skall få en fungerande anslutning.

Detta gör att den som har bra internet en dag faktiskt kan få riktigt dåligt internet nästa dag, allt pga att förhållandena ändrats, kanske ett par nya grannar har flyttat in...

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Jerka63 Jerka63 skrev:
Man ska absolut ta stålningen på allvar. Har lärt känna en del el-överkänsliga och undrar samtidigt om det är el-allergin som spökar eller något annat (diagnos?) eller?
Jag läste om någon som kunde känna att wifi-nätet var på eller av. Om denna egenskap kan kopplas till obehag så kan jag förstå el-överkänslighet. Dock så får man nog kombinera det med ytterliga åkommor för de mer problematiska fallen. Bara det att det hjälper även om man vet att det man tar är en placebo talar ju för att mycket sitter i huvet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.