125 491 läst ·
1 757 svar
125k läst
1,8k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Fast det gör dom väl ändå. Operatörer som Telia, Telenor och Tre investerar stort i att förbättra täckning och kapacitet, särskilt i norra Sverige och längs större vägar och järnvägar. Telia rapporterar att deras 5G-nät täcker 95 % av Sveriges befolkning och fortsätter att expandera. Man förbereder för 6G som ska rullas ut 2030. Operatörer hanterar detta genom att bygga fler master, använda småceller, uppgradera teknologi, optimera frekvenser och styra trafik. I Sverige är utbyggnaden av 5G och småceller särskilt viktiga lösningar, har jag läst mig till. Har haft fiber och vet att det är stabilt och bra men tvivlar ändå att jag t ex i min livstid kommer sakna det eller ångra en installation.K karlmb skrev:Det finns inga förbättringar av bandbredd i etern i sikte. Fysiken sätter gränserna där och som beskrivits ligger det på max ofta redan idag.
I de fall det inte gör det så beror det på låg trafik i grannskapet och nära till basstationer.
Trängsel som alltså kan alltså drastiskt förändras på kort tid.
Vad gör de menar du? Tänjer på fysikens lagar?G Ganescha skrev:Fast det gör dom väl ändå. Operatörer som Telia, Telenor och Tre investerar stort i att förbättra täckning och kapacitet, särskilt i norra Sverige och längs större vägar och järnvägar. Telia rapporterar att deras 5G-nät täcker 95 % av Sveriges befolkning och fortsätter att expandera. Man förbereder för 6G som ska rullas ut 2030. Operatörer hanterar detta genom att bygga fler master, använda småceller, uppgradera teknologi, optimera frekvenser och styra trafik. I Sverige är utbyggnaden av 5G och småceller särskilt viktiga lösningar, har jag läst mig till. Har haft fiber och vet att det är stabilt och bra men tvivlar ändå att jag t ex i min livstid kommer sakna det eller ångra en installation.
Att det byggs kanske fler basstationer etc förekommer naturligtvis, men om det inte är ute på landet med få grannar så når man snart max bandbredd iaf.
Vilken konstig diskussion, ni har ju fel båda två.
Idag finns det relativt mycket kapacitet i de nordiska mobilnäten. Det varierar lite mellan operatörerna men det finns fortfarande spektrum från 2g/3g att ta i bruk och senare kommer man kunna avlasta näten på ännu högre frekvenser.
Men…..trenden runt ökande datatrafik är tydlig sedan länge och man kommer behöva använda alla trix i boken för att vidhålla hög prestanda i näten.
Idag finns det relativt mycket kapacitet i de nordiska mobilnäten. Det varierar lite mellan operatörerna men det finns fortfarande spektrum från 2g/3g att ta i bruk och senare kommer man kunna avlasta näten på ännu högre frekvenser.
Men…..trenden runt ökande datatrafik är tydlig sedan länge och man kommer behöva använda alla trix i boken för att vidhålla hög prestanda i näten.
Ha ha ... Har exakt samma erfarenhet. Har 3 som leverantör (bäst i området - har testat alla) Vi har 4G obegränsat för några hundringar i månaden har videomöten, streama osv - inga problem. Kör en äldre Huawei simrouter (blanda de första kom) Fungerar klockrent.T Thomas-- skrev:Svar ja. Vi har fiber indraget både i vår permanentbostad och på landet, men använder det inte. Både jag och min fru jobbar hemifrån har videomöten etc inga problem. Det finns väldigt få användingsområden där fiber är relevant. Vi har 4G obegränsad data för 299kr/min och vi kan ta med det till landet. (Att ha fiber både hemma och i fritidshuset kostade det tredubbla.) I stan (bor i Skarpnäck) får jag aldrig under 100Mbits ner och ungefär 30 Mbits upp men oftast mycket högre. På landet var det sämre, där fick vi inte tillräckligt bra mottagning i höghastighetsbanden, men med en riktantenn fick vi in LTE Band 3 även där och fick strax under de värden vi har i stan.
Ps. 5G och 4G är inte så relevant utan bara marknadsföringsnamn. Både 4G och 5G är en massa olika frekvansband där de långsammaste är värdelösa för dina ändamål. Mät med en trådlös router vad du har för styrka på något av höghastighetsbanden där huset står. Ett RSSI värde på 75 dB eller bättre så kommer det gå bra. Med en riktantenn kan du förbättra RSSI värdet med upp till ca 15 dB som mest om det skulle behövas, men behövs antagligen inte i Sollentuna.
Meningslöst att jämföra enskilda hushåll hur radio/mobil uppkoppling fungerar och det finns knappt fem miljoner hushåll med olika förutsättningar.
Plats, antal uppkopplade, avstånd mast, "berg o dal förhållande och mycket mera påverkar.
Så kontentan med mobilt blir kan fungera mycket bra och på en glidande skala inte alls.
Jo, jag har både fiberansluten fastighet och en mobiluppkopplad, det är inte jämförbart för vår del.
Plats, antal uppkopplade, avstånd mast, "berg o dal förhållande och mycket mera påverkar.
Så kontentan med mobilt blir kan fungera mycket bra och på en glidande skala inte alls.
Jo, jag har både fiberansluten fastighet och en mobiluppkopplad, det är inte jämförbart för vår del.
Så var det i torpet men i Sollentuna är det förberett att koppla på sig. Vi betalade 18500 kr 2016 i nuvarande hus. Nu när vi flyttar 350 meter fågelvägen så är det bara att gräva fram till tomtgräns och koppla in sig för 24000 kr 9 år senare.MultiMan skrev:
Ja, jag som är fattig men kommer bo här resten av livet, lånade pengar för att kunna gräva fiber för två år sedan. Avbetalt nu och värt varenda extra räntekrona. De flesta andra här tackade nej, och därmed grävdes det ingen kanalisation längs vägarna till de husen, så alla som kommer hit kommer få betala brutalt mycket mer eftersom man måste gräva kilometersvis från närmaste anslutningspunkter. Har skrivit om detta ett antal gånger.
De flesta kör 4G/5G och tycker det är ok att långfilmen eller sportsändningen, särskilt kvällstid, får upplösningen 480p för att bandbredden inte räcker, eller andra störningar. Utbildningsnivån här är inte särskilt hög här, och många tror att det är så det är med internet, att det är normalt. Har försökt utbilda utan framgång och när man har grannar som tror jorden är platt och att vacciner är till för att spåra befolkningen med nanorobotar, ja, då är det kanske inte så konstigt.
De med lite högre krav men ändå för snåla har köpt så kallad "luftfiber" som numera kostar 8000 om du ska ha egen direktkanal till masten. Det fungerar hyfsat för det mesta, men har mycket mer störningar än fiber. Jag känner folk med både och här och pejlar läget ibland. Deras billigare abb idag går via vanliga mobilnätet, utan några garantier.
Tro mig, jobbat sedan 1998 inom IT och jag tolererar inte om jag upplever att det laggar som barnen säger. Jag märker inte något sådant ens med 4G-uppkoppling, har möjligen hänt att jag stängt av video i Zoom/Teams-möten men inte så att nåt hackar och segar. Jag lovar att återkomma efter en månad med 5G.MathiasS skrev:
Jag tror inte jag gör något mer "krävande" än vad du gör, men tex i alla webapplikationer där det görs hundratals requests på varje sida så märks svarstider/latency och givetvis bidrar långsam nedladdning till än sämre upplevd prestanda också, även om inte filen är stor. Det märks när du öppnar filhanteraren och bläddrar runt, öppnar och stänger filer.
Det märks när jag surfar här eller på andra ställen och det märks när jag tittar på youtube (tid att öppna ett klipp, tid att spola fram eller bakåt).
Nu på förmiddagen fick jag precis känslan att det gick lite segt här vid skrivbordet och mycket riktigt så var det en switch som behövde startas om (speedtest visade 90Mbit och efter omstart 848). Mot jobbet får jag ut cirka 6-700Mpbs via VPN så det går mycket snabbare att sitta hemma än att köra via wifi på kontoret. Eller via 5G på kontoret för all del (även om det rätt ofta är bättre än wifi).
Känner man att dessa saker inte märks - var glad för det! Man blir ju inte på bättre humör av att distraheras av sega svarstider hela tiden....
Samtidigt kommer det nå en gräns när folk är nöjda, bra nog så att säga.. när det kanske finns bättre upplösning, men folk bryr sig(/använder) inte.MathiasS skrev:
Vilken konstig diskussion, ni har ju fel båda två.
Vet inte om det är 4k eller 8k som video kan vara uppe i nuförtiden, själv märker jag ingen större skillnad över 720 ens...det är bra nog, jag ser vad som visas med fullt tillräckliga detaljer, ögonen blir inte bättre med åldern ändå.
Datatrafiken kommer såklart öka, men tror också att ökningen på sikt kommer att plana ut en del.
Jaja..namnbyte skrev:
Samtidigt kommer det nå en gräns när folk är nöjda, bra nog så att säga.. när det kanske finns bättre upplösning, men folk bryr sig(/använder) inte.
Vet inte om det är 4k eller 8k som video kan vara uppe i nuförtiden, själv märker jag ingen större skillnad över 720 ens...det är bra nog, jag ser vad som visas med fullt tillräckliga detaljer, ögonen blir inte bättre med åldern ändå.
Datatrafiken kommer såklart öka, men tror också att ökningen på sikt kommer att plana ut en del.
Utvecklingen går nog i riktning att trafiken fortsätter att öka, vi har sett det historiskt att SD blev HD som blev FullHD och så fortsätter det vidare ytterligare. Och som du noterar inget man bryr sig om, men inte heller kan välja då det slutar sändas med lägre kvalite. Idag rullar en vanlig IPTV-sändning hos oss med runt 10Mbit/s.namnbyte skrev:
Men egentligen har det ingen betydelse då man väljer vad man behöver och tycker är rimlig kostnad.
Som jag noterat tidigare har vi fiberanslutning, mobilt bredband och två mobilabonnemang med obegränsad datamängd, det ska vara enkelt och störningsfritt, dvs vilket också är värt några extra kronor i månaden.
Så för oss är det både fiber och mobilt.
Jaha... Annars är det bara att kolla i ditt område:A AndersS skrev:Meningslöst att jämföra enskilda hushåll hur radio/mobil uppkoppling fungerar och det finns knappt fem miljoner hushåll med olika förutsättningar.
https://www.tele2.se/tackningskarta
https://www.telenor.se/support/drif...-och-mobilt-bredband/mobiltackning-i-sverige/
https://www.telia.se/support/tackningskarta
https://www.tre.se/varfor-tre/tackning/tackningskarta
Tyvärr inte, då det bara ger en grov bild av ungefärliga förutsättningar för respektive operatör. De fysiska förutsättningarna mellan master/basstationer och platsen du finns på påverkar i kombination med avstånd och vilka frekvensband som operatörerna kan använda sig av. Så inom ett fint markerat område som visas i dina länkar kan det skilja mellan två fastigheter, allt från perfekt till oanvändbart.Jerka63 skrev:
Jo, jag har "lite" erfarenhet utifrån tidigare arbete.😉 Du kan söka i forumet då vi är flera som skrivit spaltmeter om hur radio/mobilkommunikationen fungerar i praktiken och i många trådar under åren.😇
FullHD kräver också mer av grafikkortet än lägre upplösningar. Fler pixlar måste renderas = högre GPU-belastning.A AndersS skrev:Utvecklingen går nog i riktning att trafiken fortsätter att öka, vi har sett det historiskt att SD blev HD som blev FullHD och så fortsätter det vidare ytterligare. Och som du noterar inget man bryr sig om, men inte heller kan välja då det slutar sändas med lägre kvalite. Idag rullar en vanlig IPTV-sändning hos oss med runt 10Mbit/s.
Men egentligen har det ingen betydelse då man väljer vad man behöver och tycker är rimlig kostnad.
Som jag noterat tidigare har vi fiberanslutning, mobilt bredband och två mobilabonnemang med obegränsad datamängd, det ska vara enkelt och störningsfritt, dvs vilket också är värt några extra kronor i månaden.
Så för oss är det både fiber och mobilt.
Annars FullHD (1080p) kräver minst 5–10 Mbps ca 1,5–3 GB/timme 4K (UHD) Minst 15–25 Mbps ca 7–15 GB/timme. Ingen jätte bandbredd krävs egentligen, men mängden i längden. Sedan beror det på om streamningstjänsten buffrar (Netflix) vilket gör att det inte spelar någon roll om nätet går ner lite. Värre med MAX (HBO).