125 491 läst ·
1 757 svar
125k läst
1,8k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 877 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 877 inlägg
Ja, jag som är fattig men kommer bo här resten av livet, lånade pengar för att kunna gräva fiber för två år sedan. Avbetalt nu och värt varenda extra räntekrona. De flesta andra här tackade nej, och därmed grävdes det ingen kanalisation längs vägarna till de husen, så alla som kommer hit kommer få betala brutalt mycket mer eftersom man måste gräva kilometersvis från närmaste anslutningspunkter. Har skrivit om detta ett antal gånger.
De flesta kör 4G/5G och tycker det är ok att långfilmen eller sportsändningen, särskilt kvällstid, får upplösningen 480p för att bandbredden inte räcker, eller andra störningar. Utbildningsnivån här är inte särskilt hög här, och många tror att det är så det är med internet, att det är normalt. Har försökt utbilda utan framgång och när man har grannar som tror jorden är platt och att vacciner är till för att spåra befolkningen med nanorobotar, ja, då är det kanske inte så konstigt.
De med lite högre krav men ändå för snåla har köpt så kallad "luftfiber" som numera kostar 8000 om du ska ha egen direktkanal till masten. Det fungerar hyfsat för det mesta, men har mycket mer störningar än fiber. Jag känner folk med både och här och pejlar läget ibland. Deras billigare abb idag går via vanliga mobilnätet, utan några garantier.
De flesta kör 4G/5G och tycker det är ok att långfilmen eller sportsändningen, särskilt kvällstid, får upplösningen 480p för att bandbredden inte räcker, eller andra störningar. Utbildningsnivån här är inte särskilt hög här, och många tror att det är så det är med internet, att det är normalt. Har försökt utbilda utan framgång och när man har grannar som tror jorden är platt och att vacciner är till för att spåra befolkningen med nanorobotar, ja, då är det kanske inte så konstigt.
De med lite högre krav men ändå för snåla har köpt så kallad "luftfiber" som numera kostar 8000 om du ska ha egen direktkanal till masten. Det fungerar hyfsat för det mesta, men har mycket mer störningar än fiber. Jag känner folk med både och här och pejlar läget ibland. Deras billigare abb idag går via vanliga mobilnätet, utan några garantier.
Det är precis det som är problemet. En fastighetsägare tror han är smart när han skippar en invesgring på 20-30' och han själv eller efterkommande är dömda att lösa problemet förr eller senare iaf.KristinaRT skrev:
Nu är jag kanske biased men jag upplever att fiber är en sådan sak där man får en chans och tar man den inte är det ganska kört. När de är i området med maskiner och personal blir det ju de mest optimala förutsättningarna och därmed pris. Har man tur gräver de fiber till tomtgräns, har man otur gör de inte det…
Klart man kan gräva i efterhand, men baserat på trådar här på BH kan det bli hur dyrt som helst. Tycker man 10-20 000 kr är för mycket lär man ju inte gilla 30, 40 eller 50 000 kr.
Och det suger ju extra mycket om man inser i efterhand att man nog borde dragit in fiber och ”tvingas” göra det till en högre kostnad senare..
Känns lite som folk som inte isolerar husen eller byter taket för att de tror det är onödigt. Någon vidare analys gör aldrig utan de har hört att det funkar bra med mobilnätet.MultiMan skrev:
Ja, jag som är fattig men kommer bo här resten av livet, lånade pengar för att kunna gräva fiber för två år sedan. Avbetalt nu och värt varenda extra räntekrona. De flesta andra här tackade nej, och därmed grävdes det ingen kanalisation längs vägarna till de husen, så alla som kommer hit kommer få betala brutalt mycket mer eftersom man måste gräva kilometersvis från närmaste anslutningspunkter. Har skrivit om detta ett antal gånger.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 277 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 277 inlägg
Så kan det så klart vara, hos oss har det inte dykt upp varken erbjudande eller tekniker på de 10 år som gått sedan fibergrävningen, men det kan ju variera.G Ganescha skrev:Fast majoriteten som aktivt har valt bort fibern är nöjda med sitt val och möjligheten att använda 5G nätet istället. Möjligt att det kanske blir svårare att sälja sitt hus om man behöver flytta, kanske. När vi köpte det nuvarande så brydde jag mig inte om det fanns fiber eller ej, kollade täckningen bara på visningen så va saken biff.
Har själv kört 4G enbart i 6 år nu, 2 olika hus och har i 99% varit toppen nöjd.
Nu vet jag att Telia gräver och installerar i efterhand här om man vill för samma pris som grannskapet fick betala när det va nytt, en gång om året så dyker det upp ett erbjudande i från dem med än billigare pris. Kanske man slår till i år bara för att…
De som valt bort det har nog inte valt bort det för att de kan köra 3/4G utan för att de inte brydde sig om uppkoppling eller tyckte det var för dyrt
Man är nöjd tills man kommer på att man varit korkad.KristinaRT skrev:
Så kan det så klart vara, hos oss har det inte dykt upp varken erbjudande eller tekniker på de 10 år som gått sedan fibergrävningen, men det kan ju variera.
De som valt bort det har nog inte valt bort det för att de kan köra 3/4G utan för att de inte brydde sig om uppkoppling eller tyckte det var för dyrt
Jag tror inte jag gör något mer "krävande" än vad du gör, men tex i alla webapplikationer där det görs hundratals requests på varje sida så märks svarstider/latency och givetvis bidrar långsam nedladdning till än sämre upplevd prestanda också, även om inte filen är stor. Det märks när du öppnar filhanteraren och bläddrar runt, öppnar och stänger filer.nikasp skrev:
Jag jobbar numer som projektledare så rätt lite hands-on, både jag och sambon kör liknande inom finansiell IT så hamrar loss mycket i JIRA och Confluence m.m. och kör mycket Teams och Zoom-möten. Det har funkat mycket bra även heldagar via telefonen och mobilt 4G när jag varit på språng. Det händer att jag flyttar filer på några hundra MB men ovanligt och jag märker absolut ingen fördröjning när jag jobbar. Vad är det specifikt som du märker fördröjningar i?
Det märks när jag surfar här eller på andra ställen och det märks när jag tittar på youtube (tid att öppna ett klipp, tid att spola fram eller bakåt).
Nu på förmiddagen fick jag precis känslan att det gick lite segt här vid skrivbordet och mycket riktigt så var det en switch som behövde startas om (speedtest visade 90Mbit och efter omstart 848). Mot jobbet får jag ut cirka 6-700Mpbs via VPN så det går mycket snabbare att sitta hemma än att köra via wifi på kontoret. Eller via 5G på kontoret för all del (även om det rätt ofta är bättre än wifi).
Känner man att dessa saker inte märks - var glad för det! Man blir ju inte på bättre humör av att distraheras av sega svarstider hela tiden....
Och nu har du ändå inte nämnt 4k-streams på flera enheter.MathiasS skrev:
Jag tror inte jag gör något mer "krävande" än vad du gör, men tex i alla webapplikationer där det görs hundratals requests på varje sida så märks svarstider/latency och givetvis bidrar långsam nedladdning till än sämre upplevd prestanda också, även om inte filen är stor. Det märks när du öppnar filhanteraren och bläddrar runt, öppnar och stänger filer.
Det märks när jag surfar här eller på andra ställen och det märks när jag tittar på youtube (tid att öppna ett klipp, tid att spola fram eller bakåt).
Nu på förmiddagen fick jag precis känslan att det gick lite segt här vid skrivbordet och mycket riktigt så var det en switch som behövde startas om (speedtest visade 90Mbit och efter omstart 848). Mot jobbet får jag ut cirka 6-700Mpbs via VPN så det går mycket snabbare att sitta hemma än att köra via wifi på kontoret. Eller via 5G på kontoret för all del (även om det rätt ofta är bättre än wifi).
Känner man att dessa saker inte märks - var glad för det! Man blir ju inte på bättre humör av att distraheras av sega svarstider hela tiden....
finns en risk i allt men med ökade investeringar och alternativa teknologier arbetar operatörer aktivt för att möta efterfrågan, kommer enbart bli bättre. Vi har hitintills enbart sätt förbättringar och tvivlar på att några försämringar kommer ske.K karlmb skrev:
Det kanske är mer intressant vad du får som minst, än vad du får som mest?M mrbure skrev:
Och bor du i villa i söderort har du nästan garanterat Telias Öppenfiber från början och kan göra ett operatörsbyte så du slipper de 800kr i månaden. 1000/1000 fiber för 379 smakar mycket bättre än 349 för mobilt bredband, om man inte har behov av att ta det med sig förstås
Det finns inga förbättringar av bandbredd i etern i sikte. Fysiken sätter gränserna där och som beskrivits ligger det på max ofta redan idag.G Ganescha skrev:
I de fall det inte gör det så beror det på låg trafik i grannskapet och nära till basstationer.
Trängsel som alltså kan alltså drastiskt förändras på kort tid.