125 490 läst ·
1 757 svar
125k läst
1,8k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Fiber har en hög startkostnad om man skall ansluta sig själv enbart. Ansluter man sig när andra gör det så får man ofta ned kostnaden. Jag betalade i slutänden 5500kr för min fiber. De som ansluter sig idag betalar 28000kr.jonmo skrev:
Det är jag helt med på. Det jag undrar är hur man ska gå vidare om man står med ett hus som inte har fiber och andra har anslutit sig. Jag ser ingen anledning att gräva in fiber innan man uttömt möjligheterna till trådlöst.pacman42 skrev:
Det kan du absolut. Se bara till att du får det gjort till rimligt pris och väntetid den dagen du ger upp.jonmo skrev:
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 277 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 277 inlägg
Bor i ett område där de flesta har fiber (och där det inte är indraget det framdraget) och de allra flesta hushåll använder det.
Fick fel på närverket inne i huset för något år sedan och det fungerade smärtfritt med 4G/5G någon dag tills vi fixat det. Men i höstas gnagde en mus av en stor kabel i ett internetskåp i området och plötsligt körde massor av människor trådlöst en vecka, och jäklar vilken sänkning i hastighet det blev….
Visst fungerade det, men inte för streaming eller videomöten. Lite handikappande, och vi var alls väldigt glada när de hittade felet och fixade musskadan.
Fick fel på närverket inne i huset för något år sedan och det fungerade smärtfritt med 4G/5G någon dag tills vi fixat det. Men i höstas gnagde en mus av en stor kabel i ett internetskåp i området och plötsligt körde massor av människor trådlöst en vecka, och jäklar vilken sänkning i hastighet det blev….
Visst fungerade det, men inte för streaming eller videomöten. Lite handikappande, och vi var alls väldigt glada när de hittade felet och fixade musskadan.
Skulle också vilja veta mer konkret. Just nu så ska vi testa 5G dunjacka inte orkar lägga 27000 kr plus en helg att gräva ner kabelrör med minigrävare och sen ha en ful skaftväg ett par år. Visst är fiber dubderstabilt men jag ångrar det i torpet, hade räckt med nån stugbredband. Omöjligt att komma under 329 kr/mån trots extremt låga krav där.jonmo skrev:
Det värsta jag kan se komma är om streaming drar sjukt mycket och barnen plus vi ska kolla högupplöst kanske tre stycken samtidigt och/eller att sonen blir gamer och petig med latency. Återkommer när jag testat. Hoppas vara uppkopplad sent nästa vecka!
Mina föräldrar hade inget fungerande bredband alls (trots takmonterad riktantenn) i sin sommarstuga innan de drog in fiber. Jag kollade häromdagen på täcknings kartan för området och det finns fortfarande en fläck med mycket sämre mottagning där de har sommarstugan. Den ligger på nakna berghällar med hög järnhalt (rostbruna) och det har nog med det att göra. Fibern i sig var rätt dyr. Men sedan fick de en tjänsteleverantör för sommarstugor som bara garanterar 10 Mbps, där man kan välja att höja hastigheten en månad åt gången om man vill. Det blev inte alls särskilt dyrt. De behöver inte mer än 10 Mbps ändå om inte barnbarnen hälsar på...nikasp skrev:
Skulle också vilja veta mer konkret. Just nu så ska vi testa 5G dunjacka inte orkar lägga 27000 kr plus en helg att gräva ner kabelrör med minigrävare och sen ha en ful skaftväg ett par år. Visst är fiber dubderstabilt men jag ångrar det i torpet, hade räckt med nån stugbredband. Omöjligt att komma under 329 kr/mån trots extremt låga krav där.
Det värsta jag kan se komma är om streaming drar sjukt mycket och barnen plus vi ska kolla högupplöst kanske tre stycken samtidigt och/eller att sonen blir gamer och petig med latency. Återkommer när jag testat. Hoppas vara uppkopplad sent nästa vecka!
Nu står den här kåken i Sollentuna så ska enligt Telia ge tillräcklig bandbredd. Vi jobbar hemma mellan 60-80% vid dator och med videomöten hela dagarna så funkar inte det 100% kan vi fundera på att gräva fiber.pacman42 skrev:
Mina föräldrar hade inget fungerande bredband alls (trots takmonterad riktantenn) i sin sommarstuga innan de drog in fiber. Jag kollade häromdagen på täcknings kartan för området och det finns fortfarande en fläck med mycket sämre mottagning där de har sommarstugan. Den ligger på nakna berghällar med hög järnhalt (rostbruna) och det har nog med det att göra. Fibern i sig var rätt dyr. Men sedan fick de en tjänsteleverantör för sommarstugor som bara garanterar 10 Mbps, där man kan välja att höja hastigheten en månad åt gången om man vill. Det blev inte alls särskilt dyrt. De behöver inte mer än 10 Mbps ändå om inte barnbarnen hälsar på...
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 277 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 277 inlägg
Nu är jag kanske biased men jag upplever att fiber är en sådan sak där man får en chans och tar man den inte är det ganska kört. När de är i området med maskiner och personal blir det ju de mest optimala förutsättningarna och därmed pris. Har man tur gräver de fiber till tomtgräns, har man otur gör de inte det…
Klart man kan gräva i efterhand, men baserat på trådar här på BH kan det bli hur dyrt som helst. Tycker man 10-20 000 kr är för mycket lär man ju inte gilla 30, 40 eller 50 000 kr.
Och det suger ju extra mycket om man inser i efterhand att man nog borde dragit in fiber och ”tvingas” göra det till en högre kostnad senare..
Klart man kan gräva i efterhand, men baserat på trådar här på BH kan det bli hur dyrt som helst. Tycker man 10-20 000 kr är för mycket lär man ju inte gilla 30, 40 eller 50 000 kr.
Och det suger ju extra mycket om man inser i efterhand att man nog borde dragit in fiber och ”tvingas” göra det till en högre kostnad senare..
Fast majoriteten som aktivt har valt bort fibern är nöjda med sitt val och möjligheten att använda 5G nätet istället. Möjligt att det kanske blir svårare att sälja sitt hus om man behöver flytta, kanske. När vi köpte det nuvarande så brydde jag mig inte om det fanns fiber eller ej, kollade täckningen bara på visningen så va saken biff.KristinaRT skrev:
Nu är jag kanske biased men jag upplever att fiber är en sådan sak där man får en chans och tar man den inte är det ganska kört. När de är i området med maskiner och personal blir det ju de mest optimala förutsättningarna och därmed pris. Har man tur gräver de fiber till tomtgräns, har man otur gör de inte det…
Har själv kört 4G enbart i 6 år nu, 2 olika hus och har i 99% varit toppen nöjd.
Nu vet jag att Telia gräver och installerar i efterhand här om man vill för samma pris som grannskapet fick betala när det va nytt, en gång om året så dyker det upp ett erbjudande i från dem med än billigare pris. Kanske man slår till i år bara för att…
Det är väl bra om det finns möjlighet till efteranslutning och till rimliga priser. Har väl haft fiber i 10-15 år och ser väl den idag som avskriven kostnad.👍Finns en granne i kvarteret som ännu inte anslutit men har duct framdraget till fastighetsgräns, så det behöver bara grävas på fastigheten och blåsa/installera fiber.G Ganescha skrev:Fast majoriteten som aktivt har valt bort fibern är nöjda med sitt val och möjligheten att använda 5G nätet istället. Möjligt att det kanske blir svårare att sälja sitt hus om man behöver flytta, kanske. När vi köpte det nuvarande så brydde jag mig inte om det fanns fiber eller ej, kollade täckningen bara på visningen så va saken biff.
Har själv kört 4G enbart i 6 år nu, 2 olika hus och har i 99% varit toppen nöjd.
Nu vet jag att Telia gräver och installerar i efterhand här om man vill för samma pris som grannskapet fick betala när det va nytt, en gång om året så dyker det upp ett erbjudande i från dem med än billigare pris. Kanske man slår till i år bara för att…
De kör mobilt och i princip bara enkel surf, TV via marknätet, så minimalt behov.
Som jag sagt tidigare ... 5G(alt 4G+ ) eller fiber beror på de personliga förutsättningarna.
Vad är kostnaden att dra in fiber?
Måste man ändå ha obegränsat mobilabonnemang ?
Behöver flera i familjen ha stora datamängder till sina telefoner?
Hur är täckningen på 5G/4G just för ens hus?
Hur är hastigheten på 5G/G just för ens hus?
Att envist hävda att det ena är bättre än det andra bortser ju från alla faktorer i verkligheten och därmed kan alla sådana åsikter bara lämnas därhän, de är ju totalt ointressanta.
Tar man igen mina förutsättningar:
Måste ha obegränsat abonnemang pga jobbanledningar och jobbet kan, behöver och vill inte stå för kostnaden.
Jämnför vi då kostnader för att köra helt 4G+ (som räcker mer än väl till i mitt hushåll till videostamtal samtidigt som båda ungarna streamar) mot fiber:
4G/5G:
grundabonnemang (telia av specifika anledningar): 600kr/mån
3st extra abonemang, 2 till barn och ett till huset: 220kr st /mån
Utrusting: 4G+ modem + riktantenn = 3000kr
dvs: 3000kr + 1250 / månad
Fiber:
2st extra abonemang (till barnen): 220kr st /mån
installation och utrustning: 32000 (efteranslutning är dyrt som fan och jag var inte fastighetsägrare då det drogs fiber)
fiberabonemang 350kr / mån
dvs 32000kr + 1400 / mån
Hastighet:
4G+ : Ned: 80Mbit/s Upp: 35Mbit/s svarstid:25ms
Fiber: 100/100 , svarstid: 5-20ms oftast
Så med mina och min familjs förutsättningar är 5G/4G+ tillräckligt bra till både lägre kapitalkostnad samt lägre månadskostnad.
Sen skulle jag inte av en specifik anledning behöva Telia som mobiloperatör så skulle dessutom månadskostnaden sjunka med 1/2 om jag byter operatör.
Sen om jag uppgraderar till 5G modem med en 5G riktantenn får jag bättre än 150/50/30ms som jag får med mobilen idag ... dock är det en ny investeringskostnad på ca 8tusen.
Har inte det behovet idag.
Igen alla har egna förutsättningar och ibland är tom 4G+ bättre än fiber
Att envist hävda att det ena är bättre än det andra bortser ju från alla faktorer i verkligheten och därmed kan alla sådana åsikter bara lämnas därhän, de är ju totalt ointressanta.
Måste ha obegränsat abonnemang pga jobbanledningar och jobbet kan, behöver och vill inte stå för kostnaden.
Jämnför vi då kostnader för att köra helt 4G+ (som räcker mer än väl till i mitt hushåll till videostamtal samtidigt som båda ungarna streamar) mot fiber:
4G/5G:
Fiber:
installation och utrustning: 32000 (efteranslutning är dyrt som fan och jag var inte fastighetsägrare då det drogs fiber)
dvs 32000kr + 1400 / mån
Hastighet:
Så med mina och min familjs förutsättningar är 5G/4G+ tillräckligt bra till både lägre kapitalkostnad samt lägre månadskostnad.
Sen skulle jag inte av en specifik anledning behöva Telia som mobiloperatör så skulle dessutom månadskostnaden sjunka med 1/2 om jag byter operatör.
Sen om jag uppgraderar till 5G modem med en 5G riktantenn får jag bättre än 150/50/30ms som jag får med mobilen idag ... dock är det en ny investeringskostnad på ca 8tusen.
Igen alla har egna förutsättningar och ibland är tom 4G+ bättre än fiber
Amen på det. Tycker det är lite konstigt att alla i tråden talar om för mig att jag inte behöver fiber. Jag behöver inte det ena eller det andra utan båda. Sitter jag här vid skrivbordet är det helt självklart att jag inte vill ha de fördröjningar som en mobil uppkoppling ger när jag jobbar. Det stör mig i mitt arbete. Detta handlar inte om tiden det tar att ladda ner en stor fil, utan om fördröjningar i alla kommandon pga nätverksuppkopplingen. Märker du inget av detta, grattis.M MrDizzy skrev:Som jag sagt tidigare ... 5G(alt 4G+ ) eller fiber beror på de personliga förutsättningarna.
4G/5G:
Fiber:
dvs 32000kr + 1400 / mån
Hastighet:
Igen alla har egna förutsättningar och ibland är tom 4G+ bättre än fiber![]()
PS jag hade precis de problemen till dess jag skaffade extern riktantenn. Fördröjningarna för att göra saker mot maskiner på jobbet gjorde att det nästan inte fick jobba. Testade en extren riktantenn som jag stoppade på kallvinden och både hastighet gick upp och framförallt alla fördröjningar försvann.MathiasS skrev:
Amen på det. Tycker det är lite konstigt att alla i tråden talar om för mig att jag inte behöver fiber. Jag behöver inte det ena eller det andra utan båda. Sitter jag här vid skrivbordet är det helt självklart att jag inte vill ha de fördröjningar som en mobil uppkoppling ger när jag jobbar. Det stör mig i mitt arbete. Detta handlar inte om tiden det tar att ladda ner en stor fil, utan om fördröjningar i alla kommandon pga nätverksuppkopplingen. Märker du inget av detta, grattis.
Därvid tror jag att i mångt och mycket sitter i signalkvalitet om man ska köra via 4G/5G och att extern riktantenn mer eller mindre är ett måste.
Jag jobbar numer som projektledare så rätt lite hands-on, både jag och sambon kör liknande inom finansiell IT så hamrar loss mycket i JIRA och Confluence m.m. och kör mycket Teams och Zoom-möten. Det har funkat mycket bra även heldagar via telefonen och mobilt 4G när jag varit på språng. Det händer att jag flyttar filer på några hundra MB men ovanligt och jag märker absolut ingen fördröjning när jag jobbar. Vad är det specifikt som du märker fördröjningar i?MathiasS skrev:
Amen på det. Tycker det är lite konstigt att alla i tråden talar om för mig att jag inte behöver fiber. Jag behöver inte det ena eller det andra utan båda. Sitter jag här vid skrivbordet är det helt självklart att jag inte vill ha de fördröjningar som en mobil uppkoppling ger när jag jobbar. Det stör mig i mitt arbete. Detta handlar inte om tiden det tar att ladda ner en stor fil, utan om fördröjningar i alla kommandon pga nätverksuppkopplingen. Märker du inget av detta, grattis.