nikasp nikasp skrev:
Jag säger ju inte att sonen inte blir en gamer som har latency som högsta krav i livet. Och pappa har noll tid och lite intresse för sånt sedan ca 2012. Så jag kommer att testa men tyvärr får man binda upp sig två år. Telia hamnar man på 399 kr/mån 24 månader och Telenor 329 kr/mån i 24 mån. Sen runt 500-599 men då får man väl byta leverantör.
Varför måste du binda upp dig två år?

P paralun skrev:
Jo nu har jag själv inte problemet men har bekanta med "gamers" som skäller ut sin pappa när de hela tiden blir nedskjutna i något spel...😉 spelar någon med dålig latens mot någon med bra så förlorar ju hela tiden den med dålig latens.

Men streaming och att kunna jobba ostört inkl videomöten är ju det viktiga.
Ungarna får väl sysselsätta sig med något annat, finns nog dem som gamear för mycket hela dagarna.

• Gilla
paralun
  • Laddar…
nikasp
A A-Man_08 skrev:
Varför måste du binda upp dig två år?
Det är de default-erbjudanden jag kan se. Ska be om offert på 5G bredband + 4 mobilabonnemang.

nikasp
A A-Man_08 skrev:
[länk]

399kr 30 dagars uppsägningstid.
Fast om man klickar vidare får man detta, inte så mycket att välja på och gillar inte att det verkar hoppa upp till minst 549 kr/mån senare. Alldeles för dyrt tycker jag, bör vara högst 350 kr/mån.
Kampanjerbjudande för mobilt bredband och MC888 Pro 5G router med rabatterade månadspriser och 24 månaders bindningstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nikasp nikasp skrev:
Fast om man klickar vidare får man detta, inte så mycket att välja på och gillar inte att det verkar hoppa upp till minst 549 kr/mån senare. Alldeles för dyrt tycker jag, bör vara högst 350 kr/mån.
[bild]
Måste du ha Telia då?, Comviq kör nog obundet för 399kr

nikasp nikasp skrev:
Kollar på en villa nära oss som såklart saknar fiber. Har det både i nuvarande villa och torpet och det fungerar jättebra.

Blir förmodligen jättedyrt att dra in i efterhand så frågan är om man 2025 kan vara två personer som jobbar mycket hemifrån samt två barn som streamar film och spelar en del över 5G?

Finns 5G med på riktigt obegränsad mängd data? Är det stabilt och att lita på, viktigt med tanke på våra jobb. Hur mycket betalar ni per månad?
Svar ja. Vi har fiber indraget både i vår permanentbostad och på landet, men använder det inte. Både jag och min fru jobbar hemifrån har videomöten etc inga problem. Det finns väldigt få användingsområden där fiber är relevant. Vi har 4G obegränsad data för 299kr/min och vi kan ta med det till landet. (Att ha fiber både hemma och i fritidshuset kostade det tredubbla.) I stan (bor i Skarpnäck) får jag aldrig under 100Mbits ner och ungefär 30 Mbits upp men oftast mycket högre. På landet var det sämre, där fick vi inte tillräckligt bra mottagning i höghastighetsbanden, men med en riktantenn fick vi in LTE Band 3 även där och fick strax under de värden vi har i stan.

Ps. 5G och 4G är inte så relevant utan bara marknadsföringsnamn. Både 4G och 5G är en massa olika frekvansband där de långsammaste är värdelösa för dina ändamål. Mät med en trådlös router vad du har för styrka på något av höghastighetsbanden där huset står. Ett RSSI värde på 75 dB eller bättre så kommer det gå bra. Med en riktantenn kan du förbättra RSSI värdet med upp till ca 15 dB som mest om det skulle behövas, men behövs antagligen inte i Sollentuna.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Kan lägga in en uppdatering. Har nu kört 5g i ett halvår, och det är enstaka tillfällen då det varit segt och störigt.

Fick ett erbjudande i mars om att gräva in fiber för 7000 kr (och teckna dyrt abonnemang) och valde att inte dra in fiber eftersom 5g har funkat såpass bra hittills, och tekniken kommer ju bara att utvecklas och bli bättre.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
cpalm och 7 till
  • Laddar…
T Thomas-- skrev:
Svar ja. Vi har fiber indraget både i vår permanentbostad och på landet, men använder det inte. Både jag och min fru jobbar hemifrån har videomöten etc inga problem. Det finns väldigt få användingsområden där fiber är relevant. Vi har 4G obegränsad data för 299kr/min och vi kan ta med det till landet. (Att ha fiber både hemma och i fritidshuset kostade det tredubbla.) I stan (bor i Skarpnäck) får jag aldrig under 100Mbits ner och ungefär 30 Mbits upp men oftast mycket högre. På landet var det sämre, där fick vi inte tillräckligt bra mottagning i höghastighetsbanden, men med en riktantenn fick vi in LTE Band 3 även där och fick strax under de värden vi har i stan.

Ps. 5G och 4G är inte så relevant utan bara marknadsföringsnamn. Både 4G och 5G är en massa olika frekvansband där de långsammaste är värdelösa för dina ändamål. Mät med en trådlös router vad du har för styrka på något av höghastighetsbanden där huset står. Ett RSSI värde på 75 dB eller bättre så kommer det gå bra. Med en riktantenn kan du förbättra RSSI värdet med upp till ca 15 dB som mest om det skulle behövas, men behövs antagligen inte i Sollentuna.
Gissar att du antingen bor ensligt eller att alla grannar i princip kör fiber. Känn på bandbredden ifall de någon gång får stopp i den (eller säger upp fibern pga kostnaderna en del börjat få pga usel konkurrens) och börjar streama allihop via ditt mobilnät.

• Gilla
fnord och 2 till
  • Laddar…
Intressant, flyttar in i fiberlöst hus om en vecka. Vilket abonnemang har ni?

Jag återkommer till vad jag skrivit tidigare, vad vet ni om vilka behov som finns i framtiden? Det jag vet (då jag jobbar i branschen) är att dessa behov inte kommer att lösas gratis i mobilnäten (om de saker man spekulerar om händer). På fiber stöds de redan rätt bra.

Även om det inte är korrekt citerat (rörande Gates kända, men felciterade uttalande) så klarar man sig inte särskilt bra på 640kB primärminne i datorn idag...

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 8 till
  • Laddar…
Självklart är det bra att många skaffar fiber, det är ju toppen för oss som aktivt har valt bort det 😉

• Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
nikasp
K Kanotisten skrev:
Kan lägga in en uppdatering. Har nu kört 5g i ett halvår, och det är enstaka tillfällen då det varit segt och störigt.

Fick ett erbjudande i mars om att gräva in fiber för 7000 kr (och teckna dyrt abonnemang) och valde att inte dra in fiber eftersom 5g har funkat såpass bra hittills, och tekniken kommer ju bara att utvecklas och bli bättre.
Låter bra! Jag har varit magsjuk och jobbat som en galning så nu är det torsdag och vi får nycklarna på måndag och ännu inte beställt 😀 Men sitter inte i sjön, kan köra via mobil men ska beställa strax.

G Ganescha skrev:
Självklart är det bra att många skaffar fiber, det är ju toppen för oss som aktivt har valt bort det 😉
Det går inte att backa in i framtiden.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag återkommer till vad jag skrivit tidigare, vad vet ni om vilka behov som finns i framtiden? Det jag vet (då jag jobbar i branschen) är att dessa behov inte kommer att lösas gratis i mobilnäten (om de saker man spekulerar om händer). På fiber stöds de redan rätt bra.

Även om det inte är korrekt citerat (rörande Gates kända, men felciterade uttalande) så klarar man sig inte särskilt bra på 640kB primärminne i datorn idag...
Men vad betyder detta för någon som står med ett hus utan fiber? Uppstartskostnaden är nära noll på trådlöst. Om man kör på det så länge det funkar kan man gräva in fiber sen eller? Vad missar jag?

• Gilla
Kanotisten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.