lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, jag har faktiskt inte tänkt på implikationerna för kabeltattande i största allmänhet. Men det är ju klart att om man vill ha en (temporär) fiber utrullad för kortare eller längre användning så kan man nu lägga fiber 20km över nejden på bara minuter.

Visst det skräpar ner, och är inte svårt att klippa/bryta med vett och vilja, eller av olyckshändelse, men ändå. Om man inte kan/vill/vågar använda radio så är det ju nu trivialt att rulla ut fiber med drönare. Inget "linjepatrull utgå!" här inte.
Har för mig att det är 45-50km man kan dra med fiber från drönare nuförtiden .... eller Ukrainarna kan det iaf

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Har för mig att det är 45-50km man kan dra med fiber från drönare nuförtiden .... eller Ukrainarna kan det iaf
Ja, senaste jag såg var 20-30km, men jag har inte följt just det specialområdet nära, och det är för offensiva drönare där säkert batterikapacitet, flygprofiler osv. osv. spelar roll. Så det är inte alls omöjligt att man kan rulla ut ännu längre fiber än så.

• Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
nikasp
K karlmb skrev:
Han upprepar ständigt hur bra hans val var.
Jag upprepar hela tiden att jag inte märker någon skillnad. Har som skriver haft 100/100 fiber i förra villan i 9 år och nu Telia 5G i 10 månader. Och flera hävdar att det är eller borde vara skakigt och segt - vilket inte stämmer.

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
nikasp
Ämnet berör, 1698 inlägg nu. Men jag förstod att det skulle barka hitåt i stil med LP vs CD eller Fantomen vs Batman.

nikasp nikasp skrev:
Jag upprepar hela tiden att jag inte märker någon skillnad. Har som skriver haft 100/100 fiber i förra villan i 9 år och nu Telia 5G i 10 månader. Och flera hävdar att det är eller borde vara skakigt och segt - vilket inte stämmer.
Är det verkligen det folk hävdar eller är det din tolkning? Vad jag har läst så hävdar folk att det kan vara det. Rätt stor skillnad.

Men då tycker jag att vi bestämmer att 5G är likvärdigt fiber efter dina 10 mån. Dom som kan tekniken etc. vet ju ingenting och är bara partiska.

• Älska
  • Haha
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Är det verkligen det folk hävdar eller är det din tolkning? Vad jag har läst så hävdar folk att det kan vara det. Rätt stor skillnad.

Men då tycker jag att vi bestämmer att 5G är likvärdigt fiber efter dina 10 mån. Dom som kan tekniken etc. vet ju ingenting och är bara partiska.
Precis, jag som jobbar hela dagarna med att försöka få 5G att fungera så bra som möjligt har uppenbarligen inte koll (som ett exempel). Förstå mig rätt, jag älskar mobilt bredband, men jag har också full koll på vilka brister det har.

För mig är det absolut inte en ersättare till fast uppkoppling, men jag har det som redundant lösning.

När/om de nya QoS-lösningarna som diskuterats i några år kommer in i mobilnäten, då kommer man att kunna lita på dessa även för mer krävande applikationer. Då kanske jag skulle kunna tänka mig att ha mobilt som ersättare, inte för att det är bättre utan för att det då är bra nog. Men det gäller fortfarande inte för spel online (men det gör jag inte ändå).

Men notera samtidigt att det kostar att säkra upp kvalitén bortom best-effort i mobilnäten. Gratis blir det inte.

• Gilla
Marcus-AA och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
När/om de nya QoS-lösningarna som diskuterats i några år kommer in i mobilnäten, då kommer man att kunna lita på dessa även för mer krävande applikationer. Då kanske jag skulle kunna tänka mig att ha mobilt som ersättare, inte för att det är bättre utan för att det då är bra nog. Men det gäller fortfarande inte för spel online (men det gör jag inte ändå).

Men notera samtidigt att det kostar att säkra upp kvalitén bortom best-effort i mobilnäten. Gratis blir det inte.
Tänkte direkt den tanken att det kommer att synas på priset.

• Gilla
Marcus-AA och 2 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Ska detta ha något värde så är det inte nåt år som gäller. Nu skrattar du men det beror på att du inte tar till dig argumenten om fullt i mobilnätet plötsligt en dag.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
nikasp
B Bästerortarn skrev:

Tråden är ju gammal. Det andades väldigt mycket ”det går aldrig” men för mig och väldigt mycket hybridjobb funkar det utmärkt.

nikasp nikasp skrev:
Tråden är ju gammal. Det andades väldigt mycket ”det går aldrig” men för mig och väldigt mycket hybridjobb funkar det utmärkt.
Precis. "Jag har gått på lina över järnvägen till jobbet i flera år nu, och jag har aldrig ramlat av, så jag förstår inte att alla måste tjata om att gångbron är såååå mycket bättre..."

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
G
nikasp nikasp skrev:
Klart det fungerar att bara använda 5g hemma beroende på vad man gör..

Dock så förstår jag att man aldrig kommer nå den prestanda man kan få med fiber..

B Bästerortarn skrev:

Man får läsa det som "för hans behov".
Jag själv gör inget krävande så mobil uppkoppling hemma fungerar utmärkt för det jag gör.
Men om jag hade behov att ladda upp saker å ting så skulle det inte funkar som internetuppkoppling till vardags.

Men jag har fiberrä, får se vad som händer på nästa ställe, där kanske det funkar bra med mobilt eller inte alls.
Eller ibland, det är ingen jag funderar på idag.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
K Kanotisten skrev:
Kan lägga in en uppdatering. Har nu kört 5g i ett halvår, och det är enstaka tillfällen då det varit segt och störigt.

Fick ett erbjudande i mars om att gräva in fiber för 7000 kr (och teckna dyrt abonnemang) och valde att inte dra in fiber eftersom 5g har funkat såpass bra hittills, och tekniken kommer ju bara att utvecklas och bli bättre.
Dags att göra en uppdatering.

Har nu haft 5g i snart 18 månader. Funkar till 99% av tiden bra. Jobbrelaterade videomöten och liknande aldrig några problem. Några gånger har streamade filmer hackat.

MEN! nu fick vi erbjudande om att dra in fiber för 3999 kr, och slog till. Har inte fått fiber påkopplat än, och återkommer med uppdatering när det sker.

• Gilla
  • Älska
JohanLun och 5 till
  • Laddar…
K Kanotisten skrev:

Har nu haft 5g i snart 18 månader. Funkar till 99% av tiden bra. Jobbrelaterade videomöten och liknande aldrig några problem. Några gånger har streamade filmer hackat.

MEN! nu fick vi erbjudande om att dra in fiber för 3999 kr, och slog till. Har inte fått fiber påkopplat än, och återkommer med uppdatering när det sker.
Idag är inte 4000 kr "inga" pengar för fiberanslutning, bara att ansluta👍 Det lägger man ju på några bra maltwhisky.😇

• Gilla
Alfredo och 4 till
  • Laddar…
K Kanotisten skrev:

Grattis! Riktigt bra pris. Men kanske tjänsterna blir lite dyrare. Cashen ska in på 3 år i princip. Men långsiktigt är det helt rätt beslut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.