125 492 läst ·
1 757 svar
125k läst
1,8k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Men i mitt anekdotiska fall så märker jag absolut ingen skillnad. I och med att minst en jobbar hemifrån varje vardag sedan snart ett år hade vi märkt om det vore svajigt och opålitligt. Dvs vi täcker/”testar” både dag- och kvällstid. Inte haft problem en enda gång så att dra fiber känns fortfarande helt onödigt. Vi har ju möjligheten då vi har anslutningspunkt nere vid brevlådan.pacman42 skrev:
Precis, jag som jobbar hela dagarna med att försöka få 5G att fungera så bra som möjligt har uppenbarligen inte koll (som ett exempel). Förstå mig rätt, jag älskar mobilt bredband, men jag har också full koll på vilka brister det har.
För mig är det absolut inte en ersättare till fast uppkoppling, men jag har det som redundant lösning.
När/om de nya QoS-lösningarna som diskuterats i några år kommer in i mobilnäten, då kommer man att kunna lita på dessa även för mer krävande applikationer. Då kanske jag skulle kunna tänka mig att ha mobilt som ersättare, inte för att det är bättre utan för att det då är bra nog. Men det gäller fortfarande inte för spel online (men det gör jag inte ändå).
Men notera samtidigt att det kostar att säkra upp kvalitén bortom best-effort i mobilnäten. Gratis blir det inte.
Tror att i Stockholm för å ta det som ett exempel för mobilt bredband fungerar väldigt bra, jag kan inte minnas när det krånglade senast i form av att jag inte kan göra det jag gör, förutom på karolinska där det är något fel på nätetnikasp skrev:
Trodde det skulle se dåligt ut men får typ samma siffror som hemma. Sitter på ett totalt proppfullt pendeltåg söder om Solna, lämnat innerstan. ”Alla” surfar och jag får ändå de här siffrorna, hur förklarar man det?
[bild]
Det är så fullt så de bad folk att ta av ryggsäckar för att kunna klämma in fler.
Ja, andra har samma problem.A A-Man_08 skrev:
Detta är ytterligare ett problem som uppkommit nu när Telia byggt ut täckningen med en basstation till. Om det är många användare så har vi också problem. Det är inte så många som flyttat ut till sina sommarstugor ännu, så de problemen ser vi inte än. Men med en basstation till så kanske det blir bättre i sommar (rimligen).
Är nog inte riktigt med på vad som är problemet, flyttas kommunikation mellan olika master/basstationer "omotiverat" med konsekvens att prestanda varierar?pacman42 skrev:
Ja, andra har samma problem.
Detta är ytterligare ett problem som uppkommit nu när Telia byggt ut täckningen med en basstation till. Om det är många användare så har vi också problem. Det är inte så många som flyttat ut till sina sommarstugor ännu, så de problemen ser vi inte än. Men med en basstation till så kanske det blir bättre i sommar (rimligen).
Hade det problemet med 3G utifrån att vi har tre master där vi fanns i mitten, kunde efter ett tag bli helt "utkastad". Men med 4G försvann de problemen och förklarades med att 3G hade en svaghet som inte 4G hade. Grävde inte djupare i teknisk orsak.
Nu har jag fått veta (från Telia) att jag bor under antennloben från deras mast och att jag därför bara får in ekon. Jag försöker få dem att justera vinkeln, men det vill de inte. Så pga ekon så varierar signalen så att jag får olika bra styrka på olika frekvenser hela tiden och detta dränerar batterierna på mobilerna och ger en horribel surf upplevelse.
Så ett 10-tal hus närmast masten har horribel täckning pga detta.
Var det någon som sade att 5G fungerar bra?
Här syns mastens lampa ovanför grannhuset.
Saken är att alla mobiloperatörernas nät finns i samma mast. Så i takt med att de andra bygger ut med fler frekvenser i vårt område så blir det lika illa med alla mobiloperatörer...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Saken är att alla mobiloperatörernas nät finns i samma mast. Så i takt med att de andra bygger ut med fler frekvenser i vårt område så blir det lika illa med alla mobiloperatörer...
Men har du inte redan fiber? Så varför all denna tid på att få fart på mobilnätet?pacman42 skrev:
Slå igång WiFi-Samtal i mobilerna och sätt upp en utomhus-wifi-accesspunkt på huset för bästa mobilsurfupplevelsen i hängmattan.
Att 5G inte alltid fungerar tillfredställande utanför Sollentuna är väl bekräftat sedan länge? 😉
Tycker det är bra med inlägg som ger förklaringar som ökar vår kunskap och även kan hjälpa andra att förstå olika problem som kan finnas.👍
Och så är det ju ett forum...😉
Själv har jag skrivit lappar när jag hjälpt till med att ställa in riktantenn som kuriosa.
Och så är det ju ett forum...😉
Själv har jag skrivit lappar när jag hjälpt till med att ställa in riktantenn som kuriosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Men då borde du haft samma problem med 4g?pacman42 skrev:
Nu har jag fått veta (från Telia) att jag bor under antennloben från deras mast och att jag därför bara får in ekon. Jag försöker få dem att justera vinkeln, men det vill de inte. Så pga ekon så varierar signalen så att jag får olika bra styrka på olika frekvenser hela tiden och detta dränerar batterierna på mobilerna och ger en horribel surf upplevelse.
[bild]
Om det alltid fungerat dåligt?
För att mobilernas batterier dräneras på nolltid sedan de satte upp fler frekvenser i basstationen i december. Innan dess var mitt problem att jag inte hade en bra backup till fibern om den strular (jag har en 4G-router som backup till fibern på routern). Innan de ändrade nätet i december så hade jag enstaka Mbps. Detta fick jag in via en relativt stabil signal på 800/900 MHz (det är vad jag tror i alla fall, det stämmer med den prestanda jag får på dessa frekvenser utan 5G).S SirKnasen skrev:Men har du inte redan fiber? Så varför all denna tid på att få fart på mobilnätet?
Slå igång WiFi-Samtal i mobilerna och sätt upp en utomhus-wifi-accesspunkt på huset för bästa mobilsurfupplevelsen i hängmattan.
Att 5G inte alltid fungerar tillfredställande utanför Sollentuna är väl bekräftat sedan länge? 😉
Innan december hade jag andra problem (låg hastighet), men när de satte upp fler frekvenser (jag gissar att de satte upp ett till basband med 1800/2100 och 2500 MHz - jag kommer inte ihåg vilka frekvenser det var före december).A A-Man_08 skrev:
Jag har bra kvalitet på signalen på 800 MHz och 900 MHz, men eftersom mobilnätet frekvent får in ekon från 1800/2100/2500 med bättre kvalitet så vill den gärna byta till dessa och vid minsta störning av reflektionerna (träden vajar, en bil kör förbi etc) så väljer den en annan frekvens igen.
Jag misstänker att man har funktioner för att hantera ping-pong mellan två frekvenser/basstationer, men inte för att hantera när det är fem frekvenser inblandade.
Tekniskt sett är detta ett corner-case som man nog inte gärna vill konfigurera runt, tyvärr är det nog inte så ovanligt dock. Särskilt inte utanför städerna. Har man i praktiken bara en basstation att välja på och om denna då prioriterar högre frekvenser över lägre frekvenser utan att hantera hysteresen tillräckligt bra, då får man detta beteende.
Provat med "band locking" på telefonen? Dock så är det ju on/off skulle ju vilja ha det geografiskt.pacman42 skrev:
För att mobilernas batterier dräneras på nolltid sedan de satte upp fler frekvenser i basstationen i december. Innan dess var mitt problem att jag inte hade en bra backup till fibern om den strular (jag har en 4G-router som backup till fibern på routern). Innan de ändrade nätet i december så hade jag enstaka Mbps. Detta fick jag in via en relativt stabil signal på 800/900 MHz (det är vad jag tror i alla fall, det stämmer med den prestanda jag får på dessa frekvenser utan 5G).
Innan december hade jag andra problem (låg hastighet), men när de satte upp fler frekvenser (jag gissar att de satte upp ett till basband med 1800/2100 och 2500 MHz - jag kommer inte ihåg vilka frekvenser det var före december).
Jag har bra kvalitet på signalen på 800 MHz och 900 MHz, men eftersom mobilnätet frekvent får in ekon från 1800/2100/2500 med bättre kvalitet så vill den gärna byta till dessa och vid minsta störning av reflektionerna (träden vajar, en bil kör förbi etc) så väljer den en annan frekvens igen.
Jag misstänker att man har funktioner för att hantera ping-pong mellan två frekvenser/basstationer, men inte för att hantera när det är fem frekvenser inblandade.
Tekniskt sett är detta ett corner-case som man nog inte gärna vill konfigurera runt, tyvärr är det nog inte så ovanligt dock. Särskilt inte utanför städerna. Har man i praktiken bara en basstation att välja på och om denna då prioriterar högre frekvenser över lägre frekvenser utan att hantera hysteresen tillräckligt bra, då får man detta beteende.