nikasp nikasp skrev:
Jag håller inte med dig. Jag tror att 5G funkar toppen för väldigt många i Sverige i och med omfattande utbyggnad. Tipsar om att testa det minst ett halvår innan man lägger onödiga pengar på fiber. Jag hade fiber i 9 år i gamla huset och har fiber i torpet och märker ingen skillnad. Lägger in lite reklam.
[bild]
94 % yttäckning till och med 👍
Telia använder n28 (700), n3 (1800), n7 (2600) & n78 (3500) MHz i sitt 5G-nät.
n1 (2100) kommer också.

För privatkunder är det än så länge 5G-NSA, alltså 5G är beroende av 4G-nätet.

https://press.telia.se/pressrelease...en-43-kommuner-faar-baettre-taeckning-3418625

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
H heppe72 skrev:
Jag hade skaffat Starlink i dagsläget. Nu har vi fiber sedan 10 år, men om jag stod inför samma sak idag. Starlink lätt. Dessutom 50kr billigare i månaden än våran 100Mbit vi har idag.
Du kan inte på allvar jämföra Starlink med fiber. Jag har båda. Starlink är fantastiskt när inget annat finns, men man känner direkt lagget på tymgre grejor, att ladda media etc.

På fordon, båtar, i ödemarken eller täckningshål, samt som backup, absolut. Som enda uppkoppling, aldrig i livet. Latency samt de ständigt ändrade abonnemangsvillkoren och fluktuerande hastigheten är en stor nackdel för permanenta uppkopplingar.

/M

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
nikasp
pacman42 pacman42 skrev:
500 per månad för fiber?

Jag ligger på 319kr/mån för 100/100 med Bahnhof. Och 100/100 på fiber är ju sjukt mycket bättre än 1500/88 på 5G som jag får på jobbet.
Vi betalar 384 kr/mån(!) för bara 100/10 i torpet på landsbygden i Sörmland. Ska kolla igen men finns normalt inga som kan konkurrera med Bredband2.

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Vi betalar 384 kr/mån(!) för bara 100/10 i torpet på landsbygden i Sörmland. Ska kolla igen men finns normalt inga som kan konkurrera med Bredband2.
OK, då tar vi BB2:
Bredband2 abonnemangserbjudande med 100/100 Mbit/s, inga bindningstider, jämförpriser och nykundsrabatt på 12% i 12 månader.

Edit: Tydligen har Bahnhof sänkt priset till 299:- också.

Bahnhof internetkampanj: 100/100 Mbit/s för 259 kr/mån i 12 månader, ingen bindningstid, därefter 299 kr/mån. Engångsavgift 99 kr, jämförpris 24 mån 279 kr/mån.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
G
pacman42 pacman42 skrev:
OK, då tar vi BB2:
[bild]

Edit: Tydligen har Bahnhof sänkt priset till 299:- också.

[bild]
299 kr är ju bra ordinarie pris hos mig ville dom ha 500 kr för 100/100 så Bahnhof åkte ut..

Kikade vad det skulle kosta idag och något har ju hänt

Prisjämförelse av bredband: 1000/1000 Mbit/s för 379 kr/mån, 10000/10000 Mbit/s för 449 kr/mån, inga startavgifter, 24 mån bindningstid. Kampanj för nya kunder.

Hejdå 5g 🤪

G Greger_08 skrev:
299 kr är ju bra ordinarie pris hos mig ville dom ha 500 kr för 100/100 så Bahnhof åkte ut..

[bild]

Hejdå 5g 🤪
Prispress från 5G kanske?

Betalar 379:- ett år framått för 150/150.
Men jag pratar aldrig enskilt pris utan vill få förslag på samtliga tjänster med fokus på totalsumman/mån.

G Greger_08 skrev:

[bild]

Hejdå 5g 🤪
Sådär har det varit här i 5-6år nu. Började på 349 och har sakta krypt upp till 379.

Det som hänt är sannolikt att du tidigare fått köpa tjänst (BH) i det lokala öppna nätet, nu har de utrustning i ditt område och du kan göra ett operatörsbyte till BHs stängda nät.

G
MathiasS MathiasS skrev:
Sådär har det varit här i 5-6år nu. Började på 349 och har sakta krypt upp till 379.

Det som hänt är sannolikt att du tidigare fått köpa tjänst (BH) i det lokala öppna nätet, nu har de utrustning i ditt område och du kan göra ett operatörsbyte till BHs stängda nät.
Mjo så är det nog.. Fick reklam från Tele2 i lådan idag där dom skrev nått om att saker hade ändras i området och nu kunde dom erbjuda bättre priser osv..

Så var man utan el hemma igen. Fibern fungerar alldeles utmärkt på UPSen, men mobilnätet är total sirap - trots att folk inte hunnit flytta ut i så stor utsträckning till sommarstugorna ännu och trots att de är arbetsdag. Jag måste sätta upp fjärrinloggning på en telefon som jag har liggande hemma så att jag kan köra kontinuerliga mätningar med Speedtest på nätet hemma. Det kommer att kosta lite pengar, men vad gör man inte för sakens skull...

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Strömmen kom förresten tillbaka efter 45 minuter, då hade jag fortfarande 30% kvar på UPSen. Inte dumt alls med en UPS hemma.

Jag har ju mobil Internet-backup också, men vad hjälper det vid strömavbrott? Kapaciteten går ju ned till obefintlig.

Fibernätets batteribackup verkar ju klara 45+ minuter också. Bra att veta. Om det nu inte var så att de slapp strömavbrottet, fibern är ansluten i samma hus som elen matas från, så de kan ju ha haft el genom att ha en annan sekundärsida på transformatorn. Det var enbart sekundärsidan mot mitt område som var nere - skall vi gissa att något träd från Dave beslöt sig för att falla färdigt med viss försening?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Så vem blir först med att fixa sitt backup-internet via en drönare med fiber, till polaren 6km bort?

En drönare transporterar en kabel genom ett öppet landskap, potentiellt för att skapa en backup-internetanslutning via fiber.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Så vem blir först med att fixa sitt backup-internet via en drönare med fiber, till polaren 6km bort?
Ja, jag har faktiskt inte tänkt på implikationerna för kabeltattande i största allmänhet. Men det är ju klart att om man vill ha en (temporär) fiber utrullad för kortare eller längre användning så kan man nu lägga fiber 20km över nejden på bara minuter.

Visst det skräpar ner, och är inte svårt att klippa/bryta med vett och vilja, eller av olyckshändelse, men ändå. Om man inte kan/vill/vågar använda radio så är det ju nu trivialt att rulla ut fiber med drönare. Inget "linjepatrull utgå!" här inte.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, jag har faktiskt inte tänkt på implikationerna för kabeltattande i största allmänhet. Men det är ju klart att om man vill ha en (temporär) fiber utrullad för kortare eller längre användning så kan man nu lägga fiber 20km över nejden på bara minuter.

Visst det skräpar ner, och är inte svårt att klippa/bryta med vett och vilja, eller av olyckshändelse, men ändå. Om man inte kan/vill/vågar använda radio så är det ju nu trivialt att rulla ut fiber med drönare. Inget "linjepatrull utgå!" här inte.
Detta kommer tex användas för att koppla upp portabla basstationer.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Detta kommer tex användas för att koppla upp portabla basstationer.
Intressant, kan du säga något mer?

Och jag insåg vidare att man inte behöver en tio meter lång pinne längre för att få upp tråden i grantopparna. Det går ju att flyga ett varv runt, eller i lagom sick-sack och så har man lagt tråden högt upp i träden där det är svårare att skada den.

Jaja, det är inte alltid man är först med dom bra idéerna... ;)

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.