124 420 läst ·
1 757 svar
124k läst
1,8k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
94 % yttäckning till och med 👍nikasp skrev:
Jag håller inte med dig. Jag tror att 5G funkar toppen för väldigt många i Sverige i och med omfattande utbyggnad. Tipsar om att testa det minst ett halvår innan man lägger onödiga pengar på fiber. Jag hade fiber i 9 år i gamla huset och har fiber i torpet och märker ingen skillnad. Lägger in lite reklam.
[bild]
Telia använder n28 (700), n3 (1800), n7 (2600) & n78 (3500) MHz i sitt 5G-nät.
n1 (2100) kommer också.
För privatkunder är det än så länge 5G-NSA, alltså 5G är beroende av 4G-nätet.
https://press.telia.se/pressrelease...en-43-kommuner-faar-baettre-taeckning-3418625
Du kan inte på allvar jämföra Starlink med fiber. Jag har båda. Starlink är fantastiskt när inget annat finns, men man känner direkt lagget på tymgre grejor, att ladda media etc.H heppe72 skrev:
På fordon, båtar, i ödemarken eller täckningshål, samt som backup, absolut. Som enda uppkoppling, aldrig i livet. Latency samt de ständigt ändrade abonnemangsvillkoren och fluktuerande hastigheten är en stor nackdel för permanenta uppkopplingar.
/M
Vi betalar 384 kr/mån(!) för bara 100/10 i torpet på landsbygden i Sörmland. Ska kolla igen men finns normalt inga som kan konkurrera med Bredband2.pacman42 skrev:
Sådär har det varit här i 5-6år nu. Började på 349 och har sakta krypt upp till 379.G Greger_08 skrev:
Det som hänt är sannolikt att du tidigare fått köpa tjänst (BH) i det lokala öppna nätet, nu har de utrustning i ditt område och du kan göra ett operatörsbyte till BHs stängda nät.
Mjo så är det nog.. Fick reklam från Tele2 i lådan idag där dom skrev nått om att saker hade ändras i området och nu kunde dom erbjuda bättre priser osv..MathiasS skrev:
Så var man utan el hemma igen. Fibern fungerar alldeles utmärkt på UPSen, men mobilnätet är total sirap - trots att folk inte hunnit flytta ut i så stor utsträckning till sommarstugorna ännu och trots att de är arbetsdag. Jag måste sätta upp fjärrinloggning på en telefon som jag har liggande hemma så att jag kan köra kontinuerliga mätningar med Speedtest på nätet hemma. Det kommer att kosta lite pengar, men vad gör man inte för sakens skull...
Strömmen kom förresten tillbaka efter 45 minuter, då hade jag fortfarande 30% kvar på UPSen. Inte dumt alls med en UPS hemma.
Jag har ju mobil Internet-backup också, men vad hjälper det vid strömavbrott? Kapaciteten går ju ned till obefintlig.
Fibernätets batteribackup verkar ju klara 45+ minuter också. Bra att veta. Om det nu inte var så att de slapp strömavbrottet, fibern är ansluten i samma hus som elen matas från, så de kan ju ha haft el genom att ha en annan sekundärsida på transformatorn. Det var enbart sekundärsidan mot mitt område som var nere - skall vi gissa att något träd från Dave beslöt sig för att falla färdigt med viss försening?
Jag har ju mobil Internet-backup också, men vad hjälper det vid strömavbrott? Kapaciteten går ju ned till obefintlig.
Fibernätets batteribackup verkar ju klara 45+ minuter också. Bra att veta. Om det nu inte var så att de slapp strömavbrottet, fibern är ansluten i samma hus som elen matas från, så de kan ju ha haft el genom att ha en annan sekundärsida på transformatorn. Det var enbart sekundärsidan mot mitt område som var nere - skall vi gissa att något träd från Dave beslöt sig för att falla färdigt med viss försening?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 116 inlägg
Ja, jag har faktiskt inte tänkt på implikationerna för kabeltattande i största allmänhet. Men det är ju klart att om man vill ha en (temporär) fiber utrullad för kortare eller längre användning så kan man nu lägga fiber 20km över nejden på bara minuter.MathiasS skrev:
Visst det skräpar ner, och är inte svårt att klippa/bryta med vett och vilja, eller av olyckshändelse, men ändå. Om man inte kan/vill/vågar använda radio så är det ju nu trivialt att rulla ut fiber med drönare. Inget "linjepatrull utgå!" här inte.
Detta kommer tex användas för att koppla upp portabla basstationer.lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, jag har faktiskt inte tänkt på implikationerna för kabeltattande i största allmänhet. Men det är ju klart att om man vill ha en (temporär) fiber utrullad för kortare eller längre användning så kan man nu lägga fiber 20km över nejden på bara minuter.
Visst det skräpar ner, och är inte svårt att klippa/bryta med vett och vilja, eller av olyckshändelse, men ändå. Om man inte kan/vill/vågar använda radio så är det ju nu trivialt att rulla ut fiber med drönare. Inget "linjepatrull utgå!" här inte.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 116 inlägg
Intressant, kan du säga något mer?MathiasS skrev:
Och jag insåg vidare att man inte behöver en tio meter lång pinne längre för att få upp tråden i grantopparna. Det går ju att flyga ett varv runt, eller i lagom sick-sack och så har man lagt tråden högt upp i träden där det är svårare att skada den.
Jaja, det är inte alltid man är först med dom bra idéerna...