124 420 läst ·
1 757 svar
124k läst
1,8k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Är nog så enkelt har fungerar det bra hitintills har man en mobil uppkoppling som fungerar på den platsen man befinner sig och utifrån de funktionskrav man har idag,
Och sedan har vi olika subjektiva krav på hur saker ska fungera, dvs vad man är van vid.
Kollade nu hos oss vid bostaden i tätort, 35/2 Mbit/s och 40 ms, tyvärr har vi verksamheter som grannar i närhet där många är mobilt uppkopplade.
Och sedan har vi olika subjektiva krav på hur saker ska fungera, dvs vad man är van vid.
Kollade nu hos oss vid bostaden i tätort, 35/2 Mbit/s och 40 ms, tyvärr har vi verksamheter som grannar i närhet där många är mobilt uppkopplade.
...ett rykande färskt exempel. Jag har tyckt att det varit lite segt de senaste dagarna, men inte undersökt saken vidare. Nu gjorde jag ett speedtest och hittar då:
Om jag nu tittar i Unifi mgmt guit så ser jag att switchen jag har under skrivbordet har Gigabit-anslutningar mot alla datorer/servrar, men norrut så är det just nu 100Mbps länkhastighet. Har haft detta problem tilloch från tidigare och gissar att det är min kontaktering av en Cat5e kabel som spökar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag nu tittar i Unifi mgmt guit så ser jag att switchen jag har under skrivbordet har Gigabit-anslutningar mot alla datorer/servrar, men norrut så är det just nu 100Mbps länkhastighet. Har haft detta problem tilloch från tidigare och gissar att det är min kontaktering av en Cat5e kabel som spökar.
Jag har haft detta problem med köpta kvalitetskablar också. En billig Kina-kabel fungerade dock bättre...MathiasS skrev:
...ett rykande färskt exempel. Jag har tyckt att det varit lite segt de senaste dagarna, men inte undersökt saken vidare. Nu gjorde jag ett speedtest och hittar då:
[bild]
Mer tur/otur skulle jag säga.
Idag har jag åter igen lekt med Cell-låsning och uteslutande av band samt justerat antennen/routern något uppe på taket.
Lyckades få in ett nytt n3 och n78 band.
Gick från 80Mbps DL, 40Mbps UL till 500Mbps UL och 60Mbps UL
Över förväntan med tanke på att kopplar upp mig mot en mast 12km bort. Fri sikt förvisso.
Vi får väl se hur stabilt det håller sig. SINR värdena är inte optimala.
Lyckades få in ett nytt n3 och n78 band.
Gick från 80Mbps DL, 40Mbps UL till 500Mbps UL och 60Mbps UL
Över förväntan med tanke på att kopplar upp mig mot en mast 12km bort. Fri sikt förvisso.
Vi får väl se hur stabilt det håller sig. SINR värdena är inte optimala.
Logga in
Skapa konto
Rörande låg kapacitet för de sista 10% av befolkningen, jag kanske skall förklara varför också?
För att nå 99,9 % av befolkningen använder Telia låga frekvensband (700-900 MHz). De når långt och går genom väggar, men de har inte kapacitet för mer än kanske 10-30 Mbps om flera i samma område använder det samtidigt. Och eftersom nätet till stor del är begränsat av interferens i upplänken så är upplänken ännu sämre.
För att nå 99,9 % av befolkningen använder Telia låga frekvensband (700-900 MHz). De når långt och går genom väggar, men de har inte kapacitet för mer än kanske 10-30 Mbps om flera i samma område använder det samtidigt. Och eftersom nätet till stor del är begränsat av interferens i upplänken så är upplänken ännu sämre.
Det är väl ganska oberoende av fiber eller 5G (19 ms är ju inte så dåligt).pacman42 skrev:
Jag kunde inte släppa att du försöker få mig till en som accepterar att det går ”lite långsamt”. Vilket det inte gör med 400-600 Mbit ner och 30-40 upp samt latens på 19-20 ms vid samtliga mätningar jag gjort, dvs inget jitter. Ja, jag ska prova att köra en timme eller så och skriva bla latency till fil för att se ev jitter.MathiasS skrev:
Det har redovisats många gånger tidigare i tråden, du kan bara inte tro att någon behöver något annat än vad du tycker dig behöva.
30-40Mbps uppströms i kombination med högre latency skapar små fördröjningar i vanligt kontorsarbete som JAG och många andra uppfattar som störande/stressande. Man behöver inte göra något speciellt. Lite vanligt MSoffice, lite serverapplikationer osv. Jämfört med Cirka 600/600 via fiber och vpn som jag får ut nu är skillnaden enorm.
På jobbet har jag cirka 1200/100 nu. 5G. Det är också märkbart segare än hemma. Du skulle antagligen tycka det var kalas.
Farsan hade en dator som av olika anledningar gick väldigt långsamt, det kunde ta 2-5 sekunder innan en knapptryckning gav resultat. Han tyckte det var ok. Vi jobbar i lite olika takt han och jag, vid datorn. Det du tycker är ok är inte alltid ok för mig.
Som synes anser CoPilot att 20 ms ”känns lokalt” och det kan jag skriva upp på. Satt 10 timmar på kontoret igår och 9 timmar hemma idag och jobbade med blandade grejer samt flertal videomöten. Jag frågade om just Office pga att du tog upp det exemplet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Problemet med delade dokument där flera redigerar samtidigt är att det blir många latenser som adderas. Dubblas latensen så upplevs det snabbt som extremt långsamt om man är många samtidiga användare. Får man dessutom jitter på paketen så kan det bli outhärdligt.nikasp skrev:
Det är väl ganska oberoende av fiber eller 5G (19 ms är ju inte så dåligt).
Jag kunde inte släppa att du försöker få mig till en som accepterar att det går ”lite långsamt”. Vilket det inte gör med 400-600 Mbit ner och 30-40 upp samt latens på 19-20 ms vid samtliga mätningar jag gjort, dvs inget jitter. Ja, jag ska prova att köra en timme eller så och skriva bla latency till fil för att se ev jitter.
Som synes anser CoPilot att 20 ms ”känns lokalt” och det kan jag skriva upp på. Satt 10 timmar på kontoret igår och 9 timmar hemma idag och jobbade med blandade grejer samt flertal videomöten. Jag frågade om just Office pga att du tog upp det exemplet.
[bild]
[bild]
[bild]
Jag märker ingenting som går segt hemifrån skönt nog. Jag är ganska petig och har jobbat via alla möjliga uppkopplingar sedan år 2000. Minns första gången jag kopplade upp via mobilen från baksätet i bilen, då var framtiden här 😀pacman42 skrev:
Jag är ibland med om att det kan ta sekunder innan det jag skriver dyker upp i dokumenten. Det är rätt jobbigt när man måste ta fram strategier för hur man skall klippa och klistra text för att det skall fungera.nikasp skrev: