nikasp
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår inte vad du vill uppnå med dina inlägg. Att det fungerar för er just nu är naturligtvis toppen men det förändrar inte det faktum att fiber är en överlägsen teknik.
Jag vill nyansera bilden så ingen får för sig att man måste ha fiber nu 2026. Läser man flera som skriver aktivt här kan man ju få för sig att det är svajigt och inte duger samt att man måste stå i standby för att på momangen gräva fiber när det skiter sig. Flertalet verkar inte ha testat utan bara vet eller har hört.

Någon av de första svaren skrev att jag skulle gråta när man laddar ner 25GB uppdateringar till spel då jag troligen bara skulle få 10-20 Mbits/s. Ser ju helt annorlunda ut för mindre peng.

Internet hastighetstester från januari till mars 2026 med varierande nedladdningshastigheter från 365,86 till 585,28 Mbit/s och uppladdningshastigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
arneri68 och 1 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Jag vill nyansera bilden så ingen får för sig att man måste ha fiber nu 2026. Läser man flera som skriver aktivt här kan man ju få för sig att det är svajigt och inte duger samt att man måste stå i standby för att på momangen gräva fiber när det skiter sig. Flertalet verkar inte ha testat utan bara vet eller har hört.

Någon av de första svaren skrev att jag skulle gråta när man laddar ner 25GB uppdateringar till spel då jag troligen bara skulle få 10-20 Mbits/s. Ser ju helt annorlunda ut för mindre peng.

[bild]
Det verkar fungera allt sämre...

• Haha
  • Älska
  • Gilla
Rich_ard och 3 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Jag vill nyansera bilden så ingen får för sig att man måste ha fiber nu 2026.
Ditt försök att nyansera känns för mig som som att någon envist förklarar hur de klarar sig bra med en bil utan dragkrok trots att övriga i diskussionen gång på gång beskriver varför de regelbundet anser att de måste kunna dra ett släp...

Ingen betvivlar att du tycker att din lösning fungerar men du verkar vägra acceptera att alla inte skulle tycka detsamma. Varför kan du inte acceptera att man kan ha olika krav, behov och önskemål?

• Gilla
Rich_ard och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ditt försök att nyansera känns för mig som som att någon envist förklarar hur de klarar sig bra med en bil utan dragkrok trots att övriga i diskussionen gång på gång beskriver varför de regelbundet anser att de måste kunna dra ett släp...

Ingen betvivlar att du tycker att din lösning fungerar men du verkar vägra acceptera att alla inte skulle tycka detsamma. Varför kan du inte acceptera att man kan ha olika krav, behov och önskemål?
Det är ju precis det gör?Att inte acceptera att hans fråga gäller mobilt bredband i sollentuna, inte hur det fungerar i en by norrland 100 mil därifrån.
Att det fungerar dåligt varje dag i en stad 40 mil bort är inte så relevant.
Att mobilt kan krångla och begränsas den aspektet är han ju redan förbi.
Han använder ju redan sin mobila lösning i praktiken som visar hur det fungerar i verkligheten på platsen där han avser att använda det permanent.
Sollentuna.

Om man söker en mindre bil och tar i besaning att man söker en bil en mindre bil för vardaglig transport, när behovet av att dra släp inträffar en gång per år när den dagen går att lösa på andra sätt.
Så blir det ju lite vridet om man ska väga in andra behovs att dra något frekvent på kroken regelbundet.
Även om det är en fördel att välja en dragkrok för att den finns där redo att användas.
Ska man väga in en 1kubiks skåpbil bara för dess stora lastutrymme bara för att den finns?

Har har haft fiber, vet hur det funkar, vad det kostar då han även har möjlighet att ansluta sig.
Men nu testar han detta och presenterar hur det fungerar över tid med sitt användarmönster.

Oavsett om man tycker olika så kanske man får acceptera att han anser att lösningen är acceptabel baserat på det faktiska resultatet av sin fråga av vad det gäller.

Jag personligen anser att fiber är den bästa lösningen,men varför ska jag övertyga honom att byta om han nu är nöjd med 5g i hemmet i Sollentuna?

Redigerat:
  • Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Jag personligen anser att fiber är den bästa lösningen,men varför ska jag övertyga honom att byta om han nu är nöjd med 5g i hemmet i Sollentuna?
Nej jag ser ingen anledning till att någon ska försöka övertyga TS om något. Det jag inte fattar är varför TS hela tiden försöker övertyga övriga. Vi fattar att TS är nöjd. Varför kan inte TS fatta att det inte betyder att det som passar TS passar alla andra?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
nikasp
Alfredo Alfredo skrev:

Liknelsen känns konstig. Jag gick från 100/100 fiber *till* 400-600/30-40 MBit/s. Det finns inget vi gör som går att likställa med ”äsch, har inget släp så kan inte frakta den grejen”.

Som jag skrivit förut är vi nog över medel uppkopplade. 2 jobbar regelbundet hemifrån, alltid minst en varje vardag. Streamas och spelas frekvent (två barn). Har inte hört en enda gång på 9 månader att någon klagar på avbrott eller att något går segt.

Om man är så ovanlig så man regelbundet laddar upp jättestora filer så hade jag nog kunnat märka att jag bara har 1/3 av bandbredden. Håller inte på att slanga film eller spel olagligt så påverkar inte mig.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Alfredo Alfredo skrev:
Nej jag ser ingen anledning till att någon ska försöka övertyga TS om något. Det jag inte fattar är varför TS hela tiden försöker övertyga övriga. Vi fattar att TS är nöjd. Varför kan inte TS fatta att det inte betyder att det som passar TS passar alla andra?
Jag vill främst förtydliga att det funkar och det funkar bra, för oss. Och det är ganska troligt att det funkar bra för många andra. Man måste inte ha fiber nuförtiden är min slutsats. Och tycker man att man ändå måste så finns ofta chansen att koppla in sig för kanske 25 lax i efterhand.

nikasp nikasp skrev:
Det finns inget vi gör som går att likställa med ”äsch, har inget släp så kan inte frakta den grejen”.
Har du ens ett publikt IP med din lösning?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
MultiMan
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, 18Mb i upload närmar sig den koppar-VDSL jag hade. Inget att glädjas åt längre även om jag var imponerad över hur mycket bättre än ADSL det var på den tiden. Gick från 1,5 upp til drygt 12. En dramatisk skillnad. Tyvärr har jag fått ADSL-känsla med det mobila när masterna mättats eller krånglat av olika anledningar, t ex över helger när många åker hit till fritidshusen.

Jag har 100 upp idag, dygnet runt och det är minimum för min användning. Tyvärr har stadsnätet här än så länge inte mer än 100 även vid dyrare abb, därför jag valt 100/100 då den parametern är viktigast för min användning och prisskillnaden avsevärd.
nikasp nikasp skrev:
Liknelsen känns konstig. Jag gick från 100/100 fiber *till* 400-600/30-40 MBit/s. Det finns inget vi gör som går att likställa med ”äsch, har inget släp så kan inte frakta den grejen”.

Som jag skrivit förut är vi nog över medel uppkopplade. 2 jobbar regelbundet hemifrån, alltid minst en varje vardag. Streamas och spelas frekvent (två barn). Har inte hört en enda gång på 9 månader att någon klagar på avbrott eller att något går segt.

Om man är så ovanlig så man regelbundet laddar upp jättestora filer så hade jag nog kunnat märka att jag bara har 1/3 av bandbredden. Håller inte på att slanga film eller spel olagligt så påverkar inte mig.
Varför insinuerar du att hög uppladdning bara behövs av olagliga anledningar? Du börjar spåra ur helt.

Jag utnyttjade min snabba uppladdning när en 6TB HD (med lagligt material!) helt plötsligt började varna, så jag kopplade upp mig mot Jottacloud Pro och slangade upp hela disken på snabbast möjliga tid och det gick fort (låg på 98-99 Mb/s hela tiden). Kan verkligen rekommendera deras Pro-abb. Förlorade ingenting innan den dog.

Redigerat:
  • Gilla
Rich_ard och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det jag inte fattar är varför några tror att nästan alla har behov av ett "snabbt" fiber. Allra dom flesta av Sveriges befolkning upplever att dom med mobilt 5G klarar sig mer än väl. Man undrar hur stor (liten) den delen som behöver mer än tex 100/20 är, för att anse sig ha ett fullt och bra datanät.
Att det finns några relativt få som behöver ett snabbare nät förstår även jag men det handlar om relativt få personer. I mitt närområde är det 0%.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Ja, 18Mb i upload närmar sig den koppar-VDSL jag hade. Inget att glädjas åt längre även om jag var imponerad över hur mycket bättre än ADSL det var på den tiden. Gick från 1,5 upp til drygt 12. En dramatisk skillnad. Tyvärr har jag fått ADSL-känsla med det mobila när masterna mättats eller krånglat av olika anledningar, t ex över helger när många åker hit till fritidshusen.

Jag har 100 upp idag, dygnet runt och det är minimum för min användning. Tyvärr har stadsnätet här än så länge inte mer än 100 även vid dyrare abb, därför jag valt 100/100 då den parametern är viktigast för min användning och prisskillnaden avsevärd.

Varför insinuerar du att hög uppladdning bara behövs av olagliga anledningar? Du börjar spåra ur helt.

Jag utnyttjade min snabba uppladdning när en 6TB HD (med lagligt material!) helt plötsligt började varna, så jag kopplade upp mig mot Jottacloud Pro och slangade upp hela disken på snabbast möjliga tid och det gick fort. Kan verkligen rekommendera deras Pro-abb. Förlorade ingenting innan den dog.
Jag personlig har inte så mycket data så jag har inte det behovet, och för mig gör det inget om det tar lite längre tid att ladda upp en sådan mängd en gång per år.

Hade jag frekvent behov så skulle jag troligtvis valt fiber just för den anledningen.

G
E elmont skrev:
Det jag inte fattar är varför några tror att nästan alla har behov av ett "snabbt" fiber. Allra dom flesta av Sveriges befolkning upplever att dom med mobilt 5G klarar sig mer än väl. Man undrar hur stor (liten) den delen som behöver mer än tex 100/20 är, för att anse sig ha ett fullt och bra datanät.
Att det finns några relativt få som behöver ett snabbare nät förstår även jag men det handlar om relativt få personer. I mitt närområde är det 0%.
Är väl samma personer som anser att en bil på 2 ton och 200 hk inte går att köra med för den är "så slö" 🙃

• Gilla
  • Haha
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Varför fokuserar du på hastigheten? Det är inte det stora problemet med "radio" när allt fungerar normalt? Brist på, eller osäkerhet kring, publikt IP är för mig den stora showstoppern. Lite som att ha en telefon som man bara kan ringa från men ej ta emot samtal på...

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om jag tar min bostad etc så fungerar det bättre nu än för 1år sedan.
Då dom byggt en site rakt över.

Enda problemet där det verkligen var obrukbart var när jag låg på rummet på nya karolinska...annars har jag nog aldrig upplevt det tidigare om jag ser 10 år bakåt.

nikasp
MultiMan MultiMan skrev:

Jag utnyttjade min snabba uppladdning när en 6TB HD (med lagligt material!) helt plötsligt började varna, så jag kopplade upp mig mot Jottacloud Pro och slangade upp hela disken på snabbast möjliga tid och det gick fort (låg på 98-99 Mb/s hela tiden). Kan verkligen rekommendera deras Pro-abb. Förlorade ingenting innan den dog.
Nu tycker jag att du spårar ur som anklagar mig för att spåra ur. Hur ofta gör du och även gemene man paniköverföringar från en HD (NAS?) på 6TB? Ett otroligt edge case. Var det ens superviktigt med 100 Mbit/s och inte 30 MBit/s? Låter som nån Jason Bourne-film där varje sekund räknas.

Undrar hur få procent av hushållen som ens har en NAS (om det var en sån) och sen ska de hamna i en sån paniksituation. Jag har pensionerat vår gamla Synology och hela familjen har väl totalt 450 GB backat på iCloud.

Kan du lista lite case som gör att normala till över-medel-användare tvunget måste 100 Mbit/s och inte 30-40 uppströms? Och dessutom dagligdags, inga såna one-off-grejer som sker ett par gånger i livet.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.