Alfredo Alfredo skrev:
Varför fokuserar du på hastigheten? Det är inte det stora problemet med "radio" när allt fungerar normalt? Brist på, eller osäkerhet kring, publikt IP är för mig den stora showstoppern. Lite som att ha en telefon som man bara kan ringa från men ej ta emot samtal på...
Då kan ju jag förtydliga, det gäller inte bara hastigheten utan tillgänglighet och "nyttan" för den absolut största delen av landets befolkning.

Alfredo Alfredo skrev:
Varför fokuserar du på hastigheten? Det är inte det stora problemet med "radio" när allt fungerar normalt? Brist på, eller osäkerhet kring, publikt IP är för mig den stora showstoppern. Lite som att ha en telefon som man bara kan ringa från men ej ta emot samtal på...
Vad är det gemene man gör som kräver publikt IP?

Jag kör fiber (100/100) för att det är stabilt och förutsägbart. Någon högre hastighet behöver jag inte trots att jag jobbar med IT till största delen hemifrån, streamar all TV och har barn som spelar moderna datorspel.

useless useless skrev:

Jag kör fiber (100/100) för att det är stabilt och förutsägbart. Någon högre hastighet behöver jag inte trots att jag jobbar med IT till största delen hemifrån, streamar all TV och har barn som spelar moderna datorspel.
Väldigt många kräver publik IP av sin Internetanslutning. Oftast för att man vill kunna komma åt övervakningskameror, hemautomation eller liknande.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Väldigt många kräver publik IP av sin Internetanslutning. Oftast för att man vill kunna komma åt övervakningskameror, hemautomation eller liknande.
De flesta normala användare kör sånt via molntjänster. Jag som jobbar med datorkommunikation kommer åt grejerna hemma både via VPN (tailscale) och ssh-tunnlar till ett par AWS-maskiner. Det var 10 år sen jag slutade med dynamisk DNS och komma åt IP't direkt.

useless useless skrev:
Det vet du mycket väl men för de som eventuellt inte vet så är det naturligtvis för att på ett enkelt sätt ansluta till sitt nätverk och den utrustning man har där.

nikasp
Alfredo Alfredo skrev:
Har du ens ett publikt IP med
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kommer åt bl.a. Apple HomeKit, Philips Hue, Plejd, Aqara (hub, lås och kameror). Jag har inte ens behövt fundera på publik IP. Varför kräver många publik IP?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
useless useless skrev:
De flesta normala användare kör sånt via molntjänster.
De flesta kloka användare undviker tjänster bortom ens egen kontroll så långt det är möjligt...

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
De flesta kloka användare undviker tjänster bortom ens egen kontroll så långt det är möjligt...
Självklart. Men 95% av befolkningen som köper en kamera följer instruktionerna och laddar ner tillhörande app, skapar ett konto hos tillverkaren, ser bilden från kameran och är nöjd.

Och, som sagt var, finns det andra sätt att komma åt sina prylar hemma än via publikt IP.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Och, som sagt var, finns det andra sätt att komma åt sina prylar hemma än via publikt IP.
Att man kan kringgå en brist innebär inte att bristen inte finns...

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Kan du lista lite case som gör att normala till över-medel-användare tvunget måste 100 Mbit/s och inte 30-40 uppströms? Och dessutom dagligdags, inga såna one-off-grejer som sker ett par gånger i livet.
Det har redovisats många gånger tidigare i tråden, du kan bara inte tro att någon behöver något annat än vad du tycker dig behöva.

30-40Mbps uppströms i kombination med högre latency skapar små fördröjningar i vanligt kontorsarbete som JAG och många andra uppfattar som störande/stressande. Man behöver inte göra något speciellt. Lite vanligt MSoffice, lite serverapplikationer osv. Jämfört med Cirka 600/600 via fiber och vpn som jag får ut nu är skillnaden enorm.

På jobbet har jag cirka 1200/100 nu. 5G. Det är också märkbart segare än hemma. Du skulle antagligen tycka det var kalas.

Farsan hade en dator som av olika anledningar gick väldigt långsamt, det kunde ta 2-5 sekunder innan en knapptryckning gav resultat. Han tyckte det var ok. Vi jobbar i lite olika takt han och jag, vid datorn. Det du tycker är ok är inte alltid ok för mig.

• Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
nikasp
MathiasS MathiasS skrev:
Det har redovisats många gånger tidigare i tråden, du kan bara inte tro att någon behöver något annat än vad du tycker dig behöva.

30-40Mbps uppströms i kombination med högre latency skapar små fördröjningar i vanligt kontorsarbete som JAG och många andra uppfattar som störande/stressande. Man behöver inte göra något speciellt. Lite vanligt MSoffice, lite serverapplikationer osv. Jämfört med Cirka 600/600 via fiber och vpn som jag får ut nu är skillnaden enorm.

På jobbet har jag cirka 1200/100 nu. 5G. Det är också märkbart segare än hemma. Du skulle antagligen tycka det var kalas.

Farsan hade en dator som av olika anledningar gick väldigt långsamt, det kunde ta 2-5 sekunder innan en knapptryckning gav resultat. Han tyckte det var ok. Vi jobbar i lite olika takt han och jag, vid datorn. Det du tycker är ok är inte alltid ok för mig.
Jag blir lite förvånad att skillnaden i vanligt kontorsarbete upplevs enorm för dig tom i Office. Jag märker nu ingen skillnad på om jag sitter på kontoret i city eller kör via min remote access point som går via Telias 5G hemma. Har jobbat remote och haft jour via alla möjliga uppkopplingar på Nasdaq, tidigare OM, sedan år 2000.

Jag tycker INTE att fördröjning på en sekund eller så är godtagbart så blanda inte ihop mig med din far 🙂

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
nikasp
PS. Jag tycker att de grejer som anförs nu är lite specialfall. Jag går inte med på att 5G hos mig är nåt som innebär att man klickar på en sak och får vänta 1-2 sekunder. Det blir bara löjligt. Allt jag gör hemma har samma feel som på jobbet, jag eller sambon sitter absolut inte och jobbar i sirap. Hon kör väldigt mycket videosamtal via Teams och Zoom, jag lite mindre men samma appar.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
G
nikasp nikasp skrev:
Jag blir lite förvånad att skillnaden i vanligt kontorsarbete upplevs enorm för dig tom i Office. Jag märker nu ingen skillnad på om jag sitter på kontoret i city eller kör via min remote access point som går via Telias 5G hemma. Har jobbat remote och haft jour via alla möjliga uppkopplingar på Nasdaq, tidigare OM, sedan år 2000.

Jag tycker INTE att fördröjning på en sekund eller så är godtagbart så blanda inte ihop mig med din far 🙂
Office kan säkert upplevas segt om man arbetar direkt mot molnet.

Själv har jag Office på laptoppen och valt att onedrive ska göra en lokal kopia av det jag arbetar med funkar bra vid sämmre hastigheter.

Sedan kör jag även Citrix mot min arbetsstation och även det fungerar vid mycket låga hastigheter.

Ibland när jag har strul med fibern så brukar jag använda mitt 5G från Telenor som tyvärr presterar ganska dåligt (30/5) men det går att arbeta iallafall..

nikasp nikasp skrev:

Office365 med delade dokument blir snabbt ren sirap med latenser.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Jag blir lite förvånad att skillnaden i vanligt kontorsarbete upplevs enorm för dig tom i Office.
Ja jag förstår det, men det handlar ju lite om preferenser och tröskelnivå för vad som är ok och inte. Jag lägger ingen värdering i att du inte tycker det är ett problem. Good for you tänker jag.

nikasp nikasp skrev:
Jag tycker INTE att fördröjning på en sekund eller så är godtagbart så blanda inte ihop mig med din far
Det var inte min avsikt att jämföra dig med en 80åring. Bara ett extremexempel på att vi har olika krav.

• Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.