E elmont skrev:
Jag måste vara född ed en oerhörd tur, vi klarar oss galant med 4G ca 100 ner och 20 upp.
Eller så använder du inte nätet på samma sätt som vissa av oss gör.

• Gilla
Rich_ard och 3 till
  • Laddar…
nikasp
E elmont skrev:
Jag måste vara född ed en oerhörd tur, vi klarar oss galant med 4G ca 100 ner och 20 upp. Dom ytterst få ggr tv:n har häxat har det varit problem på TV-sändning, Nu är det ju inte allt för många år som vi haft mobilt datanät men i alla fall ett parDet
Jag jämför med fiber 100/100 och 100/10 (torpet) som jag hade många år innan. Nu med 5G hade jag 585/28 en slumpvis mätning i februari ser jag. Ser nästan aldrig under 400-450.

nikasp
Alfredo Alfredo skrev:
Eller så använder du inte nätet på samma sätt som vissa av oss gör.
Det jag är lite fundersam över är om flera som sablar ner 5G är gamers och/eller utvecklare med väldigt höga krav som fnyser åt 19 ms ping.

E elmont skrev:
Jag måste vara född ed en oerhörd tur, vi klarar oss galant med 4G ca 100 ner och 20 upp. Dom ytterst få ggr tv:n har häxat har det varit problem på TV-sändning, Nu är det ju inte allt för många år som vi haft mobilt datanät men i alla fall ett par
Inte alls konstigt, bara olika behov.
När jag arbetade,delvis hemifrån, hade jag 500/500 och tyckte ibland det var segt och funktioner som hackade, men med andra förutsättningar idag och nedgraderat till150/150 inga problem.
Bara olika förutsättningar och krav på funktionalitet.

nikasp nikasp skrev:
Det jag är lite fundersam över är om flera som sablar ner 5G är gamers och/eller utvecklare med väldigt höga krav som fnyser åt 19 ms ping.
Personligen är det den högre förutsägbarheten med en fiberlösning som är avgörande för mig. Ingen teknik är garanterat störningsfri men risken är avsevärt mindre för godtyckliga variationer med fiber.

• Gilla
David L och 2 till
  • Laddar…
nikasp
Alfredo Alfredo skrev:
Personligen är det den högre förutsägbarheten med en fiberlösning som är avgörande för mig. Ingen teknik är garanterat störningsfri men risken är avsevärt mindre för godtyckliga variationer med fiber.
Jag har skrivit flertal gånger att vi är minst en som jobbar uppkopplad heldag hemifrån varje vardag. 2 dagar per vecka är vi två som jobbar full dag hemifrån. Inget avbrott eller något som segat sedan juni 2025. Fibernätet har varit nere minst två gånger under samma tid (skrivs genast i lokala FB-grupperna).

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Jag har skrivit flertal gånger att vi är minst en som jobbar uppkopplad heldag hemifrån varje vardag.
Jag förstår inte vad du vill uppnå med dina inlägg. Att det fungerar för er just nu är naturligtvis toppen men det förändrar inte det faktum att fiber är en överlägsen teknik.

• Gilla
fnord och 5 till
  • Laddar…
Men tråden handlar väl inte om att fiber är överlägsen mobilt. Frågeställningen var ju OM TS behövde fiber eller om han klarade sig med 5G.

• Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Frågeställningen var ju OM TS behövde fiber eller om han klarade sig med 5G.
Den frågan har väl redan TS besvarat otaliga gånger och här finns väl inget att tillägga för närvarande.

Jag uppfattar nog frågan som mer generell, annars är det ju helt meningslöst att skriva något ytterligare i tråden.

• Gilla
Rich_ard och 1 till
  • Laddar…
Det ligger väl i en forumtråds naturlagar att saker ska generaliseras, ställas på sin spets och deltagarna utgör någon slags jury som bestämmer om TS har rätt eller fel. 😛 🤔

Så länge det inte byggs någon BRF med 300 lgh intill TS villa, så kommer nog TS 5G att vara högpresterande.

• Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
Men även jag vill bjuda på min tolkning av verkligheten...min sanning... Hur bra 4G+/5G fungerar beror på plats, bebyggelse, behov/krav, mobilutrustningens prestanda, interna/externa antenner , operatörernas näts prestanda och då inte bara radionät utan även andra tjänster som DNS uppslag, DHCP och sist men inte minst det -- egna WiFit.

I fibernät är det min uppfattning att vissa operatörer gör lite då underhåll vissa tider. Man kan därför få lite störningar ibland.
Mer eller mindre skumma fel kan inträffa typ var annat år. Tex stopp i media omvandlaren, blockerad port, DHCP och DNS.

Kanske är din router orsaken, kanske operatören kört ut ny programvara eller ändrat parametrar.

Tex gjorde Telia min teliarouter obrukbar vid ett tillfälle. 🤯 Och inte hade jag access till den själv så jag kunde felsöka heller utan fick plocka bort den.
DHCP och DNS tar en egen väg genom nätet. De kan strula och skapa problem. Internetoperatörerna är dåliga på övervakning och felsökning av sin utrustning. (Personlig upplevelse).

Man kan ha ip åtkomst till Aftonbladets ipadress men inte komma åt websidan via webbläsaren pga DNS inte fungerar, eller man får en ipadress trots 95% packet loss.

Där tror jag mobiloperatörer har bättre koll och driftsäkerhet på sin utrustning.

Inte ens när de grävde av fibern till vårt villaområde vart det problem med Mobilt internet (4G). Grabben spelade fotboll på sitt rum via WiFi/mobilbredbandet utan att klaga. Vet inte hur känslig onlinefotboll är men jagar man samma boll så... Netflix funkade också utan klagomål.

Och avslutningsvis...
Dessa fiberkramare med riktigt höga krav vill ändå ha Mobilt bredband som backup.
Nog måste mobil var tillförlitligt... 🤷‍♂️ 😛

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Jag hade skaffat Starlink i dagsläget. Nu har vi fiber sedan 10 år, men om jag stod inför samma sak idag. Starlink lätt. Dessutom 50kr billigare i månaden än våran 100Mbit vi har idag.

H heppe72 skrev:
Dessutom 50kr billigare i månaden än våran 100Mbit vi har idag.
Med publik ipv4-adress?

nikasp nikasp skrev:
Jag jämför med fiber 100/100 och 100/10 (torpet) som jag hade många år innan. Nu med 5G hade jag 585/28 en slumpvis mätning i februari ser jag. Ser nästan aldrig under 400-450.

5g:
På landet (där jag bor): 300/40
Jobbet: 900/250
Tror inte jag kommit under 500 nedströms när jag varit ute i de tätbebygda delarna.

Fibern hemma ger konsekvent 980/110
Har rabatt för tillfället så betalar 350 kr. Så ligger på samma som 5g skulle kosta.

Vi hade galet ofta fiberproblem tills för 1,5 år sen. Open infras förläggning av kabeln har gett stora problem. Men peppar peppar så har det fungerat bra nu.

5g går i princip bara ner vid större elavbrott då masten verkar tappa geisten efter en timme.

Dock. När vi var utan fiber senast var mobilnätet totalt överlastat och jag hade väl 20 mbit med lite tur... Med tele2 har man ju "uppkopplingsgaranti med en dongle inpetad i råjtern".
Skulle säga att det fungerade rätt ok jobba hemmaifrån ändå.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Som sagt. Hade jag inte haft väldigt svårt med kvasinazisten Elon Musk hade Starlink varit väldigt bra alternativ för backuplösning.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.