125 480 läst ·
1 757 svar
125k läst
1,8k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Precis, i vårt fall tar jag gärna lite högre kostnad, utifrån att efter 15 år med fiber så ser jag installationen som betald, dvs 0kr/månad, räknade så efter 10 år och 1700kr/år i kostnad.M MrDizzy skrev:Visst är det så.
Men förutom det rent tekniska så har man ju oftast att ta hänsyn till privatekonomin.
Behöver man tex som jag 5G obegränsat för att ofta kunna sitta och jobba på tåg, 5G "räcker" utan större problem hemma (inkl jobb hemifrån) plus att man har två barn som behöver mobil abonnemang med så är inte fiber ekonomist motiverbart. Detta då det blir en direkt extra kostnad som inte kan ersätta något.
Visst bättre och stabilare uppkoppling hemma, men mer pengar som ska ut varje månad.
Skulle man byta jobb eller 5G uppkopplingen skulle bli sämre pga hur mobilt internet används i området så det inte fungerar ur jobbsynvinkel ... tja då är det ju inget snack om saken. Efterinkoppling av fiber helt klart värt det.
Ur min synvinkel:
Har man inte "externa" krav (som tex jobb från tåg el motsvarande) så
Man köper en 5G router, skaffar obegränsat abb ej bundet och testar.
Fungerar det hyffsat, skaffar man extra extern antenn för att få det från hyffsat till ok.
Fungerar det dåligt, så tar man in fiber, man testar inte ens med extra antenn, samt säger upp obegränsade abb + extra kort. Visst det kostar någon tusenlapp extra att "prova på" men det KAN fungera bra.
Och man har möjligheten att efteransluta fiber om det fungerade bra med 5G idag men inte om 1-2-3 år.
Tex för min del så var återbetalingstiden för att prova just under 1 år. Allt efter det har jag ju sparar in pengar.
Har två mobiler som har abonnemang utan begränsning, bredband via fiber och så även mobilt bredband men används bara vid vår andra fastighet.
Betalar totalt 950kr/mån för de tjänsterna. Värderar enkelhet och bekvämlighet till några hundralappar.
Jag tror nog man är rätt safe i Sollentuna än kanske i en mindre stad där det redan fungerar dåligt.pacman42 skrev:
Jag hade i ts fall inte gått runt och oroat mig vad som händer om 1-2 år.
Radhusområde, lite utanför Stockholm,
dagtid 20-30Mbit/s
Kvällstid 2,4-6Mbit/s
Ping ca 100, 300ms som värst
Huawei B535, interna antenner
Sämre än hemma, så småstad behöver inte vara sämre än runt storstäder.
dagtid 20-30Mbit/s
Kvällstid 2,4-6Mbit/s
Ping ca 100, 300ms som värst
Huawei B535, interna antenner
Sämre än hemma, så småstad behöver inte vara sämre än runt storstäder.
Klart att det finns undantag.blackarrow skrev:
Men när man provat det på ett gäng olika ställen så får man en rätt bra inblick om hur det fungerar.
Tja, eller så kan man förvänta sig kraftiga dygnsvariationer om man knör ihop mycket folk i ett tätbebyggt radhusområde.A A-Man_08 skrev:
Hur, var och när man bygger ut mobilnätet har jag ingen inblick i, men visst är det oftast bra.
Går operatörerna runt och knackar dörr för att få kunder att byta från fiber till det nya snabba 5G så har de väl byggt ut och vill få intäkter...
Jag fick problem med bilen och hade videomöte mitt ute i obygggden en gång.
Mobildata är fantastiskt. Jag har obegränsat + fiber.
Jag bor i lägenhet så jag har också fiber + 100 ggb på mobilen, och kan spara mängden.blackarrow skrev:
Tja, eller så kan man förvänta sig kraftiga dygnsvariationer om man knör ihop mycket folk i ett tätbebyggt radhusområde.
Hur, var och när man bygger ut mobilnätet har jag ingen inblick i, men visst är det oftast bra.
Går operatörerna runt och knackar dörr för att få kunder att byta från fiber till det nya snabba 5G så har de väl byggt ut och vill få intäkter...
Jag fick problem med bilen och hade videomöte mitt ute i obygggden en gång.
Mobildata är fantastiskt. Jag har obegränsat + fiber.
Så jag använder aldrig wifi när jag inte är hemma, ligger runt 20gb förbrukning per månad , men har börjat koppla upp datorn när jag är på språng.
Är inte så säker på att jag valt fiber om jag flyttat till hus om mobilt fungerar bra för det jag gör.
Jag håller inte med dig. Jag tror att 5G funkar toppen för väldigt många i Sverige i och med omfattande utbyggnad. Tipsar om att testa det minst ett halvår innan man lägger onödiga pengar på fiber. Jag hade fiber i 9 år i gamla huset och har fiber i torpet och märker ingen skillnad. Lägger in lite reklam.MathiasS skrev:
Du missar poängen. Ingen argumenterar för 5g är dåligt på alla platser. Argumentationen är att det varierar över geografin, även Sollentuna. Att det fungerar, eller inte fungerar, för någon på en viss plats betyder ingenting för en annan person på annan plats.
Samma sak gäller med prestandavariationen över tid. Din beskrivning är bara relevant för den cell du befinner dig i (och knappt det ärligt talat). Detsamma gäller om någon beskriver att det inte alls fungerar på fredagskvällar. Det är lokala förhållanden.
DET är vad man ska ta med sig från denna diskussion, inte att det fortsätter att fungera för dig i din cell. Det är relevant endast för dina grannar i samma cell.
För den som befinner sig i någon av de andra 50000 cellerna i Sverige hos din operatör betyder din rapportering ingenting tyvärr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De når inte ens 90% av Sveriges befolkning med hastigheter som är acceptabla i ett hushåll.nikasp skrev:
Jag håller inte med dig. Jag tror att 5G funkar toppen för väldigt många i Sverige i och med omfattande utbyggnad. Tipsar om att testa det minst ett halvår innan man lägger onödiga pengar på fiber. Jag hade fiber i 9 år i gamla huset och har fiber i torpet och märker ingen skillnad. Lägger in lite reklam.
[bild]
Jag råkar ju jobba i branschen, så...nikasp skrev:
Man brukar säga att 50/10 är rimligt att få för ungerfär 85-90% av de i de täckta områdena i ett bra nät (som Telias ändå är). Så jag översattde detta till 85-90% av befolkningen helt enkelt eftersom Telia säger att de täcker 99,9% av befolkningen (~100%).
Vad är det du inte håller med om?nikasp skrev:
Säkert, det har jag inte sagt emot, eller hur?nikasp skrev:
Alla är vi olika, eller hur. Som jag beskrivit.nikasp skrev:
Jag måste vara född ed en oerhörd tur, vi klarar oss galant med 4G ca 100 ner och 20 upp. Dom ytterst få ggr tv:n har häxat har det varit problem på TV-sändning, Nu är det ju inte allt för många år som vi haft mobilt datanät men i alla fall ett par