124 420 läst ·
1 757 svar
124k läst
1,8k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Du missar poängen. Ingen argumenterar för 5g är dåligt på alla platser. Argumentationen är att det varierar över geografin, även Sollentuna. Att det fungerar, eller inte fungerar, för någon på en viss plats betyder ingenting för en annan person på annan plats.nikasp skrev:
Samma sak gäller med prestandavariationen över tid. Din beskrivning är bara relevant för den cell du befinner dig i (och knappt det ärligt talat). Detsamma gäller om någon beskriver att det inte alls fungerar på fredagskvällar. Det är lokala förhållanden.
DET är vad man ska ta med sig från denna diskussion, inte att det fortsätter att fungera för dig i din cell. Det är relevant endast för dina grannar i samma cell.
För den som befinner sig i någon av de andra 50000 cellerna i Sverige hos din operatör betyder din rapportering ingenting tyvärr.
Och enda sättet egentligen att se om det fungerar med endast 5G är att prova då det är för mycket lokala förhållanden för att kunna säga.MathiasS skrev:
Du missar poängen. Ingen argumenterar för 5g är dåligt på alla platser. Argumentationen är att det varierar över geografin, även Sollentuna. Att det fungerar, eller inte fungerar, för någon på en viss plats betyder ingenting för en annan person på annan plats.
Samma sak gäller med prestandavariationen över tid. Din beskrivning är bara relevant för den cell du befinner dig i (och knappt det ärligt talat). Detsamma gäller om någon beskriver att det inte alls fungerar på fredagskvällar. Det är lokala förhållanden.
DET är vad man ska ta med sig från denna diskussion, inte att det fortsätter att fungera för dig i din cell. Det är relevant endast för dina grannar i samma cell.
För den som befinner sig i någon av de andra 50000 cellerna i Sverige hos din operatör betyder din rapportering ingenting tyvärr.
Man har som bäst en tumme-pekfingervisning med täckningskartor etc etc
Problemet är ju att det kostar några tusen att prova (5G modem + antenn)
Visst det är mycket billigare än efteranslutning på väldigt många ställen (som tex hos mig)
Sen är det totalt ekonomi mot bästa tekniska lösningen som avgör vad man tycker är värt.
För vissa är det billigt mobil abb + indragning av fiber som gäller,
för andra obegränsat 5G mobil abb + extra sim som gäller och ingen fiber. (jag ingår i denna grupp just nu)
Samt att detta med vad som blir bäst att välja förändrar sig över tid.
Så är det. Och, vad som är "bra" är också subjektivt och behovsstyrt. Precis ovanför detta så är det någon som tycker att 33Mbs upplänk är bra. Det är inte bra alls för mitt sätt att använda internet när jag jobbar, tillochmed jättedåligt. Tittar jag på youtube på tåget är det dock bra.M MrDizzy skrev:Och enda sättet egentligen att se om det fungerar med endast 5G är att prova då det är för mycket lokala förhållanden för att kunna säga.
Visst det är mycket billigare än efteranslutning på väldigt många ställen (som tex hos mig)
Sen är det totalt ekonomi mot bästa tekniska lösningen som avgör vad man tycker är värt.
för andra obegränsat 5G mobil abb + extra sim som gäller och ingen fiber. (jag ingår i denna grupp just nu)
Och sedan vill jag bara lägga till att bara för att det fungerar bra idag så betyder det inte att det fungerar bra om ett år. Det gör troligen det, men det kan också vara så att det inte fungerar bra om ett år. Det beror helt på hur användningen av mobilt internet utvecklas i området.M MrDizzy skrev:Och enda sättet egentligen att se om det fungerar med endast 5G är att prova då det är för mycket lokala förhållanden för att kunna säga.
och nu var dessutom 33 Mbps upplänk och inte nedlänk, dvs motsatt rktning än vart filmen går. Däremot så fungerar 33 Mbps rätt dåligt om man arbetar med dokument samtidigt som man har ett Teams-möte med många deltagare med aktiv video. I möten med upp till åtta deltagare så skickar Teams videoflödet separat till varje deltagare...MathiasS skrev:
ja, det blir mycket mer frekventa ackar. I mobilnäten har man hittills räknat med att man behöver 1:10 på upplänk:nedlänk. Man närmar sig dock snabbt 1:5 pga ökad användning i upplänken, exempelvis videos som produceras i mobilen.A A-Man_08 skrev:
Ja det var det jag försökte beskriva men jag misslyckades kanske. 33 upp är ok om jag kollar youtube och har 600 nedåt. Det räcker väl bara till 300 nedåt ungefär om youyube använder tcp, men när jag jobbar duger inte 33 upp givet teams, spara filer osv.pacman42 skrev:
och nu var dessutom 33 Mbps upplänk och inte nedlänk, dvs motsatt rktning än vart filmen går. Däremot så fungerar 33 Mbps rätt dåligt om man arbetar med dokument samtidigt som man har ett Teams-möte med många deltagare med aktiv video. I möten med upp till åtta deltagare så skickar Teams videoflödet separat till varje deltagare...
Visst är det så.pacman42 skrev:
Men förutom det rent tekniska så har man ju oftast att ta hänsyn till privatekonomin.
Behöver man tex som jag 5G obegränsat för att ofta kunna sitta och jobba på tåg, 5G "räcker" utan större problem hemma (inkl jobb hemifrån) plus att man har två barn som behöver mobil abonnemang med så är inte fiber ekonomist motiverbart. Detta då det blir en direkt extra kostnad som inte kan ersätta något.
Visst bättre och stabilare uppkoppling hemma, men mer pengar som ska ut varje månad.
Skulle man byta jobb eller 5G uppkopplingen skulle bli sämre pga hur mobilt internet används i området så det inte fungerar ur jobbsynvinkel ... tja då är det ju inget snack om saken. Efterinkoppling av fiber helt klart värt det.
Ur min synvinkel:
Har man inte "externa" krav (som tex jobb från tåg el motsvarande) så
Man köper en 5G router, skaffar obegränsat abb ej bundet och testar.
Fungerar det hyffsat, skaffar man extra extern antenn för att få det från hyffsat till ok.
Fungerar det dåligt, så tar man in fiber, man testar inte ens med extra antenn, samt säger upp obegränsade abb + extra kort. Visst det kostar någon tusenlapp extra att "prova på" men det KAN fungera bra.
Och man har möjligheten att efteransluta fiber om det fungerade bra med 5G idag men inte om 1-2-3 år.
Tex för min del så var återbetalingstiden för att prova just under 1 år. Allt efter det har jag ju sparar in pengar.
Nu var ju anslutning av fiber en no-brainer där jag bor, vi fick inte fiber till basstationerna förrän vi byggt ett fibernät. Vi byggde det själva...M MrDizzy skrev:Visst är det så.
Men förutom det rent tekniska så har man ju oftast att ta hänsyn till privatekonomin.
Behöver man tex som jag 5G obegränsat för att ofta kunna sitta och jobba på tåg, 5G "räcker" utan större problem hemma (inkl jobb hemifrån) plus att man har två barn som behöver mobil abonnemang med så är inte fiber ekonomist motiverbart. Detta då det blir en direkt extra kostnad som inte kan ersätta något.
Visst bättre och stabilare uppkoppling hemma, men mer pengar som ska ut varje månad.
Skulle man byta jobb eller 5G uppkopplingen skulle bli sämre pga hur mobilt internet används i området så det inte fungerar ur jobbsynvinkel ... tja då är det ju inget snack om saken. Efterinkoppling av fiber helt klart värt det.
Ur min synvinkel:
Har man inte "externa" krav (som tex jobb från tåg el motsvarande) så
Man köper en 5G router, skaffar obegränsat abb ej bundet och testar.
Fungerar det hyffsat, skaffar man extra extern antenn för att få det från hyffsat till ok.
Fungerar det dåligt, så tar man in fiber, man testar inte ens med extra antenn, samt säger upp obegränsade abb + extra kort. Visst det kostar någon tusenlapp extra att "prova på" men det KAN fungera bra.
Och man har möjligheten att efteransluta fiber om det fungerade bra med 5G idag men inte om 1-2-3 år.
Tex för min del så var återbetalingstiden för att prova just under 1 år. Allt efter det har jag ju sparar in pengar.