124 420 läst ·
1 757 svar
124k läst
1,8k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Är det en installerad fiberanslutning som ser ut så är det "inåt helv...." felaktigt utfört, jag tolkade bilden som det bara var avlämnad duct.kisumisu skrev:
Det ska sitta kabelskydd på utsidan och ducten får inte sitta synlig utifrån att markduct som används tål inte UV-ljus och blir spröda, de går sönder med tiden och då kommer fibern att sitta oskyddad.
Och ska det vara riktigt utfört så ska det sitta en skarv där man går vidare in i huset med inomhusduct, Här kan man behöva göra vissa avsteg beroende på hur installationen behöver göras för att få bästa lösning.
Du får kolla närmare och återkomma.😉 Laddade ned bilden och förstorade, ser faktiskt ut som den är inborrad i panelen.
Hos oss i Sollentuna var det väldigt ordentligt. Jag grävde själv ner gröna 50 mm rör som man fick så många det behövdes i priset 18500 kr (2016). På landsbygden i Katrineholm var det PEAB om jag minns rätt som måste ha kört med en sån ditch witch som plöjer ner en tunnare duct. Väldigt skönt med intakt tomt men mindre kul om någon råkar sätta spaden i den.A AndersS skrev:Är det en installerad fiberanslutning som ser ut så är det "inåt helv...." felaktigt utfört, jag tolkade bilden som det bara var avlämnad duct.
Det ska sitta kabelskydd på utsidan och ducten får inte sitta synlig utifrån att markduct som används tål inte UV-ljus och blir spröda, de går sönder med tiden och då kommer fibern att sitta oskyddad.
Och ska det vara riktigt utfört så ska det sitta en skarv där man går vidare in i huset med inomhusduct, Här kan man behöva göra vissa avsteg beroende på hur installationen behöver göras för att få bästa lösning.
Du får kolla närmare och återkomma.😉 Laddade ned bilden och förstorade, ser faktiskt ut som den är inborrad i panelen.
Det där är inte min fastighet, så kan tyvärr inte undersöka det djupare.A AndersS skrev:Är det en installerad fiberanslutning som ser ut så är det "inåt helv...." felaktigt utfört, jag tolkade bilden som det bara var avlämnad duct.
Tog bara fotot för jag tycker öven jag att det är åt helvete.
Vi fick inte göra någonting. Allt skulle Telenors folk göra!nikasp skrev:
Hos oss i Sollentuna var det väldigt ordentligt. Jag grävde själv ner gröna 50 mm rör som man fick så många det behövdes i priset 18500 kr (2016). På landsbygden i Katrineholm var det PEAB om jag minns rätt som måste ha kört med en sån ditch witch som plöjer ner en tunnare duct. Väldigt skönt med intakt tomt men mindre kul om någon råkar sätta spaden i den.
Det går ganska grunt fibern, men det är en väldigt kort bit och jag vet var den ligger.
Men hade dom gjort som deras ritning visade hade det blivit hela tomten en fiberkabel går på.
Nu är det dock så att fibern blev alldels för dyr att ha men vi får väl se vad framtiden visar. Kan ju hända att det kommer nån vettig ägare till kablarna någon dag....
Men mobilt internet fungerar väl fortfarande väldigt bra i Finland?kisumisu skrev:
Vi fick inte göra någonting. Allt skulle Telenors folk göra!
Det går ganska grunt fibern, men det är en väldigt kort bit och jag vet var den ligger.
Men hade dom gjort som deras ritning visade hade det blivit hela tomten en fiberkabel går på.
Nu är det dock så att fibern blev alldels för dyr att ha men vi får väl se vad framtiden visar. Kan ju hända att det kommer nån vettig ägare till kablarna någon dag....
Nu börjar det faktiskt hända grejer även lite utanför städerna.
5G på 1800Mhz och 2600Mhz (n3 och n7) dyker upp både här och där i Telias nät nu när 3G är nedsläckt.
Nu ska man väl kanske inte förvänta sig underverk men snabbare kommer det gå.
Vill minnas att Telia även har fått tillstånd för 2100Mhz (b1/n1)
5G på 1800Mhz och 2600Mhz (n3 och n7) dyker upp både här och där i Telias nät nu när 3G är nedsläckt.
Min "erfarenhet" utgår från att det först projekteras för grävning och installation, dokumenteras med ritning/foton som fastighetsägare godkänner. Ska sedan dokumenteras med foton när arbetet görs att det överensstämmer med projektering.kisumisu skrev:
Vill man gräva själv så får kunden lämplig kanalisation t.ex. PEM, etc, och får krav på att dokumentera med foton.
Men alla gör ju inte så...
Telia har väl haft det i några år och det är implementering tillsammans med 4G, dvs inte 5G SA.S SirKnasen skrev:Nu börjar det faktiskt hända grejer även lite utanför städerna.
Ungefär men det finns vissa skillnader även om det tekniskt sett samma sak.MathiasS skrev:
För det första är trafiken OBEGRÄNSAT även på kontantkort!
Sedan tillåts trafik som Torrents etc utan att man behöver fiffla med VPN och sådant!
Nu har jag ej provat Telia men för några år sedan var det helt omöjligt med Telias/Halebops kontantkort.
Fungerade med Telenor, men även där hade man begränsat hastighet.
I Finland har man också börjat ta IPV6 adresser i bruk. Medans i Sverige kör man mycket NAT (tom hos vissa fiberleverantörer).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
249kr och obegränsad mobildata hos dna, finns inget liknande i Sverige.kisumisu skrev:
Ungefär men det finns vissa skillnader även om det tekniskt sett samma sak.
För det första är trafiken OBEGRÄNSAT även på kontantkort!
Sedan tillåts trafik som Torrents etc utan att man behöver fiffla med VPN och sådant!
Nu har jag ej provat Telia men för några år sedan var det helt omöjligt med Telias/Halebops kontantkort.
Fungerade med Telenor, men även där hade man begränsat hastighet.
I Finland har man också börjat ta IPV6 adresser i bruk. Medans i Sverige kör man mycket NAT (tom hos vissa fiberleverantörer).
Jag lyckades dock få Svenska Telia Mobiltbredband obegränsat för 149kr/mån under blackfriday 2025.A A-Man_08 skrev:
I teoretiskt skulle jag kunna flytta simkortet till mobilen och få där obegränsat. Går inte ringa med kortet (vad jag vet), men har man dualsim mobil kan man ju ha det som ett datakort i mobilen och det andra som pratkort.
Själv kör jag dock kontantkort från både Sverige (Halebop) och Finland (Elisa).
Har ett datapaket för "laitenetti" på mitt finska kort, som får agera för mobildata!
165,75kr obegränsat data för 90 dagar!
Dock det söligaste alternativet till internet, men det duger bra till Whatsapp, Swish och sådana saker! Annars har man ju wifi stortsett överallt.
Sen om jag måste ringa vanliga samtal så blir Sverigesamtal/sms med Halebop.
Finlandsamtal med finska kortet.
Nä, du får göra en egen tråd om hur det funkar på andra ställen. Har ju dragits upp allt möjligt skilt från Sollentuna, t.o.m. på tåg 😀MathiasS skrev: