124 420 läst ·
1 757 svar
124k läst
1,8k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Den stora flaskhalsen med mobilt är upplänken. Den är dimensionerat till att vara 1/10 av nedlänken och det är ofta svårt att höja denna siffran över en grupp mobiler, för enskilda kan det fungera. Detta gör att nya tjänster som uppladdning av video och foto, AI och XR kommer att få problem med kapaciteten, men det gäller ju inte idag dock.
Här håller jag med!pacman42 skrev:
Den stora flaskhalsen med mobilt är upplänken. Den är dimensionerat till att vara 1/10 av nedlänken och det är ofta svårt att höja denna siffran över en grupp mobiler, för enskilda kan det fungera. Detta gör att nya tjänster som uppladdning av video och foto, AI och XR kommer att få problem med kapaciteten, men det gäller ju inte idag dock.
Om man nu har äkta fiber och inte nån Globalconnet skit! Fick med deras fiber ibland 20-30mbits just på upload och nej router var ej problemet!
Däremot när jag bodde i lägenhet och hade Ownit hela vägen in för ca samma pris som Telias 5G. Så hade jag enorm upload och bra ping.
Men när det kommer till Villa så är det 99% dessa skitleverantörer som bara mjölkar pengar 💸 💸 💸 💸 och verkar vara så att man delar nätet precis likadant som med mobilt (då hastigheten varierar så). Blir väl billigare bygga "kanskadnät" istället för "stjärnnät". Likadant som det var med kabeltv....och ännu mera pengar till dessa riskkapitalister.
Dock behöver inte så många så mycket upload. Beror givetvis vad man gör.
Kör man mestadels tv streaming, epost, småsurfande så klarar man sig rätt bra med mobilt idag. Jag har testat även Teams (dock inget jag använder i vardags då jag ej jobbar hemifrån och kan inte ens jobba hemifrån).
Ingen gnällde att min bild skulle varit dåligt däremot var det andra som hade störningar. Må hända att jag har tur som bor nära en mast. Må hända att jag hade oturen och bo på sista slingan av "kaskadnätet" med fibern....🤷
Sen så min värld går inte under om nätet skulle strula. Dessutom kan jag ta tv via sattelit och äger några analoga radio så det behövs inget internet för.
Men visst hade jag ändå brännt 14TB data (fri surf och ingen påverkan, men blev ändå lite förvånad). På mitt finska mobilabb fick jag en gång en varning att jag använt mer än 50GB roaming och hastigheten ströps till 0.5Mbit 🤣 men fortfarande full hastighet på finskt mobilnät (handlade om roaming).
Har även Halebops kontantkort som jag brukar ladda med fastpris 5GB så har även den i värsta fall om nåt skulle nu totalt strula eller begränsas.
Redigerat:
Det intressanta med Global Connect är ju även hur de fuskat när de gått fram med sin kanalisation så pass att PTS tröttnat (utöver många markägare).kisumisu skrev:
Det är ju bra att ni nöjda.
Jag är också nöjd med Telia 5G som jag tog blackfriday 149kr mån i 2år (som fan inte går backa ur, varken jag eller Telia).
Kollade nyss så har min tjänsteleverantör på fiber gjort ännu mera höjningar. Undra hur mycket som dom kan göra det innan alla kunder har lämnat nätet!
Vet flera som redan gjort det och vad jag läser på nätet så blöder Globalconnet ekonomiskt. Bolaget ska säljas men ingen visar intresse 😂
Inte så många som nöjda heller
[länk]
Jag skulle aldrig köpa ett hus som har fiber där Global Connect är nätägare.
Det tråkiga är att t ex vi fick välja mellan pest och kolera.T Tystnad skrev:
Var ursprungligen Telenor / IP only.
Telenor sålde sitt till IP Only
Ip Only -> Global Connect.
Allt har bara blivit sämre och sämre.
Telenor fungerade dock tekniskt rätt hyffsat måste jag säga men hemskt kundservice! Felaktiga fakturor osv osv.
Tyvärr får man inte alltid välja.
Våran kommun skulle också ha ett eget stadsnät men den satsningen blev aldrig av då alla hade redan tackat ja till Telenor eller Ip only. Läser här också i vissa trådar att man ska tacka ja till det första bästa att man får inte så mångs nya chanser så det blir som det blir.
Fanns på våran gata kanske 6 hus som ej tog Telenor. Dessa blev utan fiber.
Ser sen 2 år senare skyltar utanför "OPEN INFRA....Här installerar vi fiber ".
Telenor gjorde ändå hyffsat jobb, var dock Svenskar, Finnar, Norrmän och en från Polen inblandade. Ingen bra kommunikation sins emellan, men när jag agerade tolk så gick allt jövligt bra till ändå! 🤣 Men lite kul med arbetare som inte förstår varandra och de svenskarna som satt i kontoret nånstans nere i Stockholm förstod ju inget och lovade dittan o dattan och att vi skulle få fibern senast 30/12. Då sade jag bara lyckatill och i förbifarten när jag såg en Norsk installatör ute på vägen visade jag en vinterbild på mitt hus och sade "lyckatill"…! Kontoret från Stockholm ringer rätt så fort upp mig "går det bra om vi kommer nösta vecka och installerar fibern hos dig" 🤣
Men allt gick ändå rätt så bra så.
Men hade jag inte kunnat andra språk än svenska och låtit allt gå hade fibern dröjt, dragits in till vårat garage (fast jag klart och tydligt gick igenom med en svensk säljare var den akulle installeras). Visst hade dom säkert fått den därifrån var jag sen vill ha den men då hade tomten sett rolig ut efteråt och onödiga meter av fiber på tomten. Grannen råkade ut för detta.
Ett par år senare kommer Openinfra och kör sina kablar och där kan vi prata amatörer 🧐 river skog träd återställer inte marken ordentligt och man kan lite här och där än idag se blottade kablar ni vet sån där orange kanalkabel där fibern går i. Så den fibern lär nog fungera ännu bättre 🤨
Tyvärr är det de dåligt utförda "fiberutrullningarna" och installationer som det skrivs om, trots allt så är väl idag 75% av hushållen anslutna och där merparten har gjorts riktigt.kisumisu skrev:
Det tråkiga är att t ex vi fick välja mellan pest och kolera.
Var ursprungligen Telenor / IP only.
Telenor sålde sitt till IP Only
Ip Only -> Global Connect.
Allt har bara blivit sämre och sämre.
Telenor fungerade dock tekniskt rätt hyffsat måste jag säga men hemskt kundservice! Felaktiga fakturor osv osv.
Tyvärr får man inte alltid välja.
Våran kommun skulle också ha ett eget stadsnät men den satsningen blev aldrig av då alla hade redan tackat ja till Telenor eller Ip only. Läser här också i vissa trådar att man ska tacka ja till det första bästa att man får inte så mångs nya chanser så det blir som det blir.
Fanns på våran gata kanske 6 hus som ej tog Telenor. Dessa blev utan fiber.
Ser sen 2 år senare skyltar utanför "OPEN INFRA....Här installerar vi fiber ".
Telenor gjorde ändå hyffsat jobb, var dock Svenskar, Finnar, Norrmän och en från Polen inblandade. Ingen bra kommunikation sins emellan, men när jag agerade tolk så gick allt jövligt bra till ändå! 🤣 Men lite kul med arbetare som inte förstår varandra och de svenskarna som satt i kontoret nånstans nere i Stockholm förstod ju inget och lovade dittan o dattan och att vi skulle få fibern senast 30/12. Då sade jag bara lyckatill och i förbifarten när jag såg en Norsk installatör ute på vägen visade jag en vinterbild på mitt hus och sade "lyckatill"…! Kontoret från Stockholm ringer rätt så fort upp mig "går det bra om vi kommer nösta vecka och installerar fibern hos dig" 🤣
Men allt gick ändå rätt så bra så.
Men hade jag inte kunnat andra språk än svenska och låtit allt gå hade fibern dröjt, dragits in till vårat garage (fast jag klart och tydligt gick igenom med en svensk säljare var den akulle installeras). Visst hade dom säkert fått den därifrån var jag sen vill ha den men då hade tomten sett rolig ut efteråt och onödiga meter av fiber på tomten. Grannen råkade ut för detta.
Ett par år senare kommer Openinfra och kör sina kablar och där kan vi prata amatörer 🧐 river skog träd återställer inte marken ordentligt och man kan lite här och där än idag se blottade kablar ni vet sån där orange kanalkabel där fibern går i. Så den fibern lär nog fungera ännu bättre 🤨
De problem som uppstod för ca 10 år sedan var när landsbygden (utanför tätorterna) skulle få fibernät med bidrag upp till 60% av kostnaden, tätorter fick inga bidrag. Då kom det nya operatörer, t.ex. IP-Only, som mutade in stora områden utan någon form av kontroll vad det innebar att rulla ut fiber i området. Och då även mera eller mindre seriösa entreprenörer med diverse kontrakterade utförare som saknade kunskap och "lycksökare" som orsakade mycket problem. Sedan när det skulle utföras kom verkligheten ifatt att det inte var så enkelt att rulla ut fiber utanför tätorterna, det var då man tog alla tänkbara "genvägar", t.ex. Trafikverket bannlyste vissa entreprenörer att få arbete inom deras vägområden.
Stämmer nog ganska bra det du skriver.A AndersS skrev:Tyvärr är det de dåligt utförda "fiberutrullningarna" och installationer som det skrivs om, trots allt så är väl idag 75% av hushållen anslutna och där merparten har gjorts riktigt.
De problem som uppstod för ca 10 år sedan var när landsbygden (utanför tätorterna) skulle få fibernät med bidrag upp till 60% av kostnaden, tätorter fick inga bidrag. Då kom det nya operatörer, t.ex. IP-Only, som mutade in stora områden utan någon form av kontroll vad det innebar att rulla ut fiber i området. Och då även mera eller mindre seriösa entreprenörer med diverse kontrakterade utförare som saknade kunskap och "lycksökare" som orsakade mycket problem. Sedan när det skulle utföras kom verkligheten ifatt att det inte var så enkelt att rulla ut fiber utanför tätorterna, det var då man tog alla tänkbara "genvägar", t.ex. Trafikverket bannlyste vissa entreprenörer att få arbete inom deras vägområden.
Bor själv på "landsbygden" eller nånstans mitt i mellan.
Dom finska killarna berättade till mig om jobbet att det var deras första ungefär "sommarjobb".
De var unga, var väl runt 18-19. De visste inget tekniskt om fibern och hade bara fått order bla till min fatighet att dra fibern till garaget. Jag fick tom se kartan och så tolkade jag också kartan. Gissa om man var glad?!
Den som faktist förklarade mig det tekniska bäst var polacken och det var ju han som kopplade in själva fibern dvs svetsade den.
Killarna var jag trevlig mot och gav dem nya order som husägare och de gjorde bra jobb 👍
Men de i Stockholm fick höra lite.
Men slutresultatet blev ju nu att jag gick över till 5G. Vi får se om 2 år vad som lönar sig då. Kanske man då får byta operatör i alla fall. Fick höra av en kollega att även Telia är envisa och dåliga på ge bra erbjudanden till befintliga kunder! Men jag slipper nu tänka på det här i 22 månader framåt och det tycker jag är skönt! Jobbigt hålla på byta leverantör jämt.
Redigerat:
Jag pratar nutid.A AndersS skrev:Tyvärr är det de dåligt utförda "fiberutrullningarna" och installationer som det skrivs om, trots allt så är väl idag 75% av hushållen anslutna och där merparten har gjorts riktigt.
https://www.sverigesradio.se/artikel/pts-vagrar-betala-for-skadade-akrar-och-angar
Undra vem det är som godkänner och gör slutbesiktning?T Tystnad skrev:
Här har samma bolag lämnat skräp fiberrullar etc som legat på samma plats ett par år.
Jo och var just det där jag syftade fast jag bor inte på Gävleborg. Dock samma bolag "Openinfra". Sådana här installationer är inget ovanligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär kunde det se ut i skogen på en liten skogsväg. Ingen allmän väg men en stig hade dom totalt täppt igen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ibland får man nästan lust gå med en såg och såga av lite synliga kablar.
Konstigt nästan att ingen gjort sabotage, när allt annat förstörs och saboteras....men ungdomar är väl rädda för sitt internet 😂
Ps. Jag vill nu inte skylla allt förstörelse på ungdomar, men ofta är man ju ung o dum och har inget eller dålig konsekvenstänk i den åldern.
Redigerat:
Jag sparar massor av jobb och får ha uppfarten intakt. Där jag helst skulle ha satt fiberswitchen är två våningar upp från garaget så inte särskilt plug and play. Har som skrivet dragit in både i förra huset iöoch torpet.A A-Man_08 skrev:
Men den är helt Ok, framdragen till hus och enbart förberedelse för ev. installation.kisumisu skrev:
Det är dessutom kanalisation i form av PEM-slang som inte är något krav, ovanligt och ingen standardinstallation.
Och i den finns en röd duct/fiberslang, beroende av placering av fiberdosa kan sedan installation se olika ut, vissa sätter den på utsidan av väggen alternativt inomhus. Skulle det vara helt perfekt skulle det sitta en riktig tätning på ducten tills installation utförs, men många tejpar, etc, också.
Ok jag har ingen aning om det ligger fiber där. Men lustigt nog verkar det gå in i huset.A AndersS skrev:Men den är helt Ok, framdragen till hus och enbart förberedelse för ev. installation.
Det är dessutom kanalisation i form av PEM-slang som inte är något krav, ovanligt och ingen standardinstallation.
Och i den finns en röd duct/fiberslang, beroende av placering av fiberdosa kan sedan installation se olika ut, vissa sätter den på utsidan av väggen alternativt inomhus. Skulle det vara helt perfekt skulle det sitta en riktig tätning på ducten tills installation utförs, men många tejpar, etc, också.
Nu i ärlighetens namn vet jag ej heller om det är just openinfra som satt det är i första bilden.
Däremot röjde dessa ordentligt i skogen och många av husen som har openinfra har en box utanför. Ganska fult det också. Jag tycker Telenor gjorde det ändå fint, det enda som syns är en metallskydd (som man normalt också sätter andra kablar bakom).
Men det var synd att Telenor sålt all verksamhet som har med egna villor att göra till dessa andra bolag. Som kan bara en grej och det är att ta betalt.