124 420 läst ·
1 757 svar
124k läst
1,8k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Men det är ju så tjänsten är, ibland kan det variera, så länge det fyller sitt syfte.F f10l skrev:
Det är ju så tjänsten kan vara men så länge det funkar tillfredställande så uppfyller det sin funktion.
Annars får man byta till något annat.
Poängen som vi har tjatat om sen tråden började är ju att fiber inte har de variationerna.A A-Man_08 skrev:
Ja det har nog alla läst och tagit i beaktning framförallt trådskaparen.F fnord skrev:
En del blir inte lika påverkade om det fungerar dåligt ibland, men för dom flesta fungerar det nog bra då dom använt mobilt bredband i flera år trots att man kan ansluta sig till fiber hade det varit ett problem så hade dom nog bytt.
Uteblivna samtal i mobilnätet, frigör det verkligen bandbredd för mobildata, är dom inte helt skärskilda om man syftar på hur det är uppbyggt?blackarrow skrev:
Moderna nät garanterar en viss kvalité för samtal genom prioritering men vi pratar om ~16kbit/s för en ljudkanal. Så det är ju marginellt men det blir ju inte sämre av att man gör det.A A-Man_08 skrev:
Voice kräver faktiskt mycket mer resurser än man tror då det har absolut prioritet och ges mycket mer resurser nära cellgränsen.M merbanan skrev:
Men nej, voice är fortfarande nästan gratis i jämförelse.
Jag tycker mig märka att whatsapp får sämre samtalskvalitè medan riktiga mobilsamtal forfarande fungerar perfekt när täckningen börjar bli dålig.pacman42 skrev:
Hur stor andel av radioresurser allokeras för tal respektive data/internet i mobilnätet i tex ett bostadsområde?pacman42 skrev:
Som förväntat.blackarrow skrev:
Inget allokeras för voice, den får vad den behöver.blackarrow skrev:
Ok, jag formulerade mig fel. Jag undrade om det finns statistik på hur mycket som används till vad?pacman42 skrev:
Hur stor andel är VoLTE trafik med tal QoS nu då.
Fast det spelar väl iofs mindre roll om andelen paket med taltrafik som får förtur är försumbar jämfört med annan internettrafik...
Jag har ingen statistik, men om jag får gissa så rör det sig om någon promille av volymen.blackarrow skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 777 inlägg
…och jag fick betala 25k när jag drog in för 5 år sedan. Värt varenda krona.Ludde Jakobsson skrev:
Jag brukar säga till mina kunder (jag jobbar med IT) att mobilt bredband är bra idag, men ett fast fiber är bättre på alla sätt; Du behöver inte oroa dig för att anslutningen går upp och ner, avsevärt bättre ping och helt enkelt stabilare på alla sätt.
Jag betalade 17 tusen för 5 år sedan
Fiber är fiber
Ångrar inte ett dugg
Har 600/600 o betalar 549 kr
Ligger stadigt på 610-625 mbit i huset
Kan kanske bero på att jag är nära en station. Och jag har endast mätt hastigheten med mobilen /wifi tptest /speedtest..
Borde ju vara högre hastighet om jag skulle mäta med kabel direkt
Ute i trädgården o garaget på ca 480
Och nere i källaren på strax över 500
Mobilt 5g hade jag inte ens velat ha, även om jag fått det gratis i 10 år
På 5 år har vi sammanlagt haft avbrott i 1 timme totalt.
Fiber är fiber
Ångrar inte ett dugg
Har 600/600 o betalar 549 kr
Ligger stadigt på 610-625 mbit i huset
Kan kanske bero på att jag är nära en station. Och jag har endast mätt hastigheten med mobilen /wifi tptest /speedtest..
Borde ju vara högre hastighet om jag skulle mäta med kabel direkt
Ute i trädgården o garaget på ca 480
Och nere i källaren på strax över 500
Mobilt 5g hade jag inte ens velat ha, även om jag fått det gratis i 10 år
På 5 år har vi sammanlagt haft avbrott i 1 timme totalt.
Redigerat:
Det är ju bra att ni nöjda.
Jag är också nöjd med Telia 5G som jag tog blackfriday 149kr mån i 2år (som fan inte går backa ur, varken jag eller Telia).
Kollade nyss så har min tjänsteleverantör på fiber gjort ännu mera höjningar. Undra hur mycket som dom kan göra det innan alla kunder har lämnat nätet!
Vet flera som redan gjort det och vad jag läser på nätet så blöder Globalconnet ekonomiskt. Bolaget ska säljas men ingen visar intresse 😂
Inte så många som nöjda heller
https://se.trustpilot.com/review/globalconnect.se?page=6
Jag är också nöjd med Telia 5G som jag tog blackfriday 149kr mån i 2år (som fan inte går backa ur, varken jag eller Telia).
Kollade nyss så har min tjänsteleverantör på fiber gjort ännu mera höjningar. Undra hur mycket som dom kan göra det innan alla kunder har lämnat nätet!
Vet flera som redan gjort det och vad jag läser på nätet så blöder Globalconnet ekonomiskt. Bolaget ska säljas men ingen visar intresse 😂
Inte så många som nöjda heller
https://se.trustpilot.com/review/globalconnect.se?page=6