Den ursprungliga invändingen mot 5G som bredband var ju dock inte att det fungerar bra på vissa eller tillochmed många ställen, utan att kvaliteten på tjänsten på många ställen men inte alla, kommer variera med belastningen. Att det fungerar bra på vissa ställen är således inget konstigt alls, det är ju vad man kan förvänta sig.

• Gilla
Marcus-AA och 4 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ja. Han väcker ju liv i tråden hela tiden...
Ja, bra med uppdatering hur det fungerar över tid.

• Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Ja, bra med uppdatering hur det fungerar över tid.
Jaja...
Jag kan då uppdatera att min fiberuppkoppling inte blivit dyrare ännu.

K karlmb skrev:
Jaja...
Jag kan då uppdatera att min fiberuppkoppling inte blivit dyrare ännu.
Noterat.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
nikasp
K karlmb skrev:
Ja. Han väcker ju liv i tråden hela tiden...
Det är planen så ingen tror att jag sitter och ångrar mig. Lovar att skriva om det nånsin strular men inget än så länge. I och med att vi jobbar och sitter heldagar på vardagar också så borde man fånga ev. avbrott.

• Gilla
A-Man_08 och 1 till
  • Laddar…
Mobilnät (5G-NSA), och vid behov Starlink som backup, som under längre strömavbrott där mobilnätet dör.

En Starlink Mini går många timmar på 100 Ah lithiumbatteri. Fungerar i alla väder bara antennen inte blåser bort 😅 snöstorm är no problem, antennen kan själv känna av om det ligger snö ovanpå & smälta.

Dyrt ? 60 kr / mån för 0,5 Mbit/s, busenkelt i appen att byta abonnemang vid behov.
Detta billiga abonnemang kan man byta till efter första månaden som ny kund, om du köper din antenn.

Den låga hastigheten duger fint till WiFi-samtal, radio / streaming & lågupplöst Youtube.

G
Tycker staten skulle gått in och dragit fiber in i varje stuga ha
T Tystnad skrev:
Mobilnät (5G-NSA), och vid behov Starlink som backup, som under längre strömavbrott där mobilnätet dör.

En Starlink Mini går många timmar på 100 Ah lithiumbatteri. Fungerar i alla väder bara antennen inte blåser bort 😅 snöstorm är no problem, antennen kan själv känna av om det ligger snö ovanpå & smälta.

Dyrt ? 60 kr / mån för 0,5 Mbit/s, busenkelt i appen att byta abonnemang vid behov.
Detta billiga abonnemang kan man byta till efter första månaden som ny kund, om du köper din antenn.

Den låga hastigheten duger fint till WiFi-samtal, radio / streaming & lågupplöst Youtube.
90 tals hastigheter 🙃 dock till betydlig bättre pris..

G Greger_08 skrev:

90 tals hastigheter 🙃 dock till
G Greger_08 skrev:

90 tals hastigheter 🙃 dock till betydlig bättre pris..
Telia hade kunnat bytt ut kopparn till fiber...

Hur många hade 0,5 Mbit/s på 90-talet ?
Jag fick det först på 00-talet via ADSL.

Lägsta abonnemanget hos Starlink (kallas "vänteläge"), var bara ett exempel på att Starlink inte är speciellt dyrt & vid behov är det busenkelt att byta till dyrare abonnemang, som inte heller är speciellt dyrt.

Information om Starlink-abonnemang 'Roam' med funktioner som plug & play, användning i rörelse och priser för olika datamängder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Prisjämförelse mellan Bostad Lite och Bostad månadsabonnemang med viktiga funktioner som obegränsad data och 30 dagars provperiod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
f10l och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
T Tystnad skrev:
Telia hade kunnat bytt ut kopparn till fiber...

Hur många hade 0,5 Mbit/s på 90-talet ?
Jag fick det först på 00-talet via ADSL.

Lägsta abonnemanget hos Starlink (kallas "vänteläge"), var bara ett exempel på att Starlink inte är speciellt dyrt & vid behov är det busenkelt att byta till dyrare abonnemang, som inte heller är speciellt dyrt.

[bild]

[bild]
Jag fick ADSL sent 2001.
Innan det körde man på 56kbps modem.
Så 90-tals hastighet är mer 0.056 Mbit 🤣

kisumisu kisumisu skrev:
Jag fick ADSL sent 2001.
Bodde du på rätt ort kunde du få ADSL i slutet av 90-talet. Men max var nog 2Mbit/s.😉 innan det var det ISDN.

G
kisumisu kisumisu skrev:
Jag fick ADSL sent 2001.
"Sucks to be you" ioförsig hade jag 56 Kbit också 🤪.

Men det fanns snabbare alternativ dock så var det ju svindyrt om man inte hade turen att bredbandsbolaget dragit in fiber i kåken då fick man hela 10 MBit.

Så 0.5 MBit är absolut 90 tals hastigheter dock dyrt..

Ikväll har jag hyfsat 5G hemma:
Resultat av hastighetstest: Nedladdning 83,12 Mbit/s, uppladdning 58,37 Mbit/s, svarstid 34,18 ms.

Och som sagt, på sommaren med alla sommargäster och vid strömavbrott så att ingen använder fiber/WiFi för sina telefoner, då hade jag inte ens 1 Mbps...

• Gilla
f10l och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ikväll har jag hyfsat 5G hemma:
[bild]

Och som sagt, på sommaren med alla sommargäster och vid strömavbrott så att ingen använder fiber/WiFi för sina telefoner, då hade jag inte ens 1 Mbps...
Det är det som är problemet med 5G - har varit jättenöjd i x antal månader, igår kväll kunde jag knappt titta på Youtube i cirka 30 min. Speedtest visade inga konstigheter men i praktiken var ju många som surfade tror jag.

• Gilla
Rich_ard
  • Laddar…
F f10l skrev:
Det är det som är problemet med 5G - har varit jättenöjd i x antal månader, igår kväll kunde jag knappt titta på Youtube i cirka 30 min. Speedtest visade inga konstigheter men i praktiken var ju många som surfade tror jag.
Hur fungerar det idag?

A A-Man_08 skrev:
Hur fungerar det idag?
helt ok idag men inte i närhet av hastigheten jag fick när jag precis hade skaffat 5G abonnemanget:

138 Mbps ner
50 Mbps upp

I början var det mer 190/80

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.