124 420 läst ·
1 757 svar
124k läst
1,8k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Den ursprungliga invändingen mot 5G som bredband var ju dock inte att det fungerar bra på vissa eller tillochmed många ställen, utan att kvaliteten på tjänsten på många ställen men inte alla, kommer variera med belastningen. Att det fungerar bra på vissa ställen är således inget konstigt alls, det är ju vad man kan förvänta sig.
Mobilnät (5G-NSA), och vid behov Starlink som backup, som under längre strömavbrott där mobilnätet dör.
En Starlink Mini går många timmar på 100 Ah lithiumbatteri. Fungerar i alla väder bara antennen inte blåser bort 😅 snöstorm är no problem, antennen kan själv känna av om det ligger snö ovanpå & smälta.
Dyrt ? 60 kr / mån för 0,5 Mbit/s, busenkelt i appen att byta abonnemang vid behov.
Detta billiga abonnemang kan man byta till efter första månaden som ny kund, om du köper din antenn.
Den låga hastigheten duger fint till WiFi-samtal, radio / streaming & lågupplöst Youtube.
En Starlink Mini går många timmar på 100 Ah lithiumbatteri. Fungerar i alla väder bara antennen inte blåser bort 😅 snöstorm är no problem, antennen kan själv känna av om det ligger snö ovanpå & smälta.
Dyrt ? 60 kr / mån för 0,5 Mbit/s, busenkelt i appen att byta abonnemang vid behov.
Detta billiga abonnemang kan man byta till efter första månaden som ny kund, om du köper din antenn.
Den låga hastigheten duger fint till WiFi-samtal, radio / streaming & lågupplöst Youtube.
Tycker staten skulle gått in och dragit fiber in i varje stuga ha
90 tals hastigheter 🙃 dock till betydlig bättre pris..T Tystnad skrev:Mobilnät (5G-NSA), och vid behov Starlink som backup, som under längre strömavbrott där mobilnätet dör.
Telia hade kunnat bytt ut kopparn till fiber...G Greger_08 skrev:
Hur många hade 0,5 Mbit/s på 90-talet ?
Jag fick det först på 00-talet via ADSL.
Lägsta abonnemanget hos Starlink (kallas "vänteläge"), var bara ett exempel på att Starlink inte är speciellt dyrt & vid behov är det busenkelt att byta till dyrare abonnemang, som inte heller är speciellt dyrt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag fick ADSL sent 2001.T Tystnad skrev:Telia hade kunnat bytt ut kopparn till fiber...
Hur många hade 0,5 Mbit/s på 90-talet ?
Jag fick det först på 00-talet via ADSL.
Lägsta abonnemanget hos Starlink (kallas "vänteläge"), var bara ett exempel på att Starlink inte är speciellt dyrt & vid behov är det busenkelt att byta till dyrare abonnemang, som inte heller är speciellt dyrt.
[bild]
[bild]
Innan det körde man på 56kbps modem.
Så 90-tals hastighet är mer 0.056 Mbit 🤣
"Sucks to be you" ioförsig hade jag 56 Kbit också 🤪.kisumisu skrev:
Men det fanns snabbare alternativ dock så var det ju svindyrt om man inte hade turen att bredbandsbolaget dragit in fiber i kåken då fick man hela 10 MBit.
Så 0.5 MBit är absolut 90 tals hastigheter dock dyrt..
Det är det som är problemet med 5G - har varit jättenöjd i x antal månader, igår kväll kunde jag knappt titta på Youtube i cirka 30 min. Speedtest visade inga konstigheter men i praktiken var ju många som surfade tror jag.pacman42 skrev: