Ni kan bara titta på södra Europa hur det skulle bli. Som sagt köpt en bef. fastighet om ni vill ha sjöläge.

Det är precis som i tråden om att bygga nytt i trädgårdarsstäder, bara att köpa bef. eller flytta längre ut.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ni kan bara titta på södra Europa hur det skulle bli.
Skulle vi få ett tiofaldigande av befolkningstäthet och ett fyrfaldigande av turism menar du? Fördelat på en tredjedel så lång kuststräcka (inkluderat öar) och en 60-del så många sjöar?

Det var som fan.

• Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Skulle vi få ett tiofaldigande av befolkningstäthet och ett fyrfaldigande av turism menar du? Fördelat på en tredjedel så lång kuststräcka (inkluderat öar) och en 60-del så många sjöar?

Det var som fan.
Du får ta befolkningstäthet i jämförelsen, resultatet blir dock den samma. Men resultatet skiter ju ni byggherrar i.

Du får ta befolkningstäthet i jämförelsen, resultatet blir dock den samma.
Resultatet blir oavsett att din jämförelse är kass menar du?
ni byggherrar
Jag bygger färdigt en trappa just nu, annars är jag på intet vis en byggherre. Till skillnad från dig då, som väl har ett rätt omfattande projekt i en befintlig trädgårdsstad på gång om jag inte missminner mig.

Claes Sörmland
S Sandler skrev:
Planen hade sannolikt ett förordnane enligt 113§ i gamla byggnadslagen. Det gav tomtköparna rätt att disponera parkmarken utan att betala ersättning till markägaren. Detta förodnande upphörde att gälla för ett antal år sedan. Om inte en gemensamhetsanläggning bildats dessförinnan återgår förfoganderätten till markägaren.
Ah, någon som kan detta!

Vet du hur allmän platsmark i praktiken uppläts för fastighetsägarna i en byggnadsplan där på 50-60-talet före anläggningslagen kom? T ex vägar uppläts ju enligt väglagen med vägföreningar. Men grönområden som hade planerats som park? Om t ex fastighetsägarna ville anlägga gemensamma diken/rör för dagvatten eller annat avlopp, en majbrasa, röja vegetation? Var det bara att köra på för fastighetsägarna på den allmänna platsmarken utan fastighetsägarens medgivande om upplåtelse enligt 113 § BL fanns eller krävdes skriftliga avtal, servitut eller liknande?

Resultatet blir oavsett att din jämförelse är kass menar du?

Jag bygger färdigt en trappa just nu, annars är jag på intet vis en byggherre. Till skillnad från dig då, som väl har ett rätt omfattande projekt i en befintlig trädgårdsstad på gång om jag inte missminner mig.
Hur fan kan du vilja bygga sönder landet om det inte är lobbyism vi pratar om. Du är garanterat i branschen.

Jag har anlitat en arkitekt som är expert på bygglov i området så vi kommer följa detaljplan

Hur fan kan du vilja bygga sönder landet
Jag vill att unga människor ska ha bra ställen att flytta till och att bostadspriser ska pressas ned mot byggkostnaden. För det krävs att det byggs mer. För det krävs att mer jungfrulig mark tas i anspråk och/eller att befintliga områden förtätas.

Jag tycker vidare att den mesta delen av planerad förortsmiljö är tvärkass och tror den skulle bli bättre av mindre reglering.

Nu är det din tur, hur fan kan du vara så ogin mot det uppväxande släktet och alla som har det sämre än du?
Jag har anlitat en arkitekt som är expert på bygglov i området så vi kommer följa detaljplan
Och? Min poäng var att du är en byggherre, medan jag nu berättat för dig att jag inte är det. Jag är inte heller på något annat vis i byggbranschen, och har aldrig varit.
Byggherrar och annat pack
Detta är alltså du, inte jag.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Jag vill att unga människor ska ha bra ställen att flytta till och att bostadspriser ska pressas ned mot byggkostnaden. För det krävs att det byggs mer. För det krävs att mer jungfrulig mark tas i anspråk och/eller att befintliga områden förtätas.

Jag tycker vidare att den mesta delen av planerad förortsmiljö är tvärkass och tror den skulle bli bättre av mindre reglering.

Nu är det din tur, hur fan kan du vara så ogin mot det uppväxande släktet och alla som har det sämre än du?

Och? Min poäng var att du är en byggherre, medan jag nu berättat för dig att jag inte är det. Jag är inte heller på något annat vis i byggbranschen, och har aldrig varit.

Detta är alltså du, inte jag.
Jag är inte emot nybyggnation, jag är emot nybyggnation i detaljplanerat område / områden med strandskydd.

Byggherrar som bygger nya miljonprojekt är lite annan ska än byggherrar som bygger ut enligt detaljplan och strandskydd.

Jag är inte emot nybyggnation, jag är emot nybyggnation i detaljplanerat område / områden med strandskydd.
Nu var frågan varför, inte hur. Men även i det senare fallet skarvar du. Du har ju visat dig vara mot byggande på gamla markreservat också och skulle säkerligen med full kraft protestera om någon rev tre gamla hus och byggde något nytt och större som rymdes inom dagens detaljplan. För visst är den bara en snuttefilt för dig? Egentligen är det förändringen av din närmiljö du är emot, eller hur?
Byggherrar som bygger nya miljonprojekt är lite annan ska än byggherrar som bygger ut enligt detaljplan och strandskydd.
Ja, och du som småföretagare är god medan Daniel Ek är ond. Eller gäller denna distinktion bara byggbranschen?

Nu var frågan varför, inte hur. Men även i det senare fallet skarvar du. Du har ju visat dig vara mot byggande på gamla markreservat också och skulle säkerligen med full kraft protestera om någon rev tre gamla hus och byggde något nytt och större som rymdes inom dagens detaljplan. För visst är den bara en snuttefilt för dig? Egentligen är det förändringen av din närmiljö du är emot, eller hur?

Ja, och du som småföretagare är god medan Daniel Ek är ond. Eller gäller denna distinktion bara byggbranschen?
Ja, naturrervat är såklart off limits. Finns massor med mark utanför stan som inte är detaljplan, strandskyddad eller naturreservat. Gör som I Kina bygg gigastäder så kan de historielösa bo där.

Jag har inte köpt 1800-tals fastigheter och rivit dem, det har Ek. Han är dessutom utfryst på Djursholm så jag är inte ensam.

Tänker på alla vattendrag, tur vi har strandskyddet annars hade vi inte haft några stränder kvar. Finns massor med fastigheter att köpa med bef. sjönära hus
Syftar du på hela Sverige eller din lilla Stockholmsbubbla?

• Älska
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Syftar du på hela Sverige eller din lilla Stockholmsbubbla?
Jag tänker på skärgården, västkusten osv

Det är ju endast i detaljplanerat område man är säker på att få bygga. Utomplan är det mer av ett lotteri och hur väl man kommer överens med (eller kan smörja?) den kommunala handläggaren...

F fribygg skrev:
Det är ju endast i detaljplanerat område man är säker på att få bygga. Utomplan är det mer av ett lotteri och hur väl man kommer överens med (eller kan smörja?) den kommunala handläggaren...
Du måste ju syssla med korruption även inom detaljplan. Titta på ålstensskogen som magiskt tappade naturreservatstatus på stora delar.

Eller den mjuka korruption som skedde utanför mig. Kommunen "glömde" rita ut några träd som skulle planteras.

Du måste ju syssla med korruption även inom detaljplan. Titta på ålstensskogen som magiskt tappade naturreservatstatus på stora delar.

Eller den mjuka korruption som skedde utanför mig. Kommunen "glömde" rita ut några träd som skulle planteras.
Jag smörjer inte de lokala byråkraterna, det är tydligen vanligare i din närhet;)

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.