8 827 läst ·
53 svar
9k läst
53 svar
Köpa LCD tv. Vad ska man tänka på?
Något som jag har hört är att många av dess HD ready visar bra bild när man ser på HD kanaler medan när man ser på vanliga kanaler så blir bilden skit på grund av att det skalas om med dåliga saker.
Vet inte om detta stämmer men lättast är ju att kräva att få se TVn igång med annat än DVD som bildkälla.
Vet inte om detta stämmer men lättast är ju att kräva att få se TVn igång med annat än DVD som bildkälla.
Överlägset? Nej, inte riktigt. Visst ger det bättre bild, men har man en bra tv som kan hantera vga korrekt så är skillnaden väldigt liten, ibland obetydlig.mats_o skrev:Skulle nog hellre prioritera dubbla dvi/hdmi framför vga. Iom att hdmi/dvi är digitala så ger de överlägsen bild mot vga och dvi har varit datorstandard i ganska många år nu. Skulle det vara så att man inte har DVI på datorn så finns det rätt billiga uppgraderingskort vid behov.
Fotnot: DVI och hdmi har delvis samma signaler så däremellan gäller det bara att ha rätt kabel så funkar det oavsett vilken kontakt det är
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 219 inlägg
Det där är ett övergående problem som lösts med produktutveckling. De inbyggda omskalarna är idag så bra att man inte märker någon skillnad på dem och separata burkar. Förutom på rena budgetmaskiner, kanske.snuttjulle skrev:Något som jag har hört är att många av dess HD ready visar bra bild när man ser på HD kanaler medan när man ser på vanliga kanaler så blir bilden skit på grund av att det skalas om med dåliga saker.
Det spelar väl ingen roll om man tittar på DVD eller vanlig TV-sändning? Samma skalningsjobb i bägge fallen. Däremot bör man väl be att de kopplar ur HD-källor som t.ex. Blueray.snuttjulle skrev:Något som jag har hört är att många av dess HD ready visar bra bild när man ser på HD kanaler medan när man ser på vanliga kanaler så blir bilden skit på grund av att det skalas om med dåliga saker.
Hejsnuttjulle skrev:Något som jag har hört är att många av dess HD ready visar bra bild när man ser på HD kanaler medan när man ser på vanliga kanaler så blir bilden skit på grund av att det skalas om med dåliga saker.
Jag har salat ihop till att köpa en LCD på ca 37-40" (runt 13 000
Bilden har iregel släpningar/skuggor och hackar lite om det finns rörelse i bilden.
Åja inte helt kass om man tittar på Boxers HD TV kanaler, vilka inte är många.
Så nu har jag lust å skita i allt varför en platt tv med kass bild, varför är det så kass bild????
Fundersam /PPALM
Kanske storleken på TV'n som har större förmåga att uppvisa den dåliga upplösningen i standardutsändingarna? På min Samsung 32" LCD har jag "bra" bild vid analog via ComHem, ännu bättre bild via digitaltvmottagaren i min HTPC, och suverän bild i HDTV-sändningarna. Den analoga bilden skulle nog inte varit så kul i 37"-40".
En annan fördel med VGA framför DVI är det blir ruskigt dyrt om man vill ha långa skärmade kablar med bra bildåtergivning. Jag lyckades inte få till det med min 10m DVI-kabel. Går det att få HDMI över 10 meter?
VGA ger tillräckligt bra bra bild anser jag efter mina tester. Nackdelen är väl att det inte klarar HDCP men det är ju inget reellt problem än.
En annan fördel med VGA framför DVI är det blir ruskigt dyrt om man vill ha långa skärmade kablar med bra bildåtergivning. Jag lyckades inte få till det med min 10m DVI-kabel. Går det att få HDMI över 10 meter?
VGA ger tillräckligt bra bra bild anser jag efter mina tester. Nackdelen är väl att det inte klarar HDCP men det är ju inget reellt problem än.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 219 inlägg
Du måste ha missuppfattat. DVI fungerar till 100% upp till en viss längd, sedan försvinner bilden helt. Det är ju digitalt, änna! Antingen kommer bilden bilden fram i sin helhet eller inte alls. Digitala signalkablar är många gånger av sämre kvalitet än gamla analoga kablage av den anledningen. Generellt sett brukar DVI-kablage av budgetkvalitet klara 15-20 meter utan fel. Både DVI och HDMI finns upp till 30m i färdiga kablage.kungkokos skrev:...En annan fördel med VGA framför DVI är det blir ruskigt dyrt om man vill ha långa skärmade kablar med bra bildåtergivning. Jag lyckades inte få till det med min 10m DVI-kabel. Går det att få HDMI över 10 meter?
Risken är också att du har anslutit DVI-I-kompatibel utrustning som i själva verket skickat analog signal över DVI-interface:t. Det är inget man ser om man inte tittar efter i t.ex. datorns skärminställningar, men bilden blir sämre än om man hade använt ett VGA-kablage av bra kvalitet.
...men precis som du säger; VGA ger tillräckligt bra kvalitet om man har bra kablar. VGA, men koaxialtransport är att föredra när längderna blir över 5m.
Köra en LCD/Plasma via analog signal är som att köra en F1-motor på fotogen. Inge bra... Är det nånting man drar ner på för att få ner priset på burkarna så är det bildbehandlingskretsarna för analog matning.
Släpningar, skuggor etc är ett resultat av filtrering, bla brusreducering, som oftast inte fungerar bra. Samma sak med 'skärpeinställningen'. Stäng av skiten och bilden blir för det mesta mycket lugnare och behagligare. Skärpeinställningen i kombination med brus ger katastrofala resultat. Personer med normalt fin hud ser ut som om de har kraftiga acnebesvär.
Så in i menyerna och skruva!
Släpningar, skuggor etc är ett resultat av filtrering, bla brusreducering, som oftast inte fungerar bra. Samma sak med 'skärpeinställningen'. Stäng av skiten och bilden blir för det mesta mycket lugnare och behagligare. Skärpeinställningen i kombination med brus ger katastrofala resultat. Personer med normalt fin hud ser ut som om de har kraftiga acnebesvär.
Så in i menyerna och skruva!
Med det resonemanget skulle man ju antingen ha helt felfri bild eller myrornas krig när man tittar på digital-TV.Johan Gunverth skrev:
Ja precis, och så är det ju långtifrån, åtminstone vg Boxer´s utsändningar via Teracom. Signalstyrkan påverkar i allra högsta grad den upplevda bildkvalitén.janbo skrev:
Det är vesäntlig skillnad på 60% och 100% signalstyrka.
Edit, såg nu att Gunverth diskuterade Dvi-kablage och inte utsändning.
Det var bara ett exempel för att visa att digitala kommunikationslänkar inte alls beter sig som han påstår.bebben skrev:
Nu lovar jag att sluta själa trådutrymme till en sådan diskussion.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 219 inlägg
Ja! Så det är ju, men myrornas krig har jag aldrig sett, bara tappade delströmmar eller helt blank bild. På digital-TV har du en viss del felkontroll. Det finns inte i DVI-protokollet. Tappade paket vill man inte ha på en DVI-länk, men det är helt OK i en digital etersändning. Jämför TCP och UDP.janbo skrev:
Hmmm, jag måste nog bryta mitt löfte och göra ett inlägg till.Johan Gunverth skrev:
På dig lät det som att DVI gav 100% felfri bild eller ingen bild alls p.g.a. att det är ett digitalt protokoll. Googla lite på "sparklies" så hittar du symptom mellan dessa också. Enstaka bitfel sänker inte hela applikationen även om det saknas felkorrigering.
Johan Gunverth skrev:Du måste ha missuppfattat. DVI fungerar till 100% upp till en viss längd, sedan försvinner bilden helt. Det är ju digitalt, änna! Antingen kommer bilden bilden fram i sin helhet eller inte alls. Digitala signalkablar är många gånger av sämre kvalitet än gamla analoga kablage av den anledningen. Generellt sett brukar DVI-kablage av budgetkvalitet klara 15-20 meter utan fel. Både DVI och HDMI finns upp till 30m i färdiga kablage.
QUOTE]
Nja, missuppfattat tror jag inte är den rätta tituleringen. Timtal av försök och optimeringar i verkligheten stämmer nog lite bättre. Nä, det är en klar skillnad i kvalitet ju längre DVI-sladden blir. Iaf är det så på min HTPC där jag absolut inte kör analogt över DVI. Varför skulle man då t.ex. satsa på dyra kablar om det ändå bara finns bra bild eller ingen bild alls?