kungkokos skrev:
Johan Gunverth skrev:
Du måste ha missuppfattat. DVI fungerar till 100% upp till en viss längd, sedan försvinner bilden helt. Det är ju digitalt, änna! Antingen kommer bilden bilden fram i sin helhet eller inte alls. Digitala signalkablar är många gånger av sämre kvalitet än gamla analoga kablage av den anledningen. Generellt sett brukar DVI-kablage av budgetkvalitet klara 15-20 meter utan fel. Både DVI och HDMI finns upp till 30m i färdiga kablage.

QUOTE]

Nja, missuppfattat tror jag inte är den rätta tituleringen. Timtal av försök och optimeringar i verkligheten stämmer nog lite bättre. Nä, det är en klar skillnad i kvalitet ju längre DVI-sladden blir. Iaf är det så på min HTPC där jag absolut inte kör analogt över DVI. Varför skulle man då t.ex. satsa på dyra kablar om det ändå bara finns bra bild eller ingen bild alls?
Men kör du dvi-d så fungerar det eller så fungerar det inte, det är bara riktigta tomtar som köper dyrare dvi kablar. Sedan har längden ingen betydelse. Sen kanske du kör dvi-a, och ja, då är det en viss signal förlust pga konverteringen, men riktiga män använder dvi-d. Men det är mera beroende på att du har en tv av billigare modell eller ett grafikkort av billigare modell. Kör du dvi-d -> dvi-d märker du absolut ingen skillnad om du kör 200m än om du kör 1m.

Har du provat 200 meter?
Den tillåtna längden är fem meter enligt standard.
Var vänlig och håll diskutionen på en rimlig och sansad nivå tack
/Mats
Moderator

mats_o skrev:
Har du provat 200 meter?
Den tillåtna längden är fem meter enligt standard.
Var vänlig och håll diskutionen på en rimlig och sansad nivå tack
/Mats
Moderator
Hela poängen gick förbi ser jag, poängen är att längden är inte något problem. Jag har själv kört med 15-20m dvi kabel. Sen ligger rekommendation på 7.5m.

Det är fortfarande rätt långt från de 200 eller hur?

mats_o skrev:
Det är fortfarande rätt långt från de 200 eller hur?
Still not the point, men visst, du kan köpa dvi/optisk fiber med en längd på 100-200m. Och ja, kvalitén ska inte försämras.

Jag tycker ni käbblar helt i onödan. Nu finns ju produkter för trådlös hdmi via uwb vilket gör att alla problem i hela världen plötsligt är väck.

ollebanan skrev:
Hela poängen gick förbi ser jag, poängen är att längden är inte något problem. Jag har själv kört med 15-20m dvi kabel. Sen ligger rekommendation på 7.5m.
Ökning av längden blir till slut ett problem så länge man inte går över till en annan teknik typ fiber. Beroende på hur bra koll man har på tillverkningen av kabeln och kvaliten på den så kommer man att få mer eller mindre problem med bla stig och falltider och skew på signalen. Vid nominella längder på kabeln så är kvalitén på kabeln inte så betydande men ju längre man vill köra desto bättre kabel behöver man. Bitraten har ju också naturligtvis betydelse. Enstaka bitfel vid låg BER kan vara svåra att upptäcka och vid hög BER brukar bilden kollappsa totalt. De flesta upptäcker detta vid byte till längre kabel som ger ett stort steg i signalkvalitéförändring och ser inte den gradvisa ökningen av BER orsaka fler och fler störningar i bilden.

Och nu börjar vi igen vandra iväg lite från själva tv:n som detta skulle handla om. Vi kan väl nöja oss med att DVI funkar inom ett normalt vardagsrum?

Lånar den här tråden lite.

Tänkte köpa platt-tv. Full-HD eller HD-ready är frågan, liksom LCD vs Plasma. Tror att det blir en LCD, eftersom vi inte precis har mörkt i TV-rummet, men HD-standarden tvekar jag om.

Tänkte köpa en digital videokamera också med HD, som åtminstone skall klara 1080i-upplösning. Det är väl HD-ready?

Kan man idag, rent hypotetiskt, ta hem en film på nätet, spela upp den på en bärbar dator och föra över bilden till en Full-HD via HDMI med fullgott resultat? Eller blir det "bara" HD-ready?

Om man skaffar en Blueray och spelar upp det på en TV som "bara" är HD-ready, ser det gräsligt ut då?

De HD-sändningar som finns idag via Boxer (mycket sporadiskt) och Satellit är väl också "bara" HD-ready?

Ger digitalmottagare i TV:n mycket bättre bild jämfört med en box där signalen förs över till TV:n analogt?

Någon som har sett en LCD med digitalmottagare och hårddisk för inspelning än? (Vill gärna slippa en massa burkar).

Skall försöka hinna med och shoppa i morgon, så några idéer vore bra.

sådär snabbt som på bara en dag hittar man inte rätt TV. Det tar flera månader att köpa rätt i denna djungel... ;)

720p, 1080i och 1080p är alla hd upplösningar.

Att spela upp en, legalt förstås, införskaffad film från en dator till TVn via tex HDMI blir väldigt bra. Det är inte alla datorer som orkar med fullhd/1080p material men jag tror att även många bärbara fixar detta idag. Till en stationär dator kan man köpa grafikkort för ett par hundringar som fixar detta galant.

Om du kör en fullhd film till en "Hd-ready" TV så ser det inte gräsligt ut. Det ser fantastiskt bra ut (om TVn är bra, är TVn dålig ser det risigt ut oavsett insignal). Du måste sitta VÄLDIGT nära TVn för att med samma fullhd-bildmaterial in i TVn se skillnad på en TV med 1920x1080 upplösning och en med tex 1024x768.

Det är alltså viktigare att se till att man matar TVn med "HD-material" än att ha en FullHD tv istället för en HD-ready-TV....

Om du tänkt dig att köra Blu-Ray eller HD-DVD så skulle jag rekommendera att köpa en TV som klarar 1080p. Anledningen? Om inte din TV klarar att visa 1080p så måste spelaren skala ner materialet till antingen 1080i eller 720p.

1080i är ingen katastrof för spelaren, däremot ställer det jättekrav på bildkretsarna i din TV för att den ska få ihop bilden utan att det blir taggigt eller överlappande linjer vid snabba kamerapanoreringar. I värsta fall sitter du med en vertikal upplösning på 540 linjer vilket är ungefär vad du har på din vanliga TV idag.

Det ska inte vara lätt att köpa teknik idag, men om du nu måste ha en innan jul så bör du verkligen gå till en seriös handlare och inte till en som kanske slänger med en tvättmaskin och kaffebryggare "såhär i juletider".

Var ute och tittade igår, och konstaterar att ni har rätt. Det blir ingen ny TV före jul.

Dels är det inga vidare priser på dem just nu, dels tar det tid att lära sig vad som är bu och bä. Pratade med säljare i ett tiotal butiker som ärligt talat inte kunde så mycket mer än vad jag kan heller, och då var det ändå Expert/Euronics jag besökte mest...

Bärbara datorer har dessutom inte DVi/HDMI-utgångar i särskilt stor utsträckning ännu, så det är ytterligare en anledning att kanske tänka om lite.

Fastnade lite framför en LG 42" LCD på Elgiganten i Hudiksvall som faktiskt hade inbyggd digitalmottagare och 80GB hårddisk att spela in på. Förstår inte riktigt varför hårddiskarna skall vara så små, men man har ju grundtanken rätt i alla fall.

Ett litet problem med att köpa en TV med inbyggd box är ju ifall det faktiskt kommer att bli något av HD i marknätet (antar att det var en DVB-T mottagare i TVn). Då har du betalat för en TV, box och PVR, varav du endast kan utnyttja TV-delen fullt ut.

Jag var själv inne på den lösningen ett tag, men har tänkt om.

Vad gäller storleken på disken så har jag en 80 gigs disk i min Force-box och jag måste säga att den räcker till helt ok. Har inte fyllt den än, och då har vi ändå säkert 25 timmar barnprogram sparade på den, plus en massa annat som vi kollar av efterhand.

Swetrot skrev:
Var ute och tittade igår, och konstaterar att ni har rätt. Det blir ingen ny TV före jul.

Dels är det inga vidare priser på dem just nu, dels tar det tid att lära sig vad som är bu och bä. Pratade med säljare i ett tiotal butiker som ärligt talat inte kunde så mycket mer än vad jag kan heller, och då var det ändå Expert/Euronics jag besökte mest...

Bärbara datorer har dessutom inte DVi/HDMI-utgångar i särskilt stor utsträckning ännu, så det är ytterligare en anledning att kanske tänka om lite.

Fastnade lite framför en LG 42" LCD på Elgiganten i Hudiksvall som faktiskt hade inbyggd digitalmottagare och 80GB hårddisk att spela in på. Förstår inte riktigt varför hårddiskarna skall vara så små, men man har ju grundtanken rätt i alla fall.
Om du inte vill sätta dig in i alla detaljer kring detta och spendera månader med att våndas i valet mellan olika modeller - gå på säkra kort - köp testvinnare. Tex testas TVapparater i Ljud och Bild både i senaste nummret och tidigare i höstas. Det handlar mest om att bestämma vad det hela får kosta. 10, 15 eller 25kSEK?

Angående DVI/HDMI från bärbart så tycker jag inte du ska hänga upp dig på det. Det är lätt att fastna i halvsanna fakta och säga att digitalt är fantastiskt mycket bättre än analog VGA (som alla bärbara har utgång för).

På en vanlig datorskärm uppfattar jag skillnaden stor mellan vga och dvi - jag kör ogärna analog anslutning. När jag tittar på film via PCn upplever jag inte alls samma skillnad i bilden - VGA blir bra. Begränsningen kan ju dock ligga i att din bärbara dator inte hanterar riktigt höga upplösningar. Vill du lägga lite tid på detta - prova själv och bilda dig en egen uppfattning. Dessa saker är inte så svart och vitt som många vill göra gällande.

Grundfrågan är ju vad är källmatiralet inspelat i?
En Boxer signal ser inte bättre ut på en HDTV iom att den bara är 625X525 (synliga delen av en pal signal). En vanlig dvd har sin upplösning och även den ligger långt under HD matrialet eller vad en modern datorskärm presterar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.